Gå til innhold

Positiv støy i bilder?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt en stund å prøve å ta bilder med støy i, og lage kanskje et eget konsept innenfor noe markedskommunikasjon, f.eks knformasjon eller reklame. Er det noen som har noen tips eller idéer de tenker jeg kan visualisere for dere? Hva slags støy kan jeg bruke osv?

Ville noen sagt at veldig blurrede bilder er støy, at hele bilde er ute av fokus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil dere si at rystelse eller bevegelsesuskarphet er støy?

Nei, for meg er støy noe annet, en "kornet" effekt.

Du har i utgangspunktet to måter å få støy (og forsåvidt også bevegelsesuskarphet). Du kan selvsagt skru av støyfjerning og opp ISO i kameraet for å få støy, men du har mye mer kontroll om du starter med et "vanlig" bilde og prosesserer det slik du ønsker. Redigeringsprogram har mulighet for å legge på støy, og det finnes plugins som gir "filmlook" med støy. Kort sagt mange muligheter. Å få til alt i kameraet er kanskje mer "puristisk", men krever nok mer innsats.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Er det en konkret oppgave eller oppdrag der ordet støy er definert eller skal tolkes?

Hvis ikke så er det etter min mening irrelevant om man kaller de ønskede forstyrrelsene for støy, bevegelsesuskarphet, ute fokus eller noe annet. Det viktige er å få det uttrykket man ønsker. Jeg har sett mange flotte bilder der støy, bevegelsesuskarphet eller ute av fokus gir noe ekstra til bildet.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker støy, tenker jeg noe som er irriterende. Det kan være at en strek er i veien, noen photobomber, et lite lys på knten, og selvfølgelig hvis man faktisk prøver å ta et godt stillbilde men får rystelsesuskarphet.

Da bruker du støy om noe helt annet enn resten av fotoverdenen. Støy i bilder er et finkornede (eller ikke så finkornet) "mønster" i bildet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image_noise

Endret av se#
Lenke til kommentar

Når jeg tenker støy, tenker jeg noe som er irriterende. Det kan være at en strek er i veien, noen photobomber, et lite lys på knten, og selvfølgelig hvis man faktisk prøver å ta et godt stillbilde men får rystelsesuskarphet.

Da bruker du støy om noe helt annet enn resten av fotoverdenen. Støy i bilder er et finkornede (eller ikke så finkornet) "mønster" i bildet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image_noise

Tror jeg da ville kalt det "uroelementer i bildet"

Lenke til kommentar

Til reklame, informasjonsbrosjyrer etc så fungerer ofte motiver med store områder ute av fokus. Layoutmessig er det gunstig med slike områder der man kan plassere tekst, logo, innfelte bilder eller andre elementer. Et annet mye brukt konsept er å lage et mønster, mosaikk eller puslespill av ensfargede elementer, men med huller i puslespillet der et bakenforliggende bilde trer frem. Hullene kan også ha uavhengige bildeelementer. I reklame kan man gjerne ha produktfoto i noen av puslespillbrikkene eller hullene. Zooming under panorering eller lang eksponering fra en bil i fart kan fungere bra der man skal ett element i midten av zoomen på et større bilde, for eksempel på en helside.

Lenke til kommentar

Det er åpenbart at trådstarter ikke mener støy i konteksten lavt signal/støy nivå.

En ide kan være å spille på noe de fleste fotografer opplever i blant, at en person eller et objekt utilsiktet eller tilsiktet (linselus) kommer i veien under et opptak, og ødelegger det planlagte, men samtidig tilfører et nytt element (humoristisk, rart, overraskende, bryter et mønster etc.).

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Tech8, du har helt rett. Dermed lurer jeg på om rystelsesuskarphet vil telle?

Som Simen1 spurte om i et tidligere innlegg blir spørmålet om det er oppave(tekst) som du skal tolke/besvare eller om det er noe du gjør for deg selv. I det siste tilfellet kan du bruke akkurat de virkemidlene du vil, både bevegelsesuskarphet, ute av fokus osv kan brukes kreativt.

Men er det en oppgave må du jo finne ut hva den som har gitt oppgaven har ment så du ikke gjør noe helt annet.

Lenke til kommentar

Tech8, du har helt rett. Dermed lurer jeg på om rystelsesuskarphet vil telle?

Det kommer vel litt an på hva det rystes på. Altså om det er du som ryster kamera eller om det er det du tar bilde av som ryster på seg. Hvis du tar rulletrappa litt ned på denne siden: http://chrisweston.photography/behind-the-lens-3/the-art-of-storytellingser du et fascinerende bilde der det han tar bilde av ryster på seg. Som han sa i foredraget sitt på youtube, han var litt lei av skarpe bilder av dyr og ville forsøke å heller lage bilde av bevegelse. Jeg syns han har lykkes...:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...