Callme Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Hei, Er en gutt på 23 år bosatt i oslo. som har opprettet eget ENK ( foreløpig ) for og starte ett selskap som skal drive med Dropshipping. Dropshipping er. Feks: Du bestiller en iphone 6 hos meg til 6000. og jeg feks. kjøper den hos en leverandør for 5000. og dem står da for frakt og garanti osv. ( Sålenge man oppretter en avtale ) Har ringt litt rundt og sendt ut noen følere og er Egentlig klar til og starte. Det jeg da trenger er en medarbeider Helst bosatt i oslo. som har brennende lyst og drive nettbutikk eller i hovedsak har erfaring. Jeg ser for meg at vi starter med dette for fult ganske snart. Ta kontakt på personlig melding. fortell litt om deg selv. Og hvorfor du vil drive med dette. så tar vi det derfra. Mvh Andreas. Sorry for skriveleifer. men skrev dette i all hast egentlig. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Dropshipping er. Feks: Du bestiller en iphone 6 hos meg til 6000. og jeg feks. kjøper den hos en leverandør for 5000. og dem står da for frakt og garanti osv. ( Sålenge man oppretter en avtale ) Hvorfor skulle noen ville betale 1 000 kroner ekstra? Hva får de fra deg som gjør det verdt det? Mvh Andreas. Sorry for skriveleifer. men skrev dette i all hast egentlig. Du burde ta deg god tid til å skrive slike innlegg. En jobbsøknad skrevet i «all hast» blir fort sett på som useriøs og forkastet. 4 Lenke til kommentar
Callme Skrevet 3. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2015 Det får man spørre forbrukeren om. men ja. for eksempel. Mobildeksler i norge koster rundt 100-149 kroner. om jeg som selger. bestiller det fra Feks. kina. koster det meg 12 kroner per deksel men gratis frakt om man kjøper flere selvfølgelig. og disse er av akkurat samme kvalitet som de du kjøper i norge om man har riktig leverandør. Om jeg da selger Feks de mobildekslene til 100 kroner. som da i utgangspunktet er 49 kroner billigere. så får man flere kjøpere. jeg har også vært i kontakt med ett firma som baserte seg på "mellomsalg" og har i sin tid klart seg Veldig bra. Så lenger man vet hva folk er villig til å betale. og kundens interesser og behov. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Nå vil jeg påstå det er litt forskjell på et mobildeksel til 150 kroner og en mobiltelefon til 6 000. Jeg kan se fordelen med å kjøpe førstnevnte fra en norsk «mellomselger», men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor noen vil eller burde betale 1 000 kroner ekstra for en mobiltelefon når de ikke får noe tilbake. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Du må i alle fall vidareselge produkta for såpass mykje at du tjener inn risikoen du har for at kjøparen bruker forbrukarkjøpslova som grunnlag for ting som angrerett, reklamasjon og heving pga f.eks sein levering. Dropshipping er vanligvis brukt for firma som har for liten eigenkapital til å sitte på eit varelager. Dersom du skal få dette til å gå rundt så må du: -Skaffe deg leveringsavtaler eller kjøpe i bulk slik at du får kjøpe produktet for ein langt lavare pris enn det kunden hadde oppnådd ved å bestille sjølv. -Eller du må kunne levere ei større tryggheit for kunden, f.eks ved at du tar på deg risikoen for svindel der du betalar for eit produkt som aldri blir sendt eller dersom det viser seg at produktet er ei billeg ettelikning. -Eller så må du kjenne til billegare nettbutikkar som du kan bestille frå enn det vanlige norske forbrukarar veit om. Dersom du behersker mandarin og/eller kantonesisk slik at du kan bestille varene på kinesisk frå det kinesiske markedet så vil du ha eit konkurransefortrinn som ikkje er tilgjengeleg for Ola Nordmann som må bestille frå den internasjonale sida der prisane er høgare. Med andre ord. Fortjenestemarginen vil være svært liten ved dropshipping, særlig når ein tenker på den tidsforsinkelsen kunden vil oppleve når produktet må via ditt ENK for ompakking og vidaresending. I tillegg må du ha såpass med eigenkapital og eller omsettning at du kan håndtere at enkelte av dine kunder benytter seg av forbrukarkjøpslova. Dersom f.eks kunden som bestiller ein iphone 6 til 6000 kr frå deg, og kunden etter 13 dagar bruker angreretten slik at du får telefonen i retur og må betale tilbake kunden så sitter du fort med eit tap på opp til 5000 kr (litt mindre om du får vidaresolgt den brukte telefonen). Tilsvarande tap vil du få dersom telefonen slutter å fungere og kunden din krever å få telefonen fiksa innen rimelig tid. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Med andre ord. Fortjenestemarginen vil være svært liten ved dropshipping, særlig når ein tenker på den tidsforsinkelsen kunden vil oppleve når produktet må via ditt ENK for ompakking og vidaresending. Drop shipping er jo at det IKKE blir gjort saann. Drop shipping er at produktene blir sendt direkte til forbrukeren, ikke via mellomleddet (selgeren) Lenke til kommentar
Callme Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 Med andre ord. Fortjenestemarginen vil være svært liten ved dropshipping, særlig når ein tenker på den tidsforsinkelsen kunden vil oppleve når produktet må via ditt ENK for ompakking og vidaresending. Drop shipping er jo at det IKKE blir gjort saann. Drop shipping er at produktene blir sendt direkte til forbrukeren, ikke via mellomleddet (selgeren) Helt korrekt. droppshipping fungerer sånn at jeg som "selger" Sitter uten ansvar om jeg får en avtale med leverandør i det her tilfellet er det min leverandør som står får Garantisaker og lignende. iomed at jeg kjøper produktet ifra han og han sender det til forbruker. jeg sitter da med eller mindre uten ansvar. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Naa tar du deg vann over hodet. ALT i forbrukjøpsloven gaar mot selger, altsaa deg. Du kan henvise dem til leverandør, men de kan fortsatt kreve at du ordner opp. I tillegg, maa du huske paa angrerett og reklamasjoner, som jeg og tviler paa at en leverandør er interessert i aa haandtere. 6 Lenke til kommentar
Dr. Tesla Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 (endret) Ah, du sitter totalt uten ansvar, og skal ha 1000 kr per mobil for "bryderiet" for å egentlig ikke gjøre noe som helst, annet enn å legge inn en bestilling? Hvor kunden og kilden du kjøper fra tar all risiko? Hmm, nuvel. Slik jeg ser det, må du enten tilby attraktive produkter for en bedre pris enn det man kan få kjøpt samme produkt for andre steder. Spesielt med tanke på at man ikke kan få samme garantier og reklamasjon som man kan få hvis man kjøper noe fra en vanlig butikk eller nettbutikk lokalisert i Norge. Så må du ta i betrakning svingende valutakurser, og at folk kan kjøpe ting ganske billig på egen hånd på eBay. Til sist skal det sies at elektronikk/data/tech/gadgets egentlig er ganske billig, også om man sammenligner med prisene man ser i land med lavere kostnadsnivå enn det vi har i Norge. Faktisk kan man finne gadgets som er billigere enn samme modell i utlandet, og i tillegg får man med norsk garanti og reklamasjon. Men som sagt, hvis du finner noen produkter som du kan tilby til en langt billigere penge og folk er villige til å kjøpe, så kjør på. Edit: Som andre har påpekt, så er det vel også sånn at dersom du selger fra en butikk og et firma registrert i Norge, så må du tilby vanlige kjøpsvilkår, inkludert garanti. Endret 4. juni 2015 av Silverhawk Lenke til kommentar
Holte Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) Hehe, ble mye hard kritikk her ser jeg. #startup #utfordringer Men mye saklig og ikke minst riktig, i høy grad. Som bedriftseier og nettbutikk etablerer, så har jeg lest mye om dropshipping. Dette er ikke en kjærnevirksomhet i seg selv, dette er bare en metode som brukes for å holde kostnader nede. Dette kan lønne seg i høy grad, men bærer også en del risiko. En grossist (leverandør av dropshopping) er ikke ansvarlig for utenom produktfeil. Alt ansvaret ligger på eier av virksomhet, etter norsk lov. Hvis noen ønsker å vite mer om dropshipping? Ta gjerne en tur innom forumet jeg etablerte for diskusjon av firmadrift: http://norskbedriftforum.no/index.php Har også en god "e-bok guide" jeg kan sende til de som er interessert, med mye bra informasjon. Endret 5. juni 2015 av Davand92 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 (endret) https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_1 1.Alminnelig virkeområdeLoven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov. Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren. Ansvaret gjelder ikke når selgeren selv opptrer i næringsvirksomhet. Loven gjelder bytte av ting så langt den passer. Edit: Og hvorfor skal jeg handle fra deg når jeg kan gå på eBay? Detaljhandel i Norge kommer snart til å dø ut uansett pga. konkurranse fra Kina... Endret 7. juni 2015 av Wisd0m Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. juni 2015 Del Skrevet 8. juni 2015 Dette er faktisk et ganske interessant juridisk spørsmål - hvor går grensen mellom en avtale om fullmakt og en kjøpsavtale? Har man full frihet til å reelt sett være "selger", men formelt sett avtale med forbrukeren at avtaleparten skal være en annen? Jeg er oppriktig usikker på hvor grensene går her, men du bør høre med noen som faktisk kan dette, og ikke bare anta selv. Her på forumet får du nok ikke hjelp, dette synes å gå litt over hodet på folk ut fra svarene du har fått så langt. Lenke til kommentar
Dr. Tesla Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 (endret) Dette er faktisk et ganske interessant juridisk spørsmål - hvor går grensen mellom en avtale om fullmakt og en kjøpsavtale? Har man full frihet til å reelt sett være "selger", men formelt sett avtale med forbrukeren at avtaleparten skal være en annen? Jeg er oppriktig usikker på hvor grensene går her, men du bør høre med noen som faktisk kan dette, og ikke bare anta selv. Her på forumet får du nok ikke hjelp, dette synes å gå litt over hodet på folk ut fra svarene du har fått så langt. Herr Brun, nothing goes over my head. My reflexes are too fast, I would catch it. Endret 12. juni 2015 av Silverhawk Lenke til kommentar
FevangKro Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Fant denne som kan hjelpe dere som vil starte med Shopify. https://medium.com/@BinanceExchange/how-to-set-up-your-own-online-shop-with-the-help-of-shopify-4f2632ff72fe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå