Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ingen PC-hdmi signal på TV?

Anbefalte innlegg

Siden jeg har allerede postet dette på et engelsk forum, er posten på engelsk. Regner med at det ikke er et problem:

I have a TV from around 2007, being one of the first with a relatively affordable 1080p display. I have for a couple years now been irritated by the seemingly buggy HDMI port on it.

First, there weren't any sound coming through when connecting a new Macbook Pro. This was annoying, but not the end of the world.

Now, I've managed to build an HTPC with some spare parts, but it won't show any image nor sound (not even the BIOS!). The HTPC works fine with my other (newer) TV, so it's not faulty. The TV does however work with my Apple TV, my PS3 and even my gaming PC, all with HDMI (but there are weird flickers for about 5-10 seconds before displaying the image correctly).

Is this just a bad HDMI port? Or could it have an outdated HDMI version, being one of the first 1080p TVs?                                                

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje problemet med lyd på Mac´en din skyldes innstilling i OSX?

Ofte når jeg kobler min Mac til  TVen kommer fremdeles lyd ut av Macens høyttaler.

Systemvalg - Lyd - velg TVen i stedet for Interne høyttalere.

Jeg får bestandig feilmelding om at den valgte enheten har ingen lydkontroller eller noe liknende. Men da kommer det lyd i TVen slik jeg vil. Volumkan ikke justeres på Macen, kun på TVen.

Jeg kan ikke hjelpe med de andre enhetene.

Lenke til kommentar

Kanskje problemet med lyd på Mac´en din skyldes innstilling i OSX?

Ofte når jeg kobler min Mac til  TVen kommer fremdeles lyd ut av Macens høyttaler.

Systemvalg - Lyd - velg TVen i stedet for Interne høyttalere.

Jeg får bestandig feilmelding om at den valgte enheten har ingen lydkontroller eller noe liknende. Men da kommer det lyd i TVen slik jeg vil. Volumkan ikke justeres på Macen, kun på TVen.

Jeg kan ikke hjelpe med de andre enhetene.

Dette er noen år siden nå, men jeg fikk da ikke valget til å velge TV'en min som lydenhet. Den var ikke engang i listen, noe som får meg til å tro det er en utdatert HDMI versjon eller noe lignende som er problemet. Altfor mange timer har blitt kastet bort på dette...

Lenke til kommentar

I have a TV from around 2007

Merke og type?

Hva slags TV? Har du sjekket hva den egentlig støtter på HDMI?

TVen er en Grundig Fine Arts 37 LXW 94-9650 FHD.

Det står i manualen at man kan koble til PC gjennom enten HDMI eller DVI, og jeg har jo brukt den med andre PCer.

Kanskje jeg bare bruker DVI + lydkabel hvis det viser seg at problemet ikke vil løses.

Lenke til kommentar

Når jeg slår opp manualen til LXW 94-9650 så står det:

Koble til PC

1 Koble kontakt »DVI-I« på fjernsynsapparatet og tilsvarende kontakt på PC-en sammen med en DVI-kabel (digitalt bildesigenal) eller DVI – VGA-kabel (analogt bildesignal).

2 Koble kontakt »DVI AUDIO IN« eller »AUDIO IN L R« på fjernsynsapparatet og tilsvarende kontakt på PC-en til en egnetkabel (lydsignal)

De fleste så gamle TV-er ikke beregnet for PC på HDMI. Noen ganger funker det, andre ganger ikke eller dårlig. Bruk DVI.

Lenke til kommentar

Når jeg slår opp manualen til LXW 94-9650 så står det:

Koble til PC

1 Koble kontakt »DVI-I« på fjernsynsapparatet og tilsvarende kontakt på PC-en sammen med en DVI-kabel (digitalt bildesigenal) eller DVI – VGA-kabel (analogt bildesignal).

2 Koble kontakt »DVI AUDIO IN« eller »AUDIO IN L R« på fjernsynsapparatet og tilsvarende kontakt på PC-en til en egnetkabel (lydsignal)

De fleste så gamle TV-er ikke beregnet for PC på HDMI. Noen ganger funker det, andre ganger ikke eller dårlig. Bruk DVI.

Ok, da prøver jeg DVI.

Bare for nysgjerrighetens skyld, vet du hvorfor gamle TVer sliter med PC over HDMI?

Endret av PMChr97
Lenke til kommentar

Bare for nysgjerrighetens skyld, vet du hvorfor gamle TVer sliter med PC over HDMI?

Har ingen teknisk forklaring på det, det bare er sånn... Men det er mange ganger problem med at samme standaren ikke er helt den samme i TV-verden som i PC-verden. Problemet med HDMI blir litt som når folk sleit med å koble til CRT-TV med s-video i "gamle dager"; ikke alle kombinasjoner vil funke selv om det burde iflg teorien. Hvis det er problem med PC på HDMI så bør man sjekke manualen. Står ofte løsning der. F.eks. en del eldre Samsung-TV-er hvor PC funker greit på HDMI2 (som er "tilpasset PC") men fungerer dårlig/ikke på HDMI1 eller HDMI3.

Lenke til kommentar

Har ingen teknisk forklaring på det, det bare er sånn... Men det er mange ganger problem med at samme standaren ikke er helt den samme i TV-verden som i PC-verden. Problemet med HDMI blir litt som når folk sleit med å koble til CRT-TV med s-video i "gamle dager"; ikke alle kombinasjoner vil funke selv om det burde iflg teorien. Hvis det er problem med PC på HDMI så bør man sjekke manualen. Står ofte løsning der. F.eks. en del eldre Samsung-TV-er hvor PC funker greit på HDMI2 (som er "tilpasset PC") men fungerer dårlig/ikke på HDMI1 eller HDMI3.

Hmm, ok... Gir mening.

Endte med at jeg brukte en DVI-D til HDMI kabel som fulgte med TV'en.

Funker kjempebra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...