Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd Fink?

The Fink project wants to bring the full world of Unix Open Source software to Darwin and Mac OS X. We modify Unix software so that it compiles and runs on Mac OS X ("port" it) and make it available for download as a coherent distribution.

Utrolig mange bra programmer til litt bandwith og ingenting. :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har prøvd Fink?

The Fink project wants to bring the full world of Unix Open Source software to Darwin and Mac OS X. We modify Unix software so that it compiles and runs on Mac OS X ("port" it) and make it available for download as a coherent distribution.

Utrolig mange bra programmer til litt bandwith og ingenting. :cool:

Fink er et must, kan også anbefale darwinports. I tillegg skal gentoo snart komme med et "ports" prosjekt til OSX (med de utrolig bra portage-verktøyene). Et minus med fink er trøbbel mellom forskjellige OSX-versjoner og gcc-versjoner, men det er vel apple sin feil vel så mye som det er fink-folka sin feil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fink er bare helt genialt... Var på dataparty i høst, og snakket med noen av gutta fra norwegian linux user group. De ble store i øynene da jeg dro frem kommandolinja og kjørte apt-get på os X :nice:

Jeg kjører linux på hovedmaskina og på serveren min til vanlig, det at os X er bygget på unix var grunnen til at jeg turde å kjøpe mac da jeg anskaffet meg bærbar i høst. Da jeg i ettertid oppdaget Fink prosjektet, skjønte jeg at jeg hadde valgt riktig :D

Har alltid 3-4 terminalvinduer oppe, med ssh, pftp, irssi, og jeg gjør veldig mye av filoperasjoner i terminalen. Klarer ikke å se for meg hvordan jeg skulle klart meg med windows maskin nå, alt er mye "enklere" på mac :)

Lenke til kommentar
Men det er det som er så genialt med osx, trenger ikke å kunne det for å ha nytte av maskinen.  :woot:

Helt enig, mac har truffet spikeren fullstendig på hodet med os X. Har flere mac venner som lurte fælt på hva det svarte vinduet jeg brukte var for noe, de hadde aldri sett det før :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvordan i alle dager bruker man Fink?

Lastet det ned , og bruker FinkCommander for å styre (har ikke lært kommandoene).

Bestemte meg for å laste ned det første og beste jeg så, 3dpong.

Den brukte en fin liten stund på å laste ned noe som MÅ være for stort til Pong, så gjorde den masse som jeg ikke forsto noe av.

Saken er den at jeg ikke fatter hvordan jeg nå skal BRUKE programmet...

Noen som vil hjelpe?

Forresten, om noen ikke vet det, "rm" sletter filer.

Endret av voice-
Lenke til kommentar
Men det er det som er så genialt med osx, trenger ikke å kunne det for å ha nytte av maskinen.  :woot:

Helt enig, mac har truffet spikeren fullstendig på hodet med os X. Har flere mac venner som lurte fælt på hva det svarte vinduet jeg brukte var for noe, de hadde aldri sett det før :)

Dem er jo hvite med standardinstillingene da :p

Lenke til kommentar
Hvordan i alle dager bruker man Fink?

Lastet det ned , og bruker FinkCommander for å styre (har ikke lært kommandoene).

Bestemte meg for å laste ned det første og beste jeg så, 3dpong.

Den brukte en fin liten stund på å laste ned noe som MÅ være for stort til Pong, så gjorde den masse som jeg ikke forsto noe av.

Saken er den at jeg ikke fatter hvordan jeg nå skal BRUKE programmet...

Noen som vil hjelpe?

Forresten, om noen ikke vet det, "rm" sletter filer.

1) du må sette noe variable, du finner de under /sw/bin/. Skriv

. /sw/etc/init.sh

i terminal.

2) vet ikke hva 3dpong er, men prøv å starte det med

3dpong

i terminal

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...