Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Har fått vite jeg mest sannsynlig kommer opp i norsk muntlig eksamen imorgen, og har fått i oppgave å repetere litt osv. Det er to hele bøke rmed pensum, og jeg aner inne hvor jeg skal begynne?? Hvordan forbereder dere dere, og hva tror dete er mest aktuelle tema? Lenke til kommentar
MartenAndre Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 (endret) Hele boka? Pøh, hvem gidder å lese den? Joda det er kanskje litt viktig, men du kommer til å drite deg ut hvis du begynner å lese nå. Men du trenger ikke det! Se over boka LITT, få en oversikt over kapittlene og hva det er snakk om - veldig hurtig. 1)Det aller viktigste vil vel være det med Ivar Aasen, Knud Knudsen (Deres arbeid, hvem de var, hvordan de gjorde det, og hvorfor - nasjonalt og politisk motiv). Det neste er å få oversikt GENERELT over perioden 1800 til 1900 og frem til i dag. 1814 - Norges nasjonaldag - VELDIG VIKTIG. Selvstendig. Selvstendig språk = nasjonalt, Norge samles. Vi får TO skriftspråk! Riksmål og landsmål, som senere blir FORANDRET. Det blir mye debatt rundt dette (språkdebatt) der Henrik Wergeland, Arnulf Øverland er sentrale skikkelser. Du må vite om disse, slik at du kan nevne de. Så bør du vite om rettskrivingsreformasjonene i 1900-tallet. Så bør du vite hvordan språket er i dag, at det finnes mange dialekter, (hvordan dialektene ble til? Jo Aasen og Knudsen skilte folket med de rike som tilhengere av Knudsen, og bøndene og de lavere rangeringsskalaen toki mot Aasen sitt språk og snakket derfor nynorsk-dialekter i ulike former rundt om i bygdene - melket kuene og slikt. Resten av de rike i byene snakket bokmålsk og dannet seg denne type dialekt. 2) Du MÅ vite om disse tidsepokene (Spesielt i Norge, når de kom til Norge, hvordan, hva de gjorde, påvirkningen, osv, hva som var typisk for tidsepokene, osv) Opplysningstiden, romantikken, realismen, nyrealismen, modernismen, post-modernismen (post modernismen -stort sett mye av litteratur som vi har i dag). Opplysningstiden og romantikken har ført til et selvstendig Norge med både felles etisk grunnlag basert på logiske tanker og evne til fornuft (opplysningstiden er basert på FORNUFT), og samtidig, basert på FØLELSER (følelser er sentralt for romantikken) 3) Du bør nevne noen sentrale aktører som påvirket Norge fra disse tidseopkene. F.eks Paal Brekke med "I ein kinosal" som er modernistisk (typisk for modernistisk er 4) Litt om norrøn litteratur og sagalitteratur Dette kan du lære deg på 12 timer eller mindre. Norsktimene er som oftest bortkastet. Det tar enkelte lærere flere måneder å lære elevene en brøkdel av det jeg har nevnt her. De fleste timene er verdiløse. Bortkastet tid. Det jeg har nevnt over er nesten det mest SENTRALE, og du kan forsvare en firer med den kunnskapen jeg har nevnt ovenfor. Kan du å formulere deg godt med samme kunnskap, kan du få 5. Har du enda bedre oppgaveteknikk med SAMME KUNNSKAP, kan du fortsatt få 6. Endret 4. juni 2015 av MartenAndre Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Haha skal ikke lese hele boka da... Har jo hatt undervisning i faget, men jeg husker nesten ingenting. Tenker bare å vite det som er viktigest og få en generell oversikt som du sier. Takk for svar, det høres veldig fornuftig ut det du nevner! Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Haha skal ikke lese hele boka da... Har jo hatt undervisning i faget, men jeg husker nesten ingenting. Tenker bare å vite det som er viktigest og få en generell oversikt som du sier. Takk for svar, det høres veldig fornuftig ut det du nevner! Har dere 48-timers forberedelse eller trekker dere emne når dere går inn på eksamen? (Med 20 minutter forberedelse?) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Haha skal ikke lese hele boka da... Har jo hatt undervisning i faget, men jeg husker nesten ingenting. Tenker bare å vite det som er viktigest og få en generell oversikt som du sier. Takk for svar, det høres veldig fornuftig ut det du nevner! Har dere 48-timers forberedelse eller trekker dere emne når dere går inn på eksamen? (Med 20 minutter forberedelse?) Er faktisk litt usikker:S Regner med at jeg får info om det imorgen om jeg kommer opp(som er sannsynlig). Håper jeg får 48-timers forberedelse, men på privatisteksamen var det iallefall 30 minutter forberedelse, deretter presentere et emne+utspørring fra hele pensum. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Er mye høyere krav til dyptgående kunnskap på 48-timerseksamen! Men ellers er det gode poeng over her. Språkpolitikk og -debatt fra starten av 1900-tallet og til i dag, egentlig, dette er helt sentralt i norskfaget, ellers er viktige ting samisk språk og konsekvenser av fornorskingspolitikk, likheter og ulikheter mellom nordiske språk, tekster og særtrekk ved sjangere og tekster fra romantikken til i dag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Ja er nok sant det, men da vet jeg iallefall at jeg har noe. Takk for svar, tror nok jeg på ta en titt på det samiske språk iallefall! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå