Gå til innhold

Leiebil til å kjøre rundt om i Europa?

Anbefalte innlegg

Heisann, godtfolk! :woot:

Sommer og ferie nærmer seg med stormskritt, og tradisjonen tro blir det noen uker i feriehuset i Alicante. Dessverre var vi sene ute med å bestille flybilletter (fordi det var uklart når jeg fikk ferie fra deltidsjobben). Nå vet jeg når jeg får fri, men det at vi er sene ute betyr at flybillettene er i overkant dyre!

Det fikk meg på til å tenke på alternative reisemetoder, som for eksempel å fly til Paris, ta et døgn eller 2 der, også ta tog videre nedover til Alicante. Men, jeg er svært glad i å kjøre bil og ble derfor frista av tanken på å leie en bil og ture nedover Europa. Dette kunne inkludere stopp i land som Tyskland, Frankrike (Nederland og sveits kanskje også??), men har egentlig ikke satt meg inn i hva som er en god løsning. 

Er det noen av dere som kan dele erfaringer? Hvor burde jeg eventuelt kikke, for å finne en bil jeg kan leie og kjøre nedover til Spania, uten at pengebruken blir usannsynlig? Er det bedre med en tilsvarende løsning, bare at vi tar tog i mellom intervallene fremfor bil?

Verdt å påpeke at vi er 18 og 19 år, som skal besøke foreldre i deres feriehus. Dette begrenser vel mulighetene? :nei:  

Takker for svar!  :laugh:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med den alder på sjåførene, og de påregnbare ekstra kostnader, vil jeg anbefale tog/buss.

Ingen videre kommentarer på rutevalg, men ha i bakhodet at Frankrike har TGV, og at Tyskland også har noe slags hurtiggående skinnebasert.

Lenke til kommentar

Med den alder på sjåførene, og de påregnbare ekstra kostnader, vil jeg anbefale tog/buss.

Ingen videre kommentarer på rutevalg, men ha i bakhodet at Frankrike har TGV, og at Tyskland også har noe slags hurtiggående skinnebasert.

Hehe, du var ikke enig i valget av rute altså ?  :huh: Men problemet er jo at tog er kjedelig, og turen mister derav halve magien for min del. Kanskje bare ta til takke med dyre flybilletter da...?  :hm:

Lenke til kommentar

Ingen videre kommentarer ang. rute, siden jeg oppfatter dette som en transportetappe, og da har jeg for lite informasjon til å gi en fornuftig kommentar.

Hadde det vært nevnt Interrail/turist tur hadde jeg hatt noen kommentarer...

Tog er forøvrig kjedelig eller ikke, alt efter hva man kan se fra vinduet - derfor er det å anbefale at man tar med lesestoff, evt. tar nattog for så å ta dagene på passende steder på strekningen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det kan hende at litt dyrere flybilletter blir billigere enn togbilletter eller leiebil med overnatting osv.

Forøvrig er det greit å sjekke priser på leiebil på nettet og man kommer langt på to timer på kontinentet.

Man kan jo leie campingbil i Tyskland og tufle litt rundt.

Ha fin ferie!

Lenke til kommentar

Fruen og jeg leide oss bil i fjor sommer og kjørte fra Brussel til Venezia. Ruten var roughly slik:

Brussel - Vianden (Lux.) - Luxembourg - Strasbourg (Fra) - Colmar - Zurich (Ch) - Vaduz (Lichtenstein) - Innsbruck -  over alpene og til Malcesine, Lago di Garda (Italia) - Venezia. Her leverte vi bilen, var i Venezia noen dager, tok toget til Milano derfra, var der noen dager, og fløy over til Thessaloniki i Hellas og var på Halkidiki en ukes tid. Anbefales på det absolutt varmeste. Var dog ikke transportetappe fra Brussel til Venezia, da, vet ikke om det er bare for å komme frem du er keen på bil, jeg?

Jeg var 22 da jeg leide bilen, og det begrenset utvalget, samt drev prisen opp. Men, sjekk ut selskapene. Tror dog 19 blir for ungt. Da er det mulig du må kjøre din egen bil. Noe som i grunn ikke er så dumt, men det forutsetter jo selvfølgelig at du kjører den tilbake igjen og, noe som kanskje ikke er så fristende om man har kjørt så langt som til Alicante. Om du skal leie bil, husk i alle fall på to ting;

Bruk et godt, og internasjonalt selskap.

Husk på enveis-tillegget! Å plukke opp bilen i Frankrike og kjøre til Spania for å levere den der, f.eks, koster mye mer enn om du leier i Frankrike og kjører rundt en uke.

Lenke til kommentar

Fruen og jeg leide oss bil i fjor sommer og kjørte fra Brussel til Venezia. Ruten var roughly slik:

Brussel - Vianden (Lux.) - Luxembourg - Strasbourg (Fra) - Colmar - Zurich (Ch) - Vaduz (Lichtenstein) - Innsbruck -  over alpene og til Malcesine, Lago di Garda (Italia) - Venezia. Her leverte vi bilen, var i Venezia noen dager, tok toget til Milano derfra, var der noen dager, og fløy over til Thessaloniki i Hellas og var på Halkidiki en ukes tid. Anbefales på det absolutt varmeste. Var dog ikke transportetappe fra Brussel til Venezia, da, vet ikke om det er bare for å komme frem du er keen på bil, jeg?

Jeg var 22 da jeg leide bilen, og det begrenset utvalget, samt drev prisen opp. Men, sjekk ut selskapene. Tror dog 19 blir for ungt. Da er det mulig du må kjøre din egen bil. Noe som i grunn ikke er så dumt, men det forutsetter jo selvfølgelig at du kjører den tilbake igjen og, noe som kanskje ikke er så fristende om man har kjørt så langt som til Alicante. Om du skal leie bil, husk i alle fall på to ting;

Husk på enveis-tillegget! Å plukke opp bilen i Frankrike og kjøre til Spania for å levere den der, f.eks, koster mye mer enn om du leier i Frankrike og kjører rundt en uke.

Hørtes ut som en veldig fin tur, og absolutt noen gode tips der! Er nok ikke transportetappe det vi tenker på heller, nærmere halve ferien blir å besøke land, byer og severdigheter  :) Mulig at Italia blir for stor omvei, men var Luxembourg og Strasbourg noe å anbefale? Vi tenkte på Paris, men ser jo at om man kjører langs Øst-Frankrike, kan man få med seg Strasbourg, Lyon, Nice, Barcelona og Valencia før vi kommer til Alicante. Før den tid har vi også lyst til å kjøre rundt omkring i Tyskland og Sveits også. Mulighetene er altså mange. 

Det viser seg at vi får låne bil hos de store selskapene i en alder av 19, men å skulle kjøre den nedover på 3 dager (alt for lite), og droppe den av i Spania ville kostet oss noe i duren av 20 000  :rofl: Alternativt kan jeg sende på min far en mail og spørre om vi får låne S-max'n hans.

Takk for svar, meget hjelpsomt!  :grin2:

Lenke til kommentar

Hørtes ut som en veldig fin tur, og absolutt noen gode tips der! Er nok ikke transportetappe det vi tenker på heller, nærmere halve ferien blir å besøke land, byer og severdigheter  :) Mulig at Italia blir for stor omvei, men var Luxembourg og Strasbourg noe å anbefale? Vi tenkte på Paris, men ser jo at om man kjører langs Øst-Frankrike, kan man få med seg Strasbourg, Lyon, Nice, Barcelona og Valencia før vi kommer til Alicante. Før den tid har vi også lyst til å kjøre rundt omkring i Tyskland og Sveits også. Mulighetene er altså mange. 

Det viser seg at vi får låne bil hos de store selskapene i en alder av 19, men å skulle kjøre den nedover på 3 dager (alt for lite), og droppe den av i Spania ville kostet oss noe i duren av 20 000  :rofl: Alternativt kan jeg sende på min far en mail og spørre om vi får låne S-max'n hans.

Takk for svar, meget hjelpsomt!  :grin2:

Er den beste ferien jeg noen gang har vært på.. :) Ta Italia en annen gang om du skal ende opp i Alicante. Bruk gjerne en uke eller mer på bare nord-Italia.. Men det må gjøres en dag det, og! Lago di Garda er verdt turen alene. Strasbourg var vi bare noen timer, på vei fra Luxembourg til Colmar i Alsace-distriktet, men torget ved kirken der er i alle fall veldig fin! Haha :p Luxembourg anbefales. Stopp innom Vianden og få med deg slottet. Morsom historie, og fantastisk natur. Vi gikk en tur innom slottet (kostet vel 5-10 EUR pr. pers, mener jeg), før vi kjørte videre ned til Luxembourg (byen). Anbefales den også. Var der ikke i mer enn et par dager, men det var veldig moro! Besøkte blant annet Casemates du Bock (sjekk det ut på Google), og spiste på Clairefontaine (verdt turen alene). 

Så ja, Luxembourg anbefales! :) 

Her har du en hårete tur som ender opp i Alicante!39d13be9bb423b781faa00e198af577a.png

Er det ikke ganske dyrt å kjøre bil på motorveiene i Frankrike?

Kostet litt, jo.. Vil sidestille det med kostnaden det er å kjøre på italienske motorveier, i grunn. Men, man overlever. Men at du en gang eller to i løpet av en 8-10 timers effektiv kjøredag må betale 100-200 kr en gang eller to, er ikke usannsynlig. Pass også opp for fotoboksene. De er ikke markert på GPS i og med at det ikke er lov i Frankrike.. Jeg kan sverge på at det lynet da jeg kjørte forbi, men nei.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...