Nuttery Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Skal inn i førstegangstjenesten i Juli. Vet man får utdelt støvler der og at de er relativt lett å gå inn, men jeg får veldig lett gnagsår og har blitt enig med meg selv om å kjøpe meg et par og gå de inn i forkant så jeg ikke blir "sutremor på tur". Hvor får man kjøpt de? Noen tips til å gå de inn/få de til å passe perfekt? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Eg hadder ringt forsvaret for å spørre. Ellers så gav google meg dette resultatet: https://www.forsvarsbrukt.no/p-1208-m77-feltstvel-brukt.aspx For 600 kr kan desse brukte feltstøvlane bli dine. Rekner med at forsvaret fortsatt bruker M77 som standard-fottøy, men det må du også sjekke opp. Ellers har du vell kanskje nokon kompiser som har gjort seg ferdig med fyrstegongstjenesten og har eit par eller to liggande? Lenke til kommentar
Nuttery Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 Ja, jeg har noen kompiser som har det ja! Men jeg er jente med strl 36-37 i sko/støvler, så tror ikke det er så mye å hente der dessverre! Det er fortsatt M77 som er i bruk ja. Uansett er det nok best med ny sko ettersom brukte støvler er tilpasset noen andres fot, og jeg som allerede har det litt kronglete med føttene trenger en sko som er tilpasset min egen fot! Skal google videre! Eg hadder ringt forsvaret for å spørre. Ellers så gav google meg dette resultatet: https://www.forsvarsbrukt.no/p-1208-m77-feltstvel-brukt.aspx For 600 kr kan desse brukte feltstøvlane bli dine. Rekner med at forsvaret fortsatt bruker M77 som standard-fottøy, men det må du også sjekke opp. Ellers har du vell kanskje nokon kompiser som har gjort seg ferdig med fyrstegongstjenesten og har eit par eller to liggande? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 (endret) Her finner du støvlene ned til strl 35 For å gå de inn: Kjøp sort Kiwi skokrem, fås ironisk nok på de fleste Kiwibutikker. Kjøp også en halvstiv børste til å påføre skokremen. Dette er hva du trenger for å vedlikeholde støvlene. Når du får de, sett de inn med en god del Kiwi, og la det virke over natta, gnukk av overskudsmiddelet påfølgende morgen. Fyll støvlene med vann, så plasserer du føttene med ullsokker på og går til de blir tørre. For å å minske risken på gnagsår, ha et par tynne sokker innenfor ullsokkene igjen. Og ja - du vil alltid gå med ullsokker i M777'ene, så beregn strl ut fra det. Ikke glem å bruke såler i støvlene, dette må kjøpes utenom. Forsvarets standard finner du nok på samme sted som støvlene, og består av en side med papp, og en med ull. Pappen skal vende mot foten. Disse skal være oppi støvlene når du heller vannet oppi. Ellers, hold støvlene rene og pene, bruk Kiwi skokrem daglig, og gå med de, selv på småturer. Det sies at du må gå rundt 20 mil med M77'ene før de blir gode, men da blir de til gjengjeld svært gode. Husk å ikke bruke den nederste hempen når du knyter støvlene, det påfører et ekstra press på akillesen og øker sjansjen for betennelser her. Ellers vil jeg på det sterkeste anbefale å kjøpe et par Sole-såler i tillegg. De koster en drøy tusenlapp for den sorte og tykkeste varianten, men gir evig mye bedre demping og støtte til foten, noe som bedrer komforten når du går med tung sekk og på hardt underlag. Det isolerer ikke i nærheten av like godt på vinterstid, så da burde du uansett bruke ull og pappsålene. Endret 4. juni 2015 av Killswitch 1 Lenke til kommentar
Nuttery Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 Her finner du støvlene ned til strl 35 For å gå de inn: Kjøp sort Kiwi skokrem, fås ironisk nok på de fleste Kiwibutikker. Kjøp også en halvstiv børste til å påføre skokremen. Dette er hva du trenger for å vedlikeholde støvlene. Når du får de, sett de inn med en god del Kiwi, og la det virke over natta, gnukk av overskudsmiddelet påfølgende morgen. Fyll støvlene med vann, så plasserer du føttene med ullsokker på og går til de blir tørre. For å å minske risken på gnagsår, ha et par tynne sokker innenfor ullsokkene igjen. Og ja - du vil alltid gå med ullsokker i M777'ene, så beregn strl ut fra det. Ikke glem å bruke såler i støvlene, dette må kjøpes utenom. Forsvarets standard finner du nok på samme sted som støvlene, og består av en side med papp, og en med ull. Pappen skal vende mot foten. Disse skal være oppi støvlene når du heller vannet oppi. Ellers, hold støvlene rene og pene, bruk Kiwi skokrem daglig, og gå med de, selv på småturer. Det sies at du må gå rundt 20 mil med M77'ene før de blir gode, men da blir de til gjengjeld svært gode. Husk å ikke bruke den nederste hempen når du knyter støvlene, det påfører et ekstra press på akillesen og øker sjansjen for betennelser her. Ellers vil jeg på det sterkeste anbefale å kjøpe et par Sole-såler i tillegg. De koster en drøy tusenlapp for den sorte og tykkeste varianten, men gir evig mye bedre demping og støtte til foten, noe som bedrer komforten når du går med tung sekk og på hardt underlag. Det isolerer ikke i nærheten av like godt på vinterstid, så da burde du uansett bruke ull og pappsålene. Takk! Har disse en fysisk butikk jeg kan gå til? Bor i Østlandsområdet. Greit å få prøvd på før jeg evt kjøper. Ikke minst takk for gode råd om vedlikehold! Denne posten skal jeg huske når jeg får støvlene i hus Sole-såler har jeg i skoene til daglig, men bare den varianten som koster 279(?) eller noe i den duren. Har ikke sett den dyrere varianten. Hvor får man kjøpt de? Bare å forbrede neste tur nå kjenner jeg! Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 De har vel en fysisk butikk i Oslo tror jeg... Men der er jeg ikke sikker. Har du de tynnere sole-sålene, så er det også en god forbedring kontra standard-sålene, så du kan jo bare bruke de fra starten av. Eneste dumme med dem, som jeg ikke nevnte i forrige post er at de bruker en del tid på å tørke, så de er ikke det beste valget når det er kaldt.. Kjipt med frostskader. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Sole sin såle bør ikke brukes, du får antagelig ikke lov til det i Forsvaret og hvorfor gå inn med en såle du ikke skal bruke? Etter frostskader pga de sålene har de så vist jeg vet strammet inn på bruken. Var en i kompaniet mitt som fikk relativt kraftige frostskader av en sole såle, på en ganske vanlig dag om vinteren. Hadde det vært øvelse eller noe sånt ville det antagelig vært mye værre. 1 Lenke til kommentar
Nuttery Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 De har vel en fysisk butikk i Oslo tror jeg... Men der er jeg ikke sikker. Har du de tynnere sole-sålene, så er det også en god forbedring kontra standard-sålene, så du kan jo bare bruke de fra starten av. Eneste dumme med dem, som jeg ikke nevnte i forrige post er at de bruker en del tid på å tørke, så de er ikke det beste valget når det er kaldt.. Kjipt med frostskader. Da skal jeg sjekke ut det videre, lite stress for meg å dra inn å prøve et par sko kontra å kjøpe et par for så å måtte styre med retur osv. Kjøper nok et par nye såler til støvlene. De jeg har nå er i jobbskoa og får nesten bli der til innrykk! Tror jeg ser etter de tykkere sålene likevel. Takk for tips om tørking, får vel ta med de ullsålene i sekken så det er bare å bytte i tilfelle våte sko! Lenke til kommentar
Nuttery Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 Sole sin såle bør ikke brukes, du får antagelig ikke lov til det i Forsvaret og hvorfor gå inn med en såle du ikke skal bruke? Etter frostskader pga de sålene har de så vist jeg vet strammet inn på bruken. Var en i kompaniet mitt som fikk relativt kraftige frostskader av en sole såle, på en ganske vanlig dag om vinteren. Hadde det vært øvelse eller noe sånt ville det antagelig vært mye værre. Hvorfor får man ikke det? Er vel et alternativ å bruke Sole-sålene om sommeren og ullsålene om vinteren? Evt ha med ullsålene og bytte? Er nemlig veldig fornøyd med disse hittil. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Pga frostskader, er mest relevant de 10 månedene vi har vinter i Norge altså De ull/papp(eller lær?) sålene isolerer ganske bra... Vi fikk ihvertfall totalforbud mot alt annet enn de sålene som Forsvaret leverte... 1 Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Da har de virkelig skjerpet inn siden jeg var inne - da ble Solesålene utdelt til enkelte, meg inkludert av saniteten pga diverse fot-issues. Men brukte de ikke vinterstid, og ikke til gjørmeløypa... Lenke til kommentar
Nuttery Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 Pga frostskader, er mest relevant de 10 månedene vi har vinter i Norge altså De ull/papp(eller lær?) sålene isolerer ganske bra... Vi fikk ihvertfall totalforbud mot alt annet enn de sålene som Forsvaret leverte... Da har de virkelig skjerpet inn siden jeg var inne - da ble Solesålene utdelt til enkelte, meg inkludert av saniteten pga diverse fot-issues. Men brukte de ikke vinterstid, og ikke til gjørmeløypa... Når var dere inne? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Jan - juli. 2004 tror jeg det var, så august 2004 til september 2010 Lenke til kommentar
Nuttery Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 Jan - juli. 2004 tror jeg det var, så august 2004 til september 2010 Da vil jeg kanskje tro det har skjedd noe nytt i denne perioden, ettersom KillSwitch var inne på slutten av din militære periode og omtrent fikk de utdelt? Tror jeg ringer og spør for å være sikker Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Tror ikke det er nødvendig. Solesåler er en "luksusvare" - så gå med standardsålene fra start, og skulle du få typiske "begynnerskader" som trykkskade i hælen osv, så kan du vurdere å bruke solesålene i større skala. Funker standardsålene, som de fleste tross alt bruker, så er det helt greit og vel så det. That being said - jeg bruker de sorte, tykkeste, sole-sålene som Forsvaret gav meg fremdeles, og jeg synes det er mest behagelig. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Tror det har litt med hvor man er også, jeg var regelmessig ute hele dagen i -20, tidvis oppunder -30. Da skal det ikke så mye til før skadene kommer. Med ute mener jeg forresten ute skogen uten mulighet til å gå inn... 1 Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Sant sant, og frostskader er "artige"... Derfor jeg som nevnt kun brukte - og bruker Sole på sommerstid. Visste dere at forsvarets eminente neopren ansiktsmaske kan fryse fast til ansiktet? Har fortsatt et lite område hvor jeg ikke føler noe som helst lenger.. 1 Lenke til kommentar
Nuttery Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 Tror ikke det er nødvendig. Solesåler er en "luksusvare" - så gå med standardsålene fra start, og skulle du få typiske "begynnerskader" som trykkskade i hælen osv, så kan du vurdere å bruke solesålene i større skala. Funker standardsålene, som de fleste tross alt bruker, så er det helt greit og vel så det. That being said - jeg bruker de sorte, tykkeste, sole-sålene som Forsvaret gav meg fremdeles, og jeg synes det er mest behagelig. Jeg har en del problemer med føttene så tror det kan være lurt å bare "safe meg" med sole-såler. Men kan prøve litt uten ja Lenke til kommentar
Nuttery Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 Tror det har litt med hvor man er også, jeg var regelmessig ute hele dagen i -20, tidvis oppunder -30. Da skal det ikke så mye til før skadene kommer. Med ute mener jeg forresten ute skogen uten mulighet til å gå inn... Var du i hæren? Jeg skal i luftforsvaret med innrykk nå i Juli, så tror ikke det blir en særlig grønn tjeneste på meg med tanke på gren.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå