Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop fryser

Anbefalte innlegg

Hei

Laptopen min har i det siste oppført seg litt. Det startet for et par mnder siden at pcen fryste helt, når det skjedde så kunne den fortsatt spille av lyder og musikk som var satt på før den frøys. Dette skjedde hver gang jeg startet spotify, eller begynte å streame fra tv2 sumo.

Jeg har Norton Antivirus som scanner hver dag. Når problemet oppsto så gjennomgikk jeg en grundig scan av pcen, i tillegg til en runde med Norton Power Eraser, som ikke fant noe. 

Regner ikke med at finnes et antivirus-program som er i stand til å oppdage alt som prøver å trenge seg inn, så jeg formaterte pcen og håpet at det ville løse problemet. Noe det gjorde, så og si, før formatering så fryste den hver gang jeg startet spotify eller streamet sendinger fra sumo, nå er det kanskje 50% av gangene. 

Om det er noen som har noe innspill om hva som kan være galt med pcen min setter jeg stor pris på det. Legger til at om jeg legger sammen skjermen (får den i hvilemodus), så åpner den igjen så funker den fint, prøvde ikke dette før jeg formaterte, så mulig den funket da å. Men uansett, jeg lurer på hva som forårsaker dette. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du oppdatert lyddriverne dine og resten av driverne til pcen din? 

Nei, ikke manuelt. Regner med at jeg får varsler om nyeste oppdateringer som er sluppet? Samme gjelder etter en formatering hvor det alltid en del oppdateringer som må innstaleres (noen viktige, andre valgfrie). Jeg skal skjekke div. drivere nå. Men er driver oppdateringer noe man må finne selv? Har alltid hatt inntrykket av at det er automatisk, med notifikasjoner som sier ifra når det trengs godkjenning for innstalering.  

Lenke til kommentar

Det er ikke automatisk hvis du ikke har et program som tar seg av kontroll av drivere og enheten. Rene drivere oppdaterer seg ikke selv hvis ikke Windows Update gjør det, men de driverne WinUpdate oppdaterer er ikke alltid de "riktige" og det oppdaterer heller ikke alle drivere.

Lenke til kommentar

Nei, ikke manuelt. Regner med at jeg får varsler om nyeste oppdateringer som er sluppet? Samme gjelder etter en formatering hvor det alltid en del oppdateringer som må innstaleres (noen viktige, andre valgfrie). Jeg skal skjekke div. drivere nå. Men er driver oppdateringer noe man må finne selv? Har alltid hatt inntrykket av at det er automatisk, med notifikasjoner som sier ifra når det trengs godkjenning for innstalering.  

Som det har blitt sagt under, så det å installere drivere en manuel prosess. Det kan hende at windows update av og til kommer med en notifikasjon om driver oppdatering, men det hender ofte at dette er utdaterte drivere, og det er derfor man burde installere driverne manuelt. Hvis du kan fortelle oss hvilken laptop du har(merke og årstall), så blir det lettere å sørge for at du får installert de riktige driverne.   :)

Endret av Magsamm
Lenke til kommentar

Som det har blitt sagt under, så det å installere drivere en manuel prosess. Det kan hende at windows update av og til kommer med en notifikasjon om driver oppdatering, men det hender ofte at dette er utdaterte drivere, og det er derfor man burde installere driverne manuelt. Hvis du kan fortelle oss hvilken laptop du har(merke og årstall), så blir det lettere å sørge for at du får installert de riktige driverne.   :)

Hei, beklager for sent svar, midt i flytteprosess. 

Laptopen min er: https://www.komplett.no/asus-n56jr-156-full-hd-matt/794542

Okay, var ikke klar over det med driverene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Akk ja Norton. Klarer ikke bestemme meg om jeg vil ha Norton inn på maskinen. Alternativet er at den blir full av virus, men som sagt er det likegyldig hva som kludrer til min maskin av virus eller Norton.

Lenke til kommentar

Hei, beklager for sent svar, midt i flytteprosess. 

Laptopen min er: https://www.komplett.no/asus-n56jr-156-full-hd-matt/794542

Okay, var ikke klar over det med driverene.

Her er support sida til laptopen din: https://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/N56JR/HelpDesk_Download/

Velg windows 8 64-bit (ikke 8.1). Last  ned chipset, audio, wireless og hver av alternativene fra others.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...