Gå til innhold

Ståjobb, vondt i korsrygg

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nå gått ut i arbeidslivet som selger, der hvor jeg står flere timer om dagen (5 timer). Er en anerkjent butikk, så det å sitte osv vil da virke veldig uengasjert og ikke like imøtekommende. 

Jeg går også mye rundt.

Nå merker jeg at jeg får skikkelig vondt i korsryggen. Er det noen som har samme erfaring med dette? Vil det gå over? Har dere noen tips til hvordan bedre smerten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber i samme yrket selv, og jobbet der i 5-6 år nå.

Det vil bli bedre, men pass på å ha gode sko og flytt deg rundt. Det bygges opp en del muskulatur i ryggen som de fleste mennesker ikke har bra nå som vi sitter så mye.

Jeg hadde samme problemer selv i noen måneder, men har blitt bedre med tiden.

Er en kar på 100kg + og står selv i 7-8 timer dagen, noen ganger med en matpause, men ikke hver dag tiden strekker til.

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke så mye tid til trening, startet nettopp på trening men da fikk jeg jaggu jobb også. Tok litt markløft, det var vel eneste kjernetreningen jeg trente. Jeg er en høy kar selv på 100kg. Til nå har jeg brukt vanlige joggesko/sneakers, men skal starte med sånne ankel dressko fra neste uke, da jeg får skaffet det.

Lenke til kommentar

Gode sko + godt underlag er det som er viktig her! så hør med sjefen ang problemstillingen og om han kan vurdere å kjøpe inn en matte eller noe slikt.

I tillegg bør du prøve å styrke rygg med trening, jeg har hatt god hjelp av fysioterapeut(trening, ikke massasje.,) da jeg fikk vondt av alt for mye setting da jeg gikk over til "kontorjobb" for ett par år siden.

Lenke til kommentar

Det vil bli bedre, men pass på å ha gode sko og flytt deg rundt. Det bygges opp en del muskulatur i ryggen som de fleste mennesker ikke har bra nå som vi sitter så mye.

Jeg går jo omtrent rundt hele tiden, da jeg alltid går etter kundene, men er selvfølgelig tider jeg står stille óg da ikke kunder er på min avdeling. Mener du at en person ikke vil ha det bra ved denne jobben hvis man senere sitter mye mer?

Lenke til kommentar

I tillegg bør du prøve å styrke rygg med trening, jeg har hatt god hjelp av fysioterapeut(trening, ikke massasje.,) da jeg fikk vondt av alt for mye setting da jeg gikk over til "kontorjobb" for ett par år siden.

Så du hadde typ lik jobb som meg før, men gikk over til å sitte mye mer, og da fikk du mer problemer i ryggen?

Endret av Elvis Plesly
Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke så mye tid til trening, startet nettopp på trening men da fikk jeg jaggu jobb også. Tok litt markløft, det var vel eneste kjernetreningen jeg trente. Jeg er en høy kar selv på 100kg. Til nå har jeg brukt vanlige joggesko/sneakers, men skal starte med sånne ankel dressko fra neste uke, da jeg får skaffet det.

Det tar ikke lang tid å trene øvelser for rygg. Sett av en halvtime før leggetid(ja du trenger ikke gå på treningssenter).

En annen ting er holdning, dette kan du få hjelp til å forbedre om det trengs.

Lenke til kommentar

Så du hadde typ lik jobb som meg før, men gikk over til å sitte mye mer, og da fikk du mer problemer i ryggen?

Nja ett par år før der igjen jobbet jeg ett år på bensinstasjon der en står hele dagen. Ellers har jeg ikke jobbet "slik" tidligere. Jeg fikk mest problemer av all sittingen, men ganske sikker på at det har med holdning å gjøre.

Lenke til kommentar

Akkurat nå står jeg veldig rett i ryggen, og holder ryggen oppe. Det er jo slik man ser litt mer sofistikert ut og, tenker jeg - kanskje noe som kan hente noen kunder? Men hva tenker du? Jeg kjenner selv at ved å stå stiv og strak så bruker jeg korsryggen til det.

Lenke til kommentar

Akkurat nå står jeg veldig rett i ryggen, og holder ryggen oppe. Det er jo slik man ser litt mer sofistikert ut og, tenker jeg - kanskje noe som kan hente noen kunder? Men hva tenker du? Jeg kjenner selv at ved å stå stiv og strak så bruker jeg korsryggen til det.

Jeg ville tatt kontakt med en fysioterapeut, det har hjulpet meg veldig. Han kan lære deg øvelser og hvordan du bør ha holdningen din for å bli bedre i ryggen. I tillegg kan han knappe litt når det står på som verst:)

Lenke til kommentar

Jeg går jo omtrent rundt hele tiden, da jeg alltid går etter kundene, men er selvfølgelig tider jeg står stille óg da ikke kunder er på min avdeling. Mener du at en person ikke vil ha det bra ved denne jobben hvis man senere sitter mye mer?

Nei, men vi sitter generelt mye om dagen, og det merkes fort i ryggen når vi plutselig skal stå lenge om gangen.

Som en annen nevnte så er holdning også viktig. Evt se en kiropraktor.

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt hva du mente med at det bygges opp en del muskulatur i ryggen, gjennom hva da? Skjønte bare ikke sammenhengen... Mener du at det også er omvendt, vondt i ryggen etter å stå lenge, men også etter sitte lenge?

Ja en kan få vondt av begge deler og i begge tilfellene er det bra og trene opp kjernemusklaturen slik at en kan "tåle" belastningene over tid.

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt hva du mente med at det bygges opp en del muskulatur i ryggen, gjennom hva da? Skjønte bare ikke sammenhengen... Mener du at det også er omvendt, vondt i ryggen etter å stå lenge, men også etter sitte lenge?

Vi må rett og slett trene på å stå. Og dermed trene opp muskulaturen.

Trene rygg, eller rett og slett la det gå av seg selv.

Men hvis du sliter mye så kan det hende at du har en liten skjevhet i ryggen eller liknende, og da bør det evt sjekkes av kiropraktor eller fysioterapeut. 

Lenke til kommentar

Skal ikke skremme livet av TS her, men etter 3-4 år i en jobb hvor jeg stod 6-9 timer på betonggulvet i en butikk, sliter jeg fortsatt med ryggen. Jeg vil påstå at jeg er litt over snittet godt trent, og sliter på ingen måte med ryggen til daglig. Jeg får kjenning med korsryggen ved to anledninger

1. Om jeg er med kona til byen å rusler eller smågår i lavt tempo over flere timer. Da sliter jeg.

2. Om jeg blir stående rett opp og ned.

Kaller det bare "butikkryggen".

(Skal vel nevnes at den gangen jeg jobba i butikk ved siden av studiene, var det Converse som gjaldt. Null demping).

Lenke til kommentar

(Skal vel nevnes at den gangen jeg jobba i butikk ved siden av studiene, var det Converse som gjaldt. Null demping).

Tror mye av problemet ligger her. Har dog samme problem ved lange handleturer, det er killer for ryggen! Så prøver så hardt jeg kan å motstå storbyferier  :rofl:

Jeg var heller ikke flink med skoene det året jeg jobbet i "butikk", men merket stor forskjell på de dagene med gode sko. 

Lenke til kommentar

Så skal jeg da gå i dressko og slikt da... Hmm, men det er kjernen som trengs å bygges. Vet dere hvor mye det ville kostet hos kiro/fysioterapaut for å få sjekket dette?

Jeg ville nok fått tak i noen gode såler om du skal ha på deg "dress sko" men dette kan fysioterapeut hjelpe deg med også. Om du går til en som har avtale med trygde greiene betaler du bare egenandel, mener den er på rundt 350,- muligens du betaler litt mer første gangen siden det er en "konsultasjon" eller noe slikt. Også er det ett maks tak på 2600 om jeg husker rett, da kan en søke om frikort. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...