Gå til innhold

Hva er egentlig en god lønn for en i midten av 20 årene?

Anbefalte innlegg

Har sett litt i min egen krets at lønninger varierer noe voldsomt. Dette er vel rundt den tiden de aller fleste er ferdig med utdanning og har begynt arbeidslivet. Men hva er egentlig en god lønn? Jeg ser i min egen krets at det varierer veldig hva folk tjener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er i samme alder og opplever det samme som deg, mye forskjellig. Jeg mener at man tjener godt om man dekker utgiftene sine og har råd til å spare litt hver måned. Da har en alt en trenger liksom. Selv hadde jeg ett snitt på tett opp mot 36 000 utbetalt pr måned i fjor og synes jeg hadde godt betalt, men igjen finnes det nok mange som ville ha hatt problemer med så "lite" pr måned.

Lenke til kommentar

Det varierer utrolig. Noen har jo tatt en 5 årig utdannelse og er dermed i sine første år i en jobb, og vil derfor tjene en del mindre enn folk som har gått yrkesfag på videregående, eller bare jobbet siden ungdomsskolen. Disse trenger da noen år for å ta igjen de som ikke har tatt utdanning. Jeg liker veldig godt svaret over mitt: en god lønn er en lønn som dekker utgiftene dine samt at du får spart hver måned. Det er nå du har relativt lite utgifter i forhold til senere i livet (hos folk som skal stifte familie ihvertfall), så da kan det være greit å få spart litt.

Sjekk Figur 1 her https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnansatt/aar/2015-03-20

Av grunnene nevnt over vil jeg tro at man ligger litt under gjennomsnittslønnen fra linken.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Gjennomsnittslønna i aldersguppen 25-29 er for heltidsansatte 36200. Det var mer enn jeg trodde egentlig.

Du kan lage dine egne tabeller på SSB.

attachicon.gifgjennomsnittslønn 25-29 heltidsansatte.PNG

Står det mer detaljer, som om det er inkludert alt? Evt hva er det ekskludert? Synes det høres greit ut jeg, det er rett under fastlønnen min(før skatt) og jeg har vell en "normaljobb" om man kan si det.

Lenke til kommentar

Står det mer detaljer, som om det er inkludert alt? Evt hva er det ekskludert? Synes det høres greit ut jeg, det er rett under fastlønnen min(før skatt) og jeg har vell en "normaljobb" om man kan si det.

Følg lenka til PhelpsTransposed og trykk på "Lag tabeller og figurer" så får du tilgang til akkurat det samme som jeg brukte. Gjorde bare et kjapt søk.
Lenke til kommentar

Har sett litt i min egen krets at lønninger varierer noe voldsomt. Dette er vel rundt den tiden de aller fleste er ferdig med utdanning og har begynt arbeidslivet. Men hva er egentlig en god lønn? Jeg ser i min egen krets at det varierer veldig hva folk tjener.

Hva jobber du med? Hva slags utdanning har du? Hva er etterspørselen i landsdelen du bor i?

At du er 20-29 er den minste faktoren i alt dette.

Og en god lønn er relativt. Har du fleksitid og gode ordninger? Mye overtid? Forventes det ubetalt overtid eller kjipe arbeidsdager? Eller er det en rolig 8 til 16 jobb hvor det kreves lite av deg?

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om verdien av å ha gode ordninger ift pensjon, uføredekning og gruppelivsforsikring. Slikt kan være verdt mye mer enn litt høyere månedslønn.

Synes hvertfall jeg :)

Nja forsikringer kan en jo alltid tegne selv, så skal ikke mange tusenlappene til før det svarer seg. Men ting som fleksitid er gull verdt:) jeg er dog så heldig at jeg har både det og gode forsikringer! Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Snittlønna på 36 000 er det brutto eller netto?

Velger man tabellen avtalt lønn, som jeg er ganske sikker på må være brutto, får man 34 100 i mnd. Velger man månedslønn får en 36 200, altså er dette også brutto. Antar sistnevnte er inkludert overtid, bonus etc. Jeg syntes dette faktisk var overraskende høyt, men vi har vel et ganske høyt (men utflatet) lønnsnivå i Norge.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Mener du meg? I så tilfelle var det netto(dog inkludert diettpenger da jeg reiste en del, altså det so, ble utbetalt pr måned av arbeidsgiver)

Tenkte på gjennomsnittet i Norge.

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om verdien av å ha gode ordninger ift pensjon, uføredekning og gruppelivsforsikring. Slikt kan være verdt mye mer enn litt høyere månedslønn.

Nja forsikringer kan en jo alltid tegne selv, så skal ikke mange tusenlappene til før det svarer seg. Men ting som fleksitid er gull verdt:) jeg er dog så heldig at jeg har både det og gode forsikringer!

Vel, tenkte mer summen av alt. Pensjon skal man hvertfall ikke kimse av, der er det ENORME forskjeller.

Lenke til kommentar

Mener du meg? I så tilfelle var det netto(dog inkludert diettpenger da jeg reiste en del, altså det so, ble utbetalt pr måned av arbeidsgiver)

Tenkte på gjennomsnittet i Norge.

Som nevnt over tror jeg det er brutto. Men siden du sa 36000 og ikke 36200 trodde jeg du refererte til meg:)

Lenke til kommentar

Nja forsikringer kan en jo alltid tegne selv, så skal ikke mange tusenlappene til før det svarer seg. Men ting som fleksitid er gull verdt:) jeg er dog så heldig at jeg har både det og gode forsikringer!

Vel, tenkte mer summen av alt. Pensjon skal man hvertfall ikke kimse av, der er det ENORME forskjeller.

Det er helt sant!

Lenke til kommentar

Pensjon har jeg 7g eller noe, skulle vist være en av landets beste.

Lenke til kommentar

Pensjon har jeg 7g eller noe, skulle vist være en av landets beste.

Pensjon er vell prosent, altså prosent innskudd per år. 7g er jo over 600 000??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...