ekspresstoget Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Hey! Bor i blokkleilighet i Oslo i et rolig og fint strøk. I dag tidlig hadde jeg nettopp stått opp og ante fred og ingen fare da noen tok i dørhåndtaket mitt (ganske stille og rolig) og prøvde å åpne døra. Heldigvis var den låst. Det var ingen som ringte på først heller. Skvatt litt til, og det tok en del sekunder før jeg åpnet døra og så etter noen, men da var det ingen der. Hørte noe lyd nede i trappeoppgangen og synes noen gikk inn en dør, så mistenker kanskje at det var noen i egen blokk. Kjenner ikke særlig de som bor her siden jeg er ganske ny. Jeg er bare litt nysgjerrig på hvordan dere hadde tolket dette? Har noen opplevd noe liknende? Tenker dere at det var kriminell hensikt bak, eller senile/forvirrede eldre folk, eller psykisk utviklingshemmede eller hva? Synes det var litt skremmende. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Det første jeg ville tenkt var at det var noen som gikk feil. I allefall hvis det er en oppgang med flere dører, hvor etasjene er like.. Så har de sikkert reagert på at døren er låst, sett seg om og funnet ut at "hei, det er jo ikke her jeg skal".. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Eller noen som var på jakt etter bilnøkler 1 Lenke til kommentar
ekspresstoget Skrevet 3. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2015 Det første jeg ville tenkt var at det var noen som gikk feil. I allefall hvis det er en oppgang med flere dører, hvor etasjene er like.. Så har de sikkert reagert på at døren er låst, sett seg om og funnet ut at "hei, det er jo ikke her jeg skal".. Det er mulig ja, men tingen er at jeg bor i øverste etasje og innerst i gangen, så man må være ganske fraværende hvis man skal ta feil. Og jeg tror de som bor i samme etasje som meg er ganske oppegående også... :-) Lenke til kommentar
tingo Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 du bor i en by; lær deg en god uvane med en gang - hold døren låst. Låst dør har berget meg ihvertfall en gang - andre i leiligheter i oppgangen fikk frastjålet lommebøker fra jakker i gangen. Det er alltids noen med uærlige hensikter som er innom. Her jeg bor nå er det mest det gamle paret i etasjen over som bruker dørhåndtaket som støtte når de går opp, men likevel. 2 Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Jeg ville valgt å tro at det var en forvirret sjel som gikk feil, men som sagt over: Lås døra. Eventuelt kjøp balltre. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Jeg vil tro det var en som gikk feil. Minner meg om da jeg var yngre og skulle kjøpe kommer for pappa. Stormet inn døra og ropte "her er lompene du trengte til middagen". Så kom naboen med et veldig rart blikk og jeg innså at jeg hadde gått feil. Ble rimelig flau, men heldigvis tok han det med et smil Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Døra mi er alltid låst når jeg er inne. Når vi går ut, hender det at jeg gir faen i å låse. Det er når en selv er i huset, at det er viktig å ha ytterdøra låst. Jeg har også opplevd det du beskriver, men ikke i blokk. Dersom døra ikke er låst, går folka inn og stjeler hvis ingen er der. Dersom de møter noen, ser de personen an. Da kan de mase om smertestillende tabletter for eksempel. Eller en forvirrer pensjonisten med prat, mens den andre "går på do", dvs. roter i medisinskapet etter godbiter. Min bestemor var ofte plaget av slikt. Hold døra låst! Lenke til kommentar
DiskusjoNordmann Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Hold alltid døra låst, men det var sannsynligvis noen som gikk feil. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 tyv eller noen som gikk feil, det er vel de to mest logiske Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Hadde det vært en som gikk feil, hadde du nok hørt noen fomle med låsen før han prøvde dørvrideren. De aller fleste låser jo når de går ut. Så det var nok en tyv. Lås alltid døra! Lenke til kommentar
DiskusjoNordmann Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Hadde det vært en som gikk feil, hadde du nok hørt noen fomle med låsen før han prøvde dørvrideren. De aller fleste låser jo når de går ut. Så det var nok en tyv. Lås alltid døra! Mulig han bare sjekka postassa/tok ut søpla osv. Jeg ville låst da også, men merket fort at de fleste ikke gjorde det i blokka jeg bodde en stund. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Heh, samme skjer her til alle døgnets tider. Bor i en veldig utsatt plass og etasje også så ytterdøra mi er enkel å komme til. Har faktisk hendt at narkiser har dratt opp døra mens jeg har vært hjemme sent på kvelden/natt, det er like skummelt og ekkelt hver eneste jævla gang (Har smekklås men den kan bli vrang innimellom og låser ikke helt igjen).Det er kjent at det er bander som kjører rundt og sjekker dører for så å gå inn for å finne ting å stjele. Dette var ikke en person som hadde ''gått seg vill'', da hadde ikke personen bare kjent på døra for å se om den var åpen... Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Jeg bor i utkanten av en liten by, ca. 7500 i kommunen, men jeg har lagt meg til den vanen å alltid låse. Man aner ikke hvem som plutselig kan komme og prøve å ta seg inn for å stjele noe. Lenke til kommentar
ekspresstoget Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 Takk for alle innlegg, det er interessant å se hva dere tenker. Konklusjonen blir i hvert fall at man (dessverre) alltid må låse døra. Fra nå av gjelder det også når jeg bare skal ut med søpla. Lenke til kommentar
ekspresstoget Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 En annen ting man kan gruble over er hvis døra hadde vært åpen og vedkommende hadde kommet seg inn og sett meg. Hva hadde han gjort? Gått til angrep? Jeg mener hvis man prøver å åpne døra uten å ringe på først (for å sjekke om noen åpner), må man vel anta at det kan befinne seg folk der. Jeg er en ung mann som sikkert ikke er førstevalget for kriminelle å angripe heller... Men man vet jo aldri. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 alle som har bodd i blokk er velkjent med dette fenomenet er ikke alltid like enkelt å telle etasjer hehe. En kompis av meg prøver alltid å gå inn til naboen under seg når han skal hjem fra fylla.... prøver å putte nøkkelen i låsen i timesvis enkelte ganger Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 En annen ting man kan gruble over er hvis døra hadde vært åpen og vedkommende hadde kommet seg inn og sett meg. Hva hadde han gjort? Gått til angrep? Jeg mener hvis man prøver å åpne døra uten å ringe på først (for å sjekke om noen åpner), må man vel anta at det kan befinne seg folk der. Jeg er en ung mann som sikkert ikke er førstevalget for kriminelle å angripe heller... Men man vet jo aldri. Dette vil jo variere og noen er nok litt mer ustabile enn andre, men jeg tror at majoriteten av slike naskere/småtyver er minst like redd for deg som du er for dem. Mao vil de nok nødig gå i en slåsskamp med mindre du skulle finne på å angripe først. Det er så utrolig mye lettere (og ikke minst får det mye mindre følger enn et basketak. Både fysisk og strafferettslig) å bare ta beina fatt og prøve igjen noen kvartaler nedenfor. Nå skal jeg ikke påstå at folk som går og kjenner på dører er 100% rasjonelle, men de færreste av oss VIL vel egentlig slåss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå