Gå til innhold

spørsmål om win 10 gratis opptatering

Anbefalte innlegg

Hei

Fikk en popup om at jeg kunne resvere Win 10 oppgradering gratis, så jeg får beskjed når det er tilgjengelig for nedlasting.

Det jeg lurer på er: Siden jeg kjøpte Win 7 som OEM verson som er "låst til hovedkorte" vil win 10 som jeg laster ned å være det? eller kan jeg legge det på en usb penn å innststallere det på ny pcen jeg driver å bygger? hade vært greit å sluppet å kjøpt det hvis jeg kan få det gratis ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kun rykter som går rundt dette om dagen. Trolig får man kun OEM utgaven via dette tilbudet (siden de bruker fullversjon kontra prøveversjon i reklamen deres).

Er egentlig bare å vente til etter 29.juli før man virkelig vet hva man får og om hva den nøkkelen du får er låst til. (f.eks produktnøkkelen du får oppgraderingen til, hovedkortet/hardware der du laster ned oppdateringen osv).

Så lenge ikke Microsoft virkelig forklarer dette i dybden, så er det bare spekulasjoner alle andre kommer med.

Lenke til kommentar

hehe, ikke alltid man får svar som man ønsker, men du fikk et svar i alle fall.

Men kan godt være at det vil komme frem smutthull. Spørsmålet er egentlig hva som skjer når du laster ned oppgraderingen via det ikonet. Om man kan stoppe (eller aldri starte) selve oppgraderingen, men man får lastet ned filene, samt man får en produktnøkkel til Windows 10 (for det må man jo få for å kunne gjøre det Microsoft selv skriver, altså kunne gjøre en clean install senere), da har man jo en mulighet til å lage en .iso fil av det man lastet ned (det finnes guider til dette, men ikke sikkert de vil fungere på den endelige versjonen), og så ta med produktnøkkelen, og så aktivere på en annen pc eller med et annet hovedkort.

Det er teori. Men så sier de at den produktnøkkelen du har på den aktuelle pcen blir "konsumert", bygd inn i Windows 10 nøkkelen.

Det skjønner jeg er fullt mulig på retail nøkler, for de er unike. Men på ferdig bygde pcer, som bærbare osv, der Windows er ferdig installert når man kjøper pcen, så var jo nøkkelen lik på alle Windows 7 pcer (eller lik per produsent). Så det vil jo være tusenvis som vil ha den samme nøkkelen i bunn. Windows 8 og 8.1 har jo unike nøkler i BIOS så der ser jeg også hvordan Win10 kan "bruke" opp den gamle nøkkelen.

Nei, så alt håp er ikke ute. Men du må bare vente til etter 29.juli, da man faktisk kan teste ut slikt i praksis.

Lenke til kommentar

Wga windows 7 sp1 eller windows 8.1 er det som kreves.

Free tilbudet er gyldig i ett år fra 29 juni 2015 helt frem til 29/6-2016

Are there any qualification requirements?

The only requirements are that a) your device is compatible, and b) you’re running genuine Windows 7 Service Pack 1 (SP1) or Windows 8.1 (Update).

http://www.microsoft.com/en-us/windows/windows-10-faq#wb

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...