Gå til innhold

Hva er egentlig en god lønn for en i midten av 20 årene?

Anbefalte innlegg

For ikke å snakke om verdien av å ha gode ordninger ift pensjon, uføredekning og gruppelivsforsikring. Slikt kan være verdt mye mer enn litt høyere månedslønn.

Synes hvertfall jeg :)

Nja forsikringer kan en jo alltid tegne selv, så skal ikke mange tusenlappene til før det svarer seg. Men ting som fleksitid er gull verdt:) jeg er dog så heldig at jeg har både det og gode forsikringer!
Vel, tenkte mer summen av alt. Pensjon skal man hvertfall ikke kimse av, der er det ENORME forskjeller.

Pensjon har jeg 7g eller noe, skulle vist være en av landets beste.
Pensjon er vell prosent, altså prosent innskudd per år. 7g er jo over 600 000??
7% av all lønn og 18% på det over 7,1g. Sånn det var.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For ikke å snakke om verdien av å ha gode ordninger ift pensjon, uføredekning og gruppelivsforsikring. Slikt kan være verdt mye mer enn litt høyere månedslønn.

Synes hvertfall jeg :)

Nja forsikringer kan en jo alltid tegne selv, så skal ikke mange tusenlappene til før det svarer seg. Men ting som fleksitid er gull verdt:) jeg er dog så heldig at jeg har både det og gode forsikringer!
Vel, tenkte mer summen av alt. Pensjon skal man hvertfall ikke kimse av, der er det ENORME forskjeller.
Pensjon har jeg 7g eller noe, skulle vist være en av landets beste.
Pensjon er vell prosent, altså prosent innskudd per år. 7g er jo over 600 000??
7% av all lønn og 18% på det over 7,1g. Sånn det var.

Ja det hørtes virkelig bra ut:)

Lenke til kommentar

60% av Norges befolkning tipper jeg har 2% OTP mellom 1 og 6 G. Det var og er den lovpålagte ordningen.

Stat og kommune har 66% ytelsespensjon. Lønner seg for de eldre, ikke de unge.

Bank og finans har ofte 7/22,1 fordeling. 7% sparing av lønn fra 0-7,1G og 22,1 % sparing av lønn mellom 7,1G til 12G. Det finnes ikke bedre ordning pt.

Regnestykket blir da veldig forenklet:

Person A har den lovpålagte pensjonsordningen med 2% sparing fra 1G -> 6G. Lønn 600.000kr

600.000kr - ca 90.000kr (1G) * 0,02 = 10.200kr i årling sparing

Person B jobber innen bank/finans og tjener det samme.

600.000kr * 0,07 = 42.000kr i årling sparing (legg merke til at det ikke er noe bunnfradrag.

Hva om person A og B tjener 1.000.000? Det er da vi må ta med sparingen over 7,1G, om lag 640.000kr

Person A har den lovpålagte ordningen og vil da spare omtrent det samme i pensjon: 640.000kr - 90.000kr * 0,02 = 11.000kr

Person B vil da dra nytte av en mye bedre pensjonsordning:

640.000kr * 0,07 = 44.800kr

360,000kr * 0,21 = 75.600kr

Dvs en samlet pensjonssparing på 120.400kr med maksimal sparing.

Hvorfor spares det så mye over, og så "lite" under 7,1G? Jo! Folketrygden har kun avsetnigner ift pensjon til deg opp til 6G.

Så ja, hvilken pensjonsordning du har, spiller en STOOR rolle for hva din reelle lønn er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...