Gå til innhold

Elektronisk bildestabilisator og zooooom :-)

Anbefalte innlegg

Vurderer å skifte ut mitt trofaste kamera Olympus C-830-L med et nytt i løpet av næreste halvår. Zoom-kameraene som har kommet i størrelseorden 8-12 ganger zoom er jo fristende.

Spørsmålet er : Bør jeg velge et med elektronisk bildestabilisator om jeg ikke bruker kamerastativ når jeg tar bilder med zoom? Hvor mye vil dette bety for bildene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, det finnes ikke digitale stillbildekameraer med elektronisk bildestabilisator. Dette finnes kun på digitale videokameraer.

Noen få kameraer har fysiske bildestabilisatorer, som Minolta Dimage A1 og Panasonic FZ10.

Fysiske bildestabilisatorer kommer først og fremst til sin rett i svakt lys. Da vil dette kunne få ekstremt mye å si for bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er da om jeg bør kjøpe kamera uten å tenke på en bildestablisator av noe slag. I testen av Olympus750 til akamera ble det gjort et poeng utav det. Kan være at neste Panasonic som er varslet på den danske siden til akamera er verdt å vente på. Tenkte at med 10 ganger zoom + digitalzoom så er det nesten umulig å få skarpt bilde uten å drasse med seg stativ. Noen som har erfaringer her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...