baBuShKa Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 (endret) Hei, Jeg har kommet i en ganske kjip situasjon etter et bruktbilkjøp via privat person på finn.no Overtok en bil 07 april 2015 og et par uker senre viste den motorfeil. Feilen forsvant, men kom tilbake. Jeg leverte da bilen til et autoristert verksted og de har senere funnet ut hva som er galt med bilen. Bilen har en motorfeil og det koster meg 37k å fikse den. Føler at eg har overtatt en bil i vesentlig dårligere stand enn jeg trodde. Kan jeg kreve deler eller hele beløpet for reparasjon av selger? Det er en bil som kostet meg 158k, så å betale nesten 40k i reparasjon svir veldig. Håper noen kyndige her kan hjelpe meg ut her. Vi brukte Forbrukerrådet sin kontrakt og bilen ble solgt "I god stand, selges som den er". Info om bil: BMW 318i, 2008 modell. Kjørte ca 92.000 km når jeg overtok den for 2 måneder siden. Sendte en mail til selger 6-7 uker etter at jeg overtok bilen og fortalte at det er noe galt. Jeg fant dette selv: http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bil/misforn%C3%B8yd+med+bilkj%C3%B8p/feil-p%C3%A5-bil-kj%C3%B8pt-privat--1128867 http://www.forbrukerradet.no/klage/Klagebrevliste/utbedring-reparasjon-og-erstatning?sprak=bokmal Men vil høre med noen som er mer skyndig på dette med rettigheter. Endret 5. mars 2016 av baBuShKa 1 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Hvilken feil er det snakk om? Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 Motorfeil som forårsaker at hele registeret og NOX-sensor må byttes ut. Jeg kan jo umulig ha ødelagt registeret 2-3 uker etter at jeg overtok bilen. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Du bør kanskje gi selger valget om han vil ta bilen tilbake. Ellers er vel saken løst mht til jussen? Alltid en trygget å ha et NAF-medlemskap i ryggen - det inkluderer juridisk hjelp.. Har man veihjelp i forsikringen, kan den sløyfes og man betaler halv pris. Syns deres bruktbilsjekk basis (kr 1250/medlem) er en grei forsikring. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 Jeg har allerede kjøpt bilen, og foriskringen jeg har er Gjensidige Kasko Full. Har jo lyst å beholde bilen, eer en fin bil å kjøre. men ejg skal gi han valget. Er det rettferdig av meg å gå til kjøper og klage mtp situasjonen? bilen er jo ikke så gammel og har heller ikke kjørt så langt. han sa at bilen er i tipp topp stand, og feilen ble oppdaget etter at jeg overtok bilen pga lysende motorlampe. verkstedet er et BMW-autorisert verksted. Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Har du kjøpt bruktbil av en privat, gjelder kjøpsloven, og du har reklamasjonsrett på en mangel i to år. Har du kjøpt bruktbil av en forhandler, gjelder forbrukerkjøpsloven, og du har reklamasjonsrett i fem år - fra du kjøpt bilen (ikke fra den var ny). Som kjøper har du en undersøkelsesplikt: Du kan ikke reklamere på feil du burde oppdaget på besiktigelsen eller prøvekjøringen av bilen. For eksempel når du normalt ikke frem med en klage på synlig rust. Selger har også opplysningsplikt: Hvis selger vet eller burde vite ting om bilen, skal vedkommende opplyse det. Det kan være for eksempel være om rust er dekket til med stålplast eller bilen bruker unormalt mye olje. Har selger brutt opplysningsplikten, er det grei skuring med klagen! Hvis det ikke er tatt en test av bilen i forkant, og du oppdager feil med bilen du mener er en mangel og ikke normal slitasje, anbefaler vi å ta en test av bilen. Denne testen vil kunne avsløre om det er feil på bilen som er grunnlag for reklamasjon. * Oppdager du en feil ved bilen som kvalifiserer til en mangel, skal du så fort som mulig, og senest innen to måneder, ta kontakt, gjerne skriftlig og muntlig, med den du kjøpte bilen av. Det er den som klager som i utgangspunktet har bevisbyrden. Kilde: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bruktbil/kjoepe-bruktbil-del-4-slik-klager-du-paa-bruktbilen/a/10083022/ 1 Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Er det rettferdig av meg å gå til kjøper og klage mtp situasjonen? Ja, så absolutt. Du burde stå sterkt her. En annen faktor er at du bør kanskje innhente anbud på reparasjonen fra flere så saken kommer billigst ut for selger også. OBS: Kanskje er det en reparasjon et merkeverksted burde ta - sjekk det også. 1 Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Hvis selger krever å ta reparasjonen må du iallfall få sjekket at jobben er godkjent. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 (endret) Takk for svar! kom gjerne med mer info, alle svar blir stt pris på. Vekstedet er et merkeverksted og har vært greie til å låne meg gratis lånebil og fulgt opp saken ganske bra mtp feilsøking. Føler at det vil være feil av meg å gå til et annet verksted når de har brukt så mye tid på bilen nå. Endret 4. juni 2015 av baBuShKa Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Du bør også få verkstedet til å gi en vurdering av hvordan skaden har oppstått. - Dersom det er en feil som plutselig har oppstått og selger ikke kunne vite om eller at det ikke er som følge av noe han har gjort eller ikke gjort så kan det være at selgers ansvar reduseres. 2 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 (endret) Etter min mening har bilen en klar mangel, og om det er noe selger viste om, eller burde vite om er urelevant. Har diskutert dette tidligere her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1660325 Her er det forbrukerrådet skriver om bruktbilkjøp:http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bil/misforn%C3%B8yd+med+bilkj%C3%B8p/feil-p%C3%A5-bil-kj%C3%B8pt-privat--1128867 Når du kjøper bil fra en privatperson, er det kjøpsloven og kjøpsavtalen som bestemmer hvilke rettigheter du har. Samme reglene gjelder også ved kjøp av motorsykkel, campingvogn og båt. Hvis dere er enige, kan dere avtale dere bort fra kjøpslovens regler. Hva er en mangel?Bilen har en mangel hvis den ikke er i den stand som dere har avtalt. Hvis dere ikke har avtalt noe spesielt, skal bilen være i samsvar med det man normalt kan regne med ut fra bilens alder, bruk, kjørelengde og liknende. Som kjøper kan du altså ikke forvente det samme av en brukt bil som av en ny bil. Det er i utgangspunktet en mangel hvis det som har oppstått ikke skyldes: normal slitasje, at du har påført bilen skade selv, at bilen på andre måter er blitt utsatt for ytre påvirkninger. Enkelt kan man si at jo eldre bilen er, jo billigere den er, og jo lengre den er kjørt, desto mindre kan du forvente av den. Samtidig er det viktig å få med seg at selger kan være ansvarlig dersom det oppstår feil du ikke kunne regne med. Du kan heller ikke klage på noe du kjente, eller måtte kjenne til, da du kjøpte bilen. Synlige mangler vil være din risiko som kjøper. Derfor er det viktig å sjekke bilen nøye før du kjøper. «Som den er»Det hender at selger tar forbehold om at bilen selges «som den er» eller liknende. En slik ordlyd vil ikke frita selger for alt ansvar. Du kan ha et krav mot selger dersom: Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet. Det er også en mangel hvis bilen er i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst, prisen, alderen og kilometerstanden. KlagefristerHar du kjøpt bil fra en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder. Da har du en reklamasjonsrett på to år. Det er i tillegg et krav om at du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget, eller burde ha oppdaget mangelen. MellommennDersom bilen er solgt av en profesjonell bilformidler for en privatperson, kan du velge hvilken av partene du vil klage til. Mellommannen vil imidlertid ikke dele ansvaret dersom han har gjort deg uttrykkelig oppmerksom på at han kun opptrer som mellommann og ikke skal være ansvarlig med selger.KlagemuligheterMener du at bilen har en mangel, og er selger uenig når du sier ifra? Da bør du raskt sende en skriftlig klage til selgeren. Benytt gjerne Forbrukerrådets standard klagebrev. Les mer om hvilke rettigheter kjøpsloven gir deg når noe er galt.Hvis selgeren avviser klagen din og du er uenig i avvisningen, eller du ikke får svar innen svarfristen du har satt, kan du klage saken inn for Forbrukerrådet.. Bilen har helt ubetvilelig en mangel. Registerkjeder ska holde i hundretusenvis av kilometre. Så om det har ryket på 120.000km er det en ting selger må ta ansvar for. Dette gjelder selv om han ikke var klar over at det var en mangel. Endret 4. juni 2015 av Zepticon 1 Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 tusen takk for hjelp, det hjelper å ha noen i ryggen som støtter meg. Da vet jeg hvertfall at jeg kan klage med god samvittighet Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 (endret) Da har jeg sendt en "vennlig" mail til selger, forklart situasjonen og gitt han et par valg. Det er en ung mann på 20 år, jeg håper at det ikke blir mye tull nå. Jeg føler meg utrolig kjip som utsetter en annen person/selger for så mye press og penger, men jeg har desverre ingen annen utvei. Det er veldig mye penger å betale i reparasjon for en bil som jeg overtok for under 8 uker siden. Endret 4. juni 2015 av baBuShKa Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Klart det er kjipt, både for deg, og for han. Han kunne ikke noe for at den ikke var i god stand, men desverre er det hans ansvar når han selger bilen.Alternativet er jo at dere kan dele på kostnadene. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 5. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) Har sendt en mail til selger, og han virker litt skeptisk men han fikk dagen idag til å grave litt i informasjon og se på sine rettigheter. Igår fikk jeg følgende svar fra han: "Du har prøvekjørt den og var strålende fornøyd med bilen, så det er ingen tydelige feil ved kjøp" .... også sier han "Jeg skal bruke morgendagen til å innhente informasjon fra verksted der jeg har sjekket gult motorlys for under 6 måneder siden". Venter i spenning på hva han sier, håper saken blir kjapp og grei og at vi slipper å drøye dette så langt. Jeg har også informert selger om at jeg skal bite i det sure eplet og ta 7500kr av regningen, siden jeg allerede har betalt den summen. Da ber jeg om at han betaler de resterende 29.500kr. Hvis ikke han er villig til det, så skal jeg skrive klagebrev på hele summen, dvs 37.000kr og i tillegg kommer kostnader for leiebil, buss og de timene jeg har måtte ta fri fra jobb for å levere bilen på verksted. EDIT: Jeg fikk svar nå. Har vært i kontakt med Forbrukerrådet og forklarte henne situasjonen som den er. Hun kunne ikke gi et 100% sikkert svar men var I tvil på at jeg står til ansvar når det er bruktbil og eu godkjenning med 0feil/mangel osv. Skal snakke med hun igjen på mandag. Nå har jeg lagt ut 158.000kr for noe som ikke virker, da håper jeg sannelig at hun ikke mener det hun sier. Det lukter en sak ut av dette snart. Endret 5. juni 2015 av baBuShKa Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Det er en vanskelig sak, spesielt siden det har gått to måneder siden du kjøpte den. Jeg personlig ville selvfølgelig bestritt ett slikt krav mot meg med alt jeg kunne, og jeg har ingen problemer med å sette opp en ganske solid motargumentasjon mot ditt krav. Men samtidig så kan jeg argumentere for din side også.Å kjøpe bruktbil er risikabelt:) Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 5. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2015 Har lest ganske mange saker her nå: http://www.forbrukertvistutvalget.no/xp/pub/hoved/vedtak Og det virker som de fleste saker som har med motorhavari på biler blir vedtatt, så lenge bilen ikke er for gammel eller har kjørt langt (300.000km). Felre biler der fra 2002-2003 med kjørelenge på over 150k som har fått erstattning fra selger pga motorhavari. Krysser fingrene! Lenke til kommentar
Loko Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 Spørsmålet her er vel når går risikoen over fra selger til kjøperen? Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 6. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2015 Etter 2 år. Eventuelt når bilen har kjørt så mye at man kan forvente skader. Ser at mange biler som har kjørt over 250.000km får kommentaren "Ikke invilget, etter 300.000km er kjøper nødt til å forvente at deler slites ut". Jeg skal holde dere oppdatert neste uke angående saken. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 Jo men er det privatperson mot forhandler eller privatperson mot privatperson. Er det bruktbil eldre enn 5 år, eller innenfor 5 år. To forskjellige lover som blir brukt. Forbrukerkjøpsloven vs kjøpsloven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå