Gå til innhold

Hvilken laptop bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ute etter en ny laptop til skolestart. Burde jeg anskaffe meg nå, eller vente til jeg begynner på skolen? (med tanke på om det kommer nye, bedre maskiner ut på markedet den tida?)

Bruk: I hovedsak går det i skolearbeid i form av endel skriving, research, enkle presentasjonsprogrammer + nettsurfing. 

Av og til ser jeg på film/TV-serier, redigerer bilder (i enkle redigeringsprogram) og spiller spill (Sims), men dette er ikke så ofte.

Hva jeg ønsker:

- godt tastatur med bakbelysning

- lett 

- rask å få i gang

- god batteritid

- tåler en støyt

Budsjett: maks rundt 12 000

Har tenkt litt på slike ultraportable. Finnes det noen gode som passer det jeg ønsker meg?

De jeg har tenkt litt på:

Macbook Air

Macbook Pro

Lenovo Yoga 2 eller 3 Pro http://www.hardware....ga-2-pro/156128

Microsoft Surface Pro 3 http://www.klikk.no/...ticle909385.ece (tror jeg dropper denne pga litt upraktisk å ha den på fanget osv)

Om det finnes noe til rimeligere pris med det jeg ønsker vil jeg gjerne ha innspill på det!  :)

Hittil har jeg tenkt mest på macbook air, og da har problemstillingen hvilken av dem jeg bør velge? Blir 13-tommers, men litt usikker på GB, om 128gb er nok.

Åpen for alt av innspill her :) noen tips av disse, eller andre maskiner, bør jeg vente til august?

EDIT: grunnen til at jeg vurderer Pro mot Air er at jeg vurderer å studere arkitektur om ett år - da trenger jeg en maskin som kan kjøre litt større programmer. Helst ville jeg hatt en Air eller noe tilsvarende (da jeg ellers ikke bruker maskinen til så mye tungt, og farter veldig, veldig mye rundt så må ha en portabel maskin) er etter det jeg vet mulig å oppgradere Air slik at den kan ta større programmer, men litt usikker rundt dette.

Endret av trykkblyanten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

128GB er stort sett nok så lenge du ikke har masse store programmer etc installert på den. Med Mackbook Air er det egentlig et "krav" at du skal lagre filmer, dokumenter og det meste av filer på en ekstern lagringsenhet.

Forøvrig så er MBAir en god maskin i forhold til det jeg har hørt :) Valuta for pengene i forhold til maskinvare? Nei :p

Lenke til kommentar

128GB er stort sett nok så lenge du ikke har masse store programmer etc installert på den. Med Mackbook Air er det egentlig et "krav" at du skal lagre filmer, dokumenter og det meste av filer på en ekstern lagringsenhet.

Forøvrig så er MBAir en god maskin i forhold til det jeg har hørt :) Valuta for pengene i forhold til maskinvare? Nei :p

Ja jeg kommer til å lagre en del på eksterne enheter. :) For det meste bilder jeg har en del av. 

Noen som vet hva slags muligheter jeg har om jeg ønsker å oppgradere MBAir slik at den tåler større programmer? 

Lenke til kommentar

Ja jeg kommer til å lagre en del på eksterne enheter. :) For det meste bilder jeg har en del av. 

Noen som vet hva slags muligheter jeg har om jeg ønsker å oppgradere MBAir slik at den tåler større programmer? 

http://9to5mac.com/2015/02/24/upgrade-ssd-macbook-air-retina-macbook-pro/ 

det så ikke så veldig artig ut akkurat. Byttet nettopp en SSD i macbook pro-en til kjæresten, den er snillere med oppgradering og jeg brukte flere dager på det, riktignok pga programvare og ikke hardware-relatert da... Anbeflaer med disse her å kjøpe en med tilstrekkelig minne fra starten av, for å så bruke ekstern til bilder osv ;)

Lenke til kommentar

http://9to5mac.com/2015/02/24/upgrade-ssd-macbook-air-retina-macbook-pro/

det så ikke så veldig artig ut akkurat. Byttet nettopp en SSD i macbook pro-en til kjæresten, den er snillere med oppgradering og jeg brukte flere dager på det, riktignok pga programvare og ikke hardware-relatert da... Anbeflaer med disse her å kjøpe en med tilstrekkelig minne fra starten av, for å så bruke ekstern til bilder osv ;)

Hmm det så litt komplisert ut. Kanskje jeg bør vurdere en MBPro istedetfor Air om det blir Mac? Er dog veldig viktig for meg at den er lett og portabel med god batteritid da jeg ofte er ute på farten. Men er altså mulig at jeg om et års tid vil trenge en laptop som kan kjøre litt tyngre programmer (da jeg vurderer å studere arkitektur)

Lenke til kommentar

Ellers. Har du/dere noe formening rundt om jeg bør vente til september, eller om det er like greit å kjøpe nå? Tenker på om det pleier å komme nye oppdateringer på høsten

neh, batteritiden på de over er mer enn bra nok, da du heller hverken spiller eller driver med veldig tunge programmer så er ytelsen mer enn bra nok.. Man venter liksom på bedre ytelse da og sikkertt bedre batteritid.. Om du ikke må ha nå er det jo like greit å vente for da går jo prisen på disse pcene ned uansett

Lenke til kommentar

Hva tenker man angående Pro vs Air? 

Hvis jeg går for Mac kan jeg enten..

1. kjøpe Air, og evt oppgradere den om jeg trenger tyngre programmer

2. kjøpe Pro

Vil helst ha Air, men problemet oppstår om jeg skal studere arkitektur (dette er ikke før høsten 2016 evt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...