Gå til innhold

Ny gaming PC til rundt 25 000.

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter mange lange overtids kvelder og litt ekstra igjen på skatten, så har jeg bestemt meg for å skaffe meg en ny gaming PC siden min gamle begynner å dra på årene.

Først tenkte jeg å bygge meg en PC slik som jeg har gjort tidligere, men jeg innså fort at det er nesten 8 år siden jeg var inn i den verden, og mye har endret seg siden den tid. Så jeg trenger hjelp. Jeg ble annbefalt av flere venner om å poste her og høre med dere.

Siden jeg fort skjønte at jeg ikke lenger hadde den innsikten som skulle til for å lage en PC bestemte jeg meg for å se på komplett.no sine ferdig bydge PCer siden det virker som det mere fornuftige valget for meg nå for tiden.

PCn jeg har tittet en del på er https://www.komplett.no/komplett-gamer-xtreme-i75-g-sync-edition/10962
men med noen endringer.

Byttet kabinett til :
https://www.komplett.no/cm-storm-trooper-gaming-big-tower-sort/781841?CKS=PCW

Byttet strømforsyning til:
https://www.komplett.no/cooler-master-v850-850w-psu/791774?CKS=PCW   (Tenkte det ville være greit å ha litt ekstra kraft hvis jeg skulle kjøpe mere eller noe kraftiger i fremtiden.)

Skiftet CPU kjøleren til:
https://www.komplett.no/corsair-h60-hydro-series-cpu-kjler/769223?CKS=PCW   (så at den hadde fått flere positive annmeldelser. Litt bekymret for støyen.)

Og til slutt lagt til en ekstra Seagate® Desktop SSHD 1TB

Er det jeg gjør lurt? Vil dette være et godt kjøp? Det vil nok bli veldig lenge til neste gang jeg kan gjøre en slik invistering, så jeg har ikke lyst å gjøre noe dumt.

Håper at dere kan hjelpe meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger du en så kraftig pc? Hva skal du spille på den? Du får lett en veldig ålreit gaming pc for 10-15k som drar det meste på High / Ultra. Selv sitter jeg på en 5 år gammel maskin som den gangen kostet 20k inkl skjerm + kbm, som fortsatt drar det meste på High / Ultra. Den sliter litt i BF3 og BF4 på Ultra, men kjører High helt fint. 

Hvis du vil spare penger kan du sjekke litt på FINN. Folk selger selvbygde maskiner støtt og stadig bare fordi de vil oppgradere, og flertallet sliter med å få solgt siden prisen på en selvbygd pc mister sykt mye verdi når den er brukt. Du kan lett prute ned de fleste flere tusen kroner. Men hvis du kjøper brukt er det uhyre viktig at du tester før du faktisk tar den med deg og at du får med kvittering i tilfelle noe skulle skje med et av komponentene. 

Lenke til kommentar

Skal du kun spille:

DI Lightspeed TG Edition OC DEMO

i5-K OC 4.2, Z97, 8GB, 240SSD, GTX970,W8

Er noe som dette langt mere fornuftig.

25000 kr for en slik maskin er veldig bortkastet med penger, særlig hvis du ikke har planer å videoredigere større 4k filmer til professjonelt bruk.

Det blir kun spilling ja. Oi. Okey, var ikke helt klar over det. Grunnen for å invister litt ekstra var vel for å ha noe som ville vare litt lenger uten stort behov for utbytting/oppgradering på en stund.

Ser PC har litt for lite lagringsplass for meg, men det kan vel bare kjøpes ekstra. Resten ser jo bra ut.

Lenke til kommentar

Trenger du en så kraftig pc? Hva skal du spille på den? Du får lett en veldig ålreit gaming pc for 10-15k som drar det meste på High / Ultra. Selv sitter jeg på en 5 år gammel maskin som den gangen kostet 20k inkl skjerm + kbm, som fortsatt drar det meste på High / Ultra. Den sliter litt i BF3 og BF4 på Ultra, men kjører High helt fint. 

Hvis du vil spare penger kan du sjekke litt på FINN. Folk selger selvbygde maskiner støtt og stadig bare fordi de vil oppgradere, og flertallet sliter med å få solgt siden prisen på en selvbygd pc mister sykt mye verdi når den er brukt. Du kan lett prute ned de fleste flere tusen kroner. Men hvis du kjøper brukt er det uhyre viktig at du tester før du faktisk tar den med deg og at du får med kvittering i tilfelle noe skulle skje med et av komponentene. 

Nei jeg trenger nok virkelig ikke en så kraftig PC, men det bli skjeldent jeg kan sette av penger til å oppgradere og fikse PCn, så jeg tenkte å kjøpe noe som ville gå lenge uten å trenge å kjøpe noen nye deler og slik.

Men jeg begynner å skjønne at jeg hadde plukket ut noe som var litt overkill kanskje ja :)

Jeg vil ikke ha noe brukt. Har kjøpt brukt PC en gang før og det ble det bare styr og mye utgifter på i lengden.

Lenke til kommentar

Nvidia GeForce GTX 980 Ti gir ganske mye hvis man er villig å betale nesten dobbelt pris for ca 50% bedre ytelse.

Men nå har ikke AMD kommet med sin R9 300 serie ennå, så det er lurt å vente.

Er ingenting som forblir oppdatert, LGA 1151 kommer vel ca om 1 år.

Selv om muligens hovedkortene kommer først. Kjøp det du trenger nå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

25k med skjerm, mus, tastatur, os?

Noe mer tilbehør du skal ha?

Eneste tilbehøret jeg trenger er Win 8.1

Ønsker kun en kraftig gaming PC som vil minst kunne kjøre spillene som kommer ut året på top. Og helst slippe å tenke på å måtte kjøpe nye deler på en stund.

Jeg vet jeg er litt vag og kanskje ikke helt lett nå, og det bklager jeg. Sannheten er rett og slett at jeg ikke lenger vet hva som er bra av deler og slikt lenger. Og jeg har ikke tiden til å researche hver eneste del lenger.

Endret av Peon
Lenke til kommentar

Jeg synes det du satt opp først ser bra ut, jeg.

Personlig ville jeg valgt et annet kabinett, som f.eks Obsidian 750D.

Jeg ville ikke gått for GTX 980. Jeg ville heller gått for GTX 970 eller GTX 980TI. GTX 980 gir lite ytelseshopp i forhold til at det koster så mye ekstra.

Lenke til kommentar

980 er endel kraftigere enn 970.. 

980Ti eller 980. :)

970 er greie kort for penga,men når forskjellen ikke er så stor mellom de lengre mtp pris som ved release. :p

Jeg ser flere har nevnt det med skjerkortet nå. Tenker jeg kommer til å gå for 970 kortet :)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke gått for GTX 980. Jeg ville heller gått for GTX 970 eller GTX 980TI. GTX 980 gir lite ytelseshopp i forhold til at det koster så mye ekstra.

Kabinettet var vel helst et tenåringen i meg som slapp ut et lite sekund. :)

Lenke til kommentar

Greit å ha plass til flere vifter til senere. Kabinetter pleier å overleve en oppgradering eller to.

Lenke til kommentar

Greit å ha plass til flere vifter til senere. Kabinetter pleier å overleve en oppgradering eller to.

Skulle tro at jeg ville tenkt på det etter 8 år med mini tower hvor alt måtte organiseres med lazer persisjon for å få plass. Nå er jeg flau :p Velger nok et annet kabinett nå.

Lenke til kommentar

Skulle tro at jeg ville tenkt på det etter 8 år med mini tower hvor alt måtte organiseres med lazer persisjon for å få plass. Nå er jeg flau :p Velger nok et annet kabinett nå.

Video av kabinettet jeg foreslå. Veldig enkelt å bygge i.

Lenke til kommentar

Video av kabinettet jeg foreslå. Veldig enkelt å bygge i.

Så flott og praktisk! Mye muligheter for ventilasjon. Litt kjedelig look syntes jeg, men jeg er overbevist. Det blir nok det kabinettet nå ja. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...