Herr Brun Skrevet 5. mars 2016 Del Skrevet 5. mars 2016 Har du link til vedtaket fra FTU? Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 5. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2016 Kan desverre ikke poste linken her, ettersom det står fult navn på både meg og selger i vedtaket. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. mars 2016 Del Skrevet 5. mars 2016 Om man bytter inn bilen hos forhandler, som da selger den videre, og noe tilsvarende skjer ny eier, er man da like ansvarlig som om man skulle solgt den til ny eier selv?Ja, det er man. Virkelig? En avtale mellom meg som privatperson og firmaet som kjøper bilen av meg (innbytte) kan vel inneholde en ansvarsfraskrivelse som fritar meg fra ansvar? Kjøperen som kjøper bilen av en forhandler vil jo ha forhandleren å gå på dersom det skulle oppstå/være noe. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 5. mars 2016 Del Skrevet 5. mars 2016 Kjøperen som kjøper bilen av en forhandler vil jo ha forhandleren å gå på dersom det skulle oppstå/være noe. Og forhandler kan sende regninga videre til deg. Men jeg trorat det er skjerpet krav til forhandler siden de har/burde ha folk som sjekker bilen. Dog har du like fullt solgt en bil med (skjult) mangel. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. mars 2016 Del Skrevet 5. mars 2016 Kjøperen som kjøper bilen av en forhandler vil jo ha forhandleren å gå på dersom det skulle oppstå/være noe. Og forhandler kan sende regninga videre til deg. Men jeg trorat det er skjerpet krav til forhandler siden de har/burde ha folk som sjekker bilen. Dog har du like fullt solgt en bil med (skjult) mangel. Og hvorfor fjernet du første del av mitt innlegg? Det er da helt normalt å inngå avtaler der man ikke står ansvarlig for bilen ved salg/innbytte til forhandler. Det er en av grunnene til at denne løsningen benyttes, og jeg poengterte at jeg mener det er mulig å inngå en avtale med ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng siden det er salg fra forbruker til en profesjonell part. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Føler med TS OG selger av bilen her. Hvis dette er normen, også etter lengre tid, så er det jo svært risikabelt å selge bruktbil her til lands... Litt halveis OT: Om man bytter inn bilen hos forhandler, som da selger den videre, og noe tilsvarende skjer ny eier, er man da like ansvarlig som om man skulle solgt den til ny eier selv? Til det andre spørsmålet ditt: Ja, det er man. Ut fra alt jeg har lest tidligere om dette emnet stemmer ikke det du sier helt - normen er at privat-privat gir deg X ansvar, mens privat>forhandler gir deg mindre - dette fordi forhandler er profesjonell part, som gjør at deres undersøkelsesplikt er strengere, derfor kan de heller ikke skylde på ignoranse når det dukker opp feil som "man burde kjent til". Et slarkete hjullager eller en motor som går ujevnt er kanskje ikke lett å oppdage for fru Johnsen på 79, og hun kan derfor reklamere på dette om det ikke ble sagt av selger - men er det Bertel O. Steen som har kjøpt den kan det hevdes at dette er noe de burde oppdaget selv under prøvekjøring/besiktigelse. Nå kan det være du sikter kun til retten om å klage videre bakover i "verdikjeden", isåfall stemmer det ovenfor i mindre grad - ansvaret består selv om det er et salg eller to mellom deg og nåværende eier - men du vil kunne stoppe en god del krav/reklamasjoner ved forhandlerleddet, fordi man kan forlange mer kunnskap av dem og dermed stille dem ansvarlige. Dette er en av de hyppigste grunnene som oppgis av forbrukerrådgivere for hvorfor man bør selge bruktbilen til forhandler, og ikke privatperson direkte. Av egenerfaring kan jeg nevne en bil jeg solgte hvor jeg trodde viftebryteren var ødelagt, som resulterte i at man ikke kunne få kupeviften til å gå i det hele tatt - jeg skrev det ned som dette i kontrakten mellom meg og forhandler, altså "vifte lar seg ikke slå på, antar defekt viftebryter". Forhandler solgte bilen videre med samme feil, og litt senere fikk jeg en telefon fra ny eier som lurte litt på tidligere verkstedhistorikk osv - fordi det viste seg at det var hele hovedhjernen(15-20.000kr) som var fuktskadet, ikke bare en gåen viftebryter(1000-1500kr). Alt ansvar havnet på forhandler. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Føler med TS OG selger av bilen her. Hvis dette er normen, også etter lengre tid, så er det jo svært risikabelt å selge bruktbil her til lands... Litt halveis OT: Om man bytter inn bilen hos forhandler, som da selger den videre, og noe tilsvarende skjer ny eier, er man da like ansvarlig som om man skulle solgt den til ny eier selv? Til det andre spørsmålet ditt: Ja, det er man. Ut fra alt jeg har lest tidligere om dette emnet stemmer ikke det du sier helt - normen er at privat-privat gir deg X ansvar, mens privat>forhandler gir deg mindre - dette fordi forhandler er profesjonell part, som gjør at deres undersøkelsesplikt er strengere, derfor kan de heller ikke skylde på ignoranse når det dukker opp feil som "man burde kjent til". Et slarkete hjullager eller en motor som går ujevnt er kanskje ikke lett å oppdage for fru Johnsen på 79, og hun kan derfor reklamere på dette om det ikke ble sagt av selger - men er det Bertel O. Steen som har kjøpt den kan det hevdes at dette er noe de burde oppdaget selv under prøvekjøring/besiktigelse. Nå kan det være du sikter kun til retten om å klage videre bakover i "verdikjeden", isåfall stemmer det ovenfor i mindre grad - ansvaret består selv om det er et salg eller to mellom deg og nåværende eier - men du vil kunne stoppe en god del krav/reklamasjoner ved forhandlerleddet, fordi man kan forlange mer kunnskap av dem og dermed stille dem ansvarlige. Dette er en av de hyppigste grunnene som oppgis av forbrukerrådgivere for hvorfor man bør selge bruktbilen til forhandler, og ikke privatperson direkte. Av egenerfaring kan jeg nevne en bil jeg solgte hvor jeg trodde viftebryteren var ødelagt, som resulterte i at man ikke kunne få kupeviften til å gå i det hele tatt - jeg skrev det ned som dette i kontrakten mellom meg og forhandler, altså "vifte lar seg ikke slå på, antar defekt viftebryter". Forhandler solgte bilen videre med samme feil, og litt senere fikk jeg en telefon fra ny eier som lurte litt på tidligere verkstedhistorikk osv - fordi det viste seg at det var hele hovedhjernen(15-20.000kr) som var fuktskadet, ikke bare en gåen viftebryter(1000-1500kr). Alt ansvar havnet på forhandler. Du har nok rett. Jeg svarte på et litt annet spørsmål enn det som ble stilt. Du risikerer ikke "samme" ansvar ved salg til forhandler (med påfølgende videresalg) enn ved salg privat, av de grunner du nevner. Men du er også der eksponert for ansvar, men mindre sådan enn ved salg til privatperson. 1 Lenke til kommentar
Alexsti Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Hei, Jeg har kommet i en ganske kjip situasjon etter et bruktbilkjøp via privat person på finn.no Overtok en bil 07 april 2015 og et par uker senre viste den motorfeil. Feilen forsvant, men kom tilbake. Jeg leverte da bilen til et autoristert verksted og de har senere funnet ut hva som er galt med bilen. Bilen har en motorfeil og det koster meg 37k å fikse den. Føler at eg har overtatt en bil i vesentlig dårligere stand enn jeg trodde. Kan jeg kreve deler eller hele beløpet for reparasjon av selger? Det er en bil som kostet meg 158k, så å betale nesten 40k i reparasjon svir veldig. Håper noen kyndige her kan hjelpe meg ut her. Vi brukte Forbrukerrådet sin kontrakt og bilen ble solgt "I god stand, selges som den er". Info om bil: BMW 318i, 2008 modell. Kjørte ca 92.000 km når jeg overtok den for 2 måneder siden. Sendte en mail til selger 6-7 uker etter at jeg overtok bilen og fortalte at det er noe galt. Jeg fant dette selv: http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bil/misforn%C3%B8yd+med+bilkj%C3%B8p/feil-p%C3%A5-bil-kj%C3%B8pt-privat--1128867 http://www.forbrukerradet.no/klage/Klagebrevliste/utbedring-reparasjon-og-erstatning?sprak=bokmal Men vil høre med noen som er mer skyndig på dette med rettigheter. Lenke til kommentar
Alexsti Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Hei Jeg har kommer opp i akkurat samme situasjon som deg nå. Samme problem med registerkjede og nox. Bare 14 dager etter kjøp. Fikk kjørt hjem og en tur til hytta. Også skulle jeg egentlig bare ta en oljeskift som jeg alltid gjør når jeg kjøper ny bruktbil. Og da fikk jeg beskjed om disse problemene og en estimert pris på 30-40000.- Som svir ganske bra her også. Jeg har lest hele tråden din om prosessen, veldig bra at du delte dette, da jeg var i tvil på hva jeg skulle gjøre. Jeg ser du skriver at prosessen tar lang tid og at du la ut for reparasjon før saken var avklart. Ville du gjort noe annerledes om du skulle gjort det igjen? Bilen dette gjelder: BMW 320i, 2009 modell Kjørt 73800km ved kjøp Sendt melding til selger, men fikk til svar at han var på ferie i Spania og var tilbake 18/05-17 Mvh fortvilet bruktbilkjøper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå