No1viking Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 jeg lurer på om det er noen som vet hvilke rettigheter vi har som småbarnsforeldre i vårt tilfelle. Vi fant hverandre i 2012. jeg etnisk Norsk og min kjæreste kommer ifra Nigeria. Hun har søkt asyl/beskyttelse og fått avslag på avslag. Hun kan aldri reise hjem da hun har en pris på hode som følge av kamp mot Boko Haram, utsatt for menneskehandel og tvangsprostitusjon og har kommet seg vekk ifra dette ved å rømme. hun kom til Norge og søkte asyl og beskyttelse. Vi ble venner og fant fort tonen i 2012. samme året som hun kom. Vi ble mer og mer forelsket, og vi bestemte oss for og bli kjærester. Vi bestemte oss for å satse på fremtiden isammen og tok skrittet til å flytte sammen. Det innebar at hun forlot det lokale asylmotttaket og flyttet inn i mitt hjem. Dette innebar bla.at hun mistet sine asylpenger på 3000kr mnd. Noe som ikke gjorde så masse der å da. Vi flyttet noen mnd til en ny leilighet og kjøpte alt nytt. Vi fikk stadig brev ifra Une og Udi som svar på våre klager på avslag om beskyttelse og advokaten vår jobbet iherdig for at hun skulle få opphold. våren 2014 ble hun gravid, og vi trodde med dette at det skulle sikre hennes opphold, noe det kanskje gjør men ting går så sent og det sliter på oss. I januar 2015 fikk vi en velskapt jente og vi var plutselig en familie. vi hadde også i 7 mnd i svangerskapet besøk av asylpolitiet som ville tvangssende henne hjem, men siden hun var gravid og ikke hadde noen form for papirer valgte de å dra uten henne. hun vet at hun vil bli likvidert viss hun reiser hjem og har fått trusler både ifra menneskehandlerne og Boko Harams folk. Hun ble så redd at hun forsøkte å ta sitt liv. vi fikk akutt psykiatrisk hjelp og samtidig beskjed om at hun var blitt utvisst ifra Norge siden november 2013. Noe vi ikke hadde fått beskjed om ifra Udi. vel, livet går videre og vi lever i frykt. Vi vet at vi har som en familie rettigheter både politisk og økonomisk men hos Nav er det jo som kjent ikke lett. Vi skulle vel ha rett på fødselpenger, barnetrygd og kontantstønad etc men vi har ikke fått noen ting. Jeg besøkte nav og fikk beskjed om at siden hun stod som utvist ifra norge ikke hadde noen rettigheter. Jeg da som som Norsk far til mitt Norskfødte barn? barnetrygd på 970kr mnd kunne jeg søke om. Nå er det en grunn til at en får fødselpenger og det er at en skal etablere et nytt liv og skape en trygg omgivelse for sitt barn. Bare omstendighetene rundt fødselen kostet ca 7000kr med reise til sykehuset, opphold og mat og parkering. Videre har vi vel de første måndene brukt alt av penger på det vi trengte til vårt nyfødte barn. vogner, senger bilseter bleier og alt det der. nå sitter vi her og jeg forsørger alle oss tre på en 60% normal lønn. pluss de 970kr i barnetrygd. vi spør: - har ikke jeg som Norsk Barnefar rett på å få noen penger utenom barnetrygden ifra Nav? - har vi ikke krav på fødselspenger som alle andre? - Har ikke hun som er på norsk jord noen rettigheter til noe form for stønad? - Er det riktig at viss du gir ifra deg asylplassen i mottaket til noen andre skal straffes med å miste "asylpengene" og isåfall det er slik, har en ikke andre rettigheter til økonomisk stønad? Vel, min samboer gråter hver dag for at hun ikke har noe å bidra med økonomisk og jeg forteller henne gang på gang at det jeg tjener er like mye hennes som mitt og viss det er noe hun trenger så får hun det og hun har fått et visakort med penger på men bruker det aldri for hun føler skam. skyhøye advokatsalær er også noe hun synes er trist. Det er jeg som har betalt alt sier hun og hun vil ikke ta noe ekstra ut fra husholdningen vår. hun prøver å skaffe penger med å ta småjobber som gir henne litt men hun gir det til meg. jeg føler dårlig samvittighet og forstår så godt hvordan hun føler. Jeg sier til henne Jeg kjøper maten så kan du heller lage den. da er vi likt liksom. Tiden med all ventingen er det som tynger oss mest nå. jeg ble utsatt for en ulykke på jobben og har ikke vært istand til å jobbe på grunn av operasjoner og lang rehab. Men å sitte å vente på Udi og Une er det tyngste. Vi, har sendt inn all informasjon om alt og venter på at rettighetene hennes skal forandre seg til at hun har tilknyttning til Norge nå og bør få beskyttelse istedet for sitte og føle seg til ingen nytte. hun har lyst til å jobbe og bidra til familie og fellesskap. Jeg gråter når jeg tenker på hennes tidliger liv og sjebne og så skal vi behandles slik når det er første gang i livet hun føler seg litt trygg. vel, jeg gjentar spørsmålenen fra ovenfor: - har ikke jeg som Norsk Barnefar rett på å få noen penger utenom barnetrygden ifra Nav? - har vi ikke krav på fødselspenger som alle andre? - Har ikke hun som er på norsk jord noen rettigheter til noe form for stønad? - Er det riktig at viss du gir ifra deg asylplassen i mottaket til noen andre skal straffes med å miste "asylpengene" og isåfall det er slik, har en ikke andre rettigheter til økonomisk stønad? Jeg må da ha noen rettigheter som pappa hilsen fortvila småbarnspappa Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Hvis dere gifter dere så kan hun ikke bli sendt ut, får statsborgerskap og alle rettigheter som følger med. Siden det virker som om dere vil være sammen og ha et godt liv så har du vel lyst til å gifte deg med henne uansett regner jeg med Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Det er feil dante, det å gifte seg er ikke en rett man har og i dette tilfellet vil de ikke klarer å få ekteskapet gjennom papirmølla. Til trådstarter vil jeg bare si at det er en kjip situasjon du har havnet i, men hvorfor valgte dere å ikke bruke prevensjon når dere allerede var i en ustabil situasjon? Slik du beskriver det høres det nesten ut som om dere fikk ett barn bare for å prøve å "vinne over systemet" noe som ikke fungerte og nå har det slått tilbake på dere. Når det kommer til de 4 spørsmålene du stiller så er det så langt jeg vet slik det er, og kanskje viktigere er det slik det burde være. 1 Lenke til kommentar
No1viking Skrevet 5. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2015 dante. Vi søkte om å få gifte oss men fikk avslag da hun ikke har fødselattest. Vi vil gifte oss og søkte i 2013 og det var fordi vi vil være sammen og det var et bevist valg uavhengig av lover. Vi vil være sammen uansett om vi fikk gifte oss eller ikke. og Civilix ,jeg forstår at det kan virke som en desperat handling å få barn, men det var langt derifra. Hun var gravid allerede da hun fikk avslaget, og med en historie som hennes og sånn som både politi og udi hadde forespeilet det for oss, så var det ikke mulighet å sende henne hjem. Kjærligheten vår er underbar og landegrenser, kulturforskjeller samt lover kan ikke overvinne over den følelsen. Vi vet at hun kommer til å få bli men det er ventetiden som er så hard. spesiellt for henne som har fagutdannelse og vil bidra i jobb og familiesammenheng. Hun kan så mye men føler seg verdiløs og kunne fått det bedre med seg selv viss hun fikk utvikle seg. Vi skal ha 5 barn om det blir i dette landet eller et annet land, Jeg vil bare hun skal ha det godt og slippe å vente. Kan jo fortelle at avslagsgrunnlaget var at ikke hun hadde noe spesiell tilknyttning til Norge. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 Hvis hun er fagutdannet kan hun prøve å finne en arbeidsplass som kan hjelpe henne få oppholdstillatelse for arbeid, noe som vanligvis er enklere. Etter 3 år jobbende i Norge kan hun få permanent oppholdstillatelse. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 Civilix; Så du mener at man kan få avslag kun fordi hun er fra Nigeria og flyktning? Kilder hadde vært fint Du kan gå til media, mange stygge saker som har snudd seg på sekundet når folk har gjort det, veldig belastende da så kanskje ikke en veldig god idè? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Civilix; Så du mener at man kan få avslag kun fordi hun er fra Nigeria og flyktning? Kilder hadde vært fint (...) Nå bekreftet jo trådstarter i forrige post her at de hadde fått avslag, regelverket er fint tilgjengelig på skatteetatens nettsider. Link Lenke til kommentar
Monkeysmile Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Hvilken nasjonalitet har barnet sånn rent juridisk ? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Å produsere et barn for å få opphold er kynisk, og det burde av den grunn ikke være en stopper for utsendelse. Det er vel dog slik loven også er, har jo vært flere slike saker hvor foreldre har blitt kastet ut. Om dattera blir med til utlandet, eller blir her er vel en annen sak, det kan dere sikkert være med å bestemme selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå