TonyTp Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Hei, jeg bestilte 5g Tianeptine i pulverform på nettet. Formålet er behandling av depresjon/angst på standard 3x12.5mg per dag dosering. Ved en tidligere bestilling jeg mottok var de to små posene merket "tianeptine" på utsiden. Når det gjelder forsendelsen jeg nå er anmeldt for har jeg (naturligvis) ikke sett innholdet, så jeg er usikker på om det var lablet eller bare en pose med hvitt pulver. Uansett, Tianeptine er da overhodet ikke å definere som "narkotika" og det er ikke oppført på narkotikalisten. Jeg ringte for øvrig tollvesenet og spurte de generelt om Tianeptine for et halvt år siden. Fikk da som svar at stoffet "ikke er registrert/klassifisert i Norge". Så vidt meg bekjent skal jeg da kunne bestille opp til 3 måneders forbruk fra et EØS land uten problemer ? Brevet sier i alle fall at jeg er anmeldt for "narkotika, diverse" (forholdets art), og så står det videre at forholdet er henlagt p.g.a. manglende saksbehandlingskapasitet hos politiet, men "kommer anmeldelse om andre forhold, kan etterforskning iverksettes igjen". Synes det er noe spesielt at de oppretter en anmeldelse og ferdigbehandler denne anmeldelsen, og det første jeg hører om saken er dette brevet. Setter uansett pris på rask tilbakemelding her folkens, da jeg planlegger å ringe denne etterforskeren i morgen: Kan de automatisk anmelde meg for narkotika p.g.a. at noe ser mistenkelig ut? Jeg mener, så lenge det ikke er oppført på narkotikalisten kan de ikke akkurat ha labtestet pulveret? Så lenge Tianeptine ikke er klassifisert i Norge, er det korrekt at jeg lovlig kan bestille fra EØS land - eller kreves det at lege godkjenner og skriver ut resept? Hva bør jeg gå ut med av info i samtalen, og hvordan ville dere forholdt dere til dette? Usikker på hvordan jeg skal tolke dette med at "etterforskning kan iverksettes igjen ved anmeldelse om andre forhold" Har jeg nå "narkotika" på rullebladet, selv om de har henlagt anmeldelsen? Gitt at de innser de har gjort en feil (noe som selvfølgelig er tvilsomt), har jeg noen sjanse for å få Tianeptinen utlevert, blir den returnert eller hva skjer Setter stor pris på alle innspill. På forhånd, takk! Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Så vidt meg bekjent skal jeg da kunne bestille opp til 3 måneders forbruk fra et EØS land uten problemer ?Nei, bare hvis det er lovlig anskaffet i det EØS-landet. Tianeptine er legemiddel der det selges, dermed er det ulovlig å få tak i det uten resept. Det er ikke narkotika, hvis du får forelegg for narkotika, ikke vedta det. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Sjødiagnostikk inkludert medisinering og tilhørende import av substanser er skumle saker. Nå vet jeg ikke fra hvem TS gjorde bestillingen, men det finnes vel eksempler på at en ikke har fått tilsendt samme vare som ble bestilt. Lenke til kommentar
TonyTp Skrevet 3. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2015 (endret) Hei og takk for tilbakemeldinger! Angående forelegg tviler jeg på at jeg får det da det står saken er henlagt. Men jeg har ikke noe ønske om å ha anmeldelse for narkotika på rullebladet. Prinsipielt, da jeg ikke har bestilt narkotika, samt at det vil stå på en utvidet/uttømmende politiattest. De kunne gjerne ha returnert forsendelsen men narkotika vinklingen er ikke ok. Et helt annet aspekt er at forsendelsen nå sannsynligvis blir destruert. Hadde de derimot returnert den ville jeg fått tilbake pengene. Angående lovverk er det muligens jeg som blander litt. Jeg har bestilt sovemedisinen melatonin fra England flere ganger, og det blir stort sett sjekket og godkjent i tollen. Melatonin er reseptbelagt i Norge men selges som helsekost i England. Tollvesenet forklarte jeg kunne bestille inntil 3 måneders forbruk p.g.a. EØS. Tianeptine er reseptbelagt i de fleste land, men ikke i f. eks. USA. Når det gjelder selvdiagnostikk o.l. takker jeg for råd, men jeg er generelt både forsiktig og skeptisk. Her har jeg gjort mye research og vedkommende jeg bestilte fra via Ebay har mange tusen referanser. Har selv kjøpt av ham tidligere uten problemer så det er høyst sannsylig Tianeptine jeg skulle mottatt. Jeg vil uansett anta de fleste narkotiske stoffer i hvitt pulverformat er langt mer kostbart enn Tianeptine, så tviler på at forsendelsen inneholdt noe slikt i stedet Endret 3. juni 2015 av TonyTp Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 (endret) Siden saken er henlagt har du per definisjon ikke noe på rullebladet fra denne overtredelsen. Tianeptine (i Norge mest kjent som Tianeurax, som i Tyskland) er klassifisert av Legemiddelverket som et legemiddel uten markedsføringstillatelse. Det betyr at middelet ikke kan selges til/på det norske markedet uten særskilt godkjenningsfritak hvis resept skal utstedes av norsk lege. Legemiddelet er reseptbelagt. På EØS-markedet er legemiddelet et reseptbelagt legemiddel (i Frankrike er det også et kontrollert legemiddel, noe jeg forstår tilsvarer norske A- og B-preparater), og kan importeres til Norge etter reglene om privatimport av legemidler; importforskriften § 3-2 første til fjerde ledd: Privatpersoner kan til personlig bruk og uten hinder av § 3-1 første ledd importere:a) et rimelig kvantum legemidler som tilsvarer høyst ett års forbruk ved innreise fra land i EØS-området b) et rimelig kvantum legemidler som utgjør høyst tre måneders forbruk ved innreise fra tredjeland c) ved forsendelse fra EØS-området, i løpet av en tremåneders periode, legemidler som samlet utgjør høyst tre måneders forbruk. Slik import er ikke tillatt for personer under 18 år. Det må kunne dokumenteres overfor tollvesenet at legemidlene er til personlig bruk og er lovlig ervervet i innkjøpslandet. Import ved forsendelse fra tredjeland er ikke tillatt. Statens legemiddelverk kan gjøre unntak fra forbudet mot import ved forsendelse fra tredjeland når særlige grunner knyttet til menneskers eller dyrs liv eller helse taler for det. Import fra USA ved post er ikke tillatt. "Lovlig ervervet i innkjøpslandet" betyr at det sammen med pakken må sendes dokumentasjon på 1) hvilke kriterier landet stiller til erverv av dette legemiddelet, og 2) at disse kriteriene er tilfredsstilt. For reseptbelagte legemidler må kopi av resepten medfølge ekspedisjonen. Merk at de fleste land stiller krav om personlig undersøkelse av lege for å få utstedt førstegangs resept på antipsykotika, enten direkte eller indirekte (i form av et generelt forsvarlighetskrav til helsepersonells virksomhet eller lignende). Endret 4. juni 2015 av krikkert Lenke til kommentar
TonyTp Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 supert innlegg krikkert, mange takk! Jeg skal ta en prat med min fastlege m.h.t. godkjenningsfritak, sette meg skikkelig inn i regler og så finne rimeligste måte å selv importere det på. Har lest det er enkelte med papirene i orden som bestiller Tianeptine inn via apotek1 men da med en kostnad på ca. 1000,- i måneden for standard dosering. Til sammenligning kan man kjøpe 100+ dagers forbruk i pulverform på ebay for ca. 400,-. Dette er hovedgrunnen til at jeg gjorde det slik. Påstår ikke alt nødvendigvis har gått riktig for seg her og jeg burde nok gjort litt mer research. Det som irriterer meg er at virkestoffet ikke har noen relasjon til "narkotika", og det er nå loggført på meg. Snakket med politiet i dag som var svært lite behjelpelig. De mente i korte trekk det var lite jeg kunne gjøre og henviste til at anmeldelsen er i tråd med info de fikk fra tollvesenet. Tok så en telefon til Tollvesenet og fikk snakke med en svært hyggelig jurist. Vedkommende så problemstillingen og kunne for øvrig opplyse om at det var "brudd på legemiddelloven" de hadde sendt til politiet. Så hvordan dette plutselig er oppjustert til "narkotika" er merkelig. Politiet har aldri håndtert forsendelsen, tollvesenet har ikke kategorisert det som narkotika og politiet er i stand til å se det verken står på narkotikalisten eller har en virkning tilsvarende stoffer på listen :S Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Merk at de fleste land stiller krav om personlig undersøkelse av lege for å få utstedt førstegangs resept på antipsykotika Tianeptine er ikke antipsykotika. Lenke til kommentar
toth Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 (endret) TS; Hvis du trenger dette, og legen er enig - kan du ikke bare få det på blåresept? Det blir mye billigere for deg, og legemidler som er "ikke tillatt markedsført" kan likevel fås på blåresept og bestilles, etter godkjenning fra Helfo. Har selv hatt 2 slike vedtak.(på noe helt annet enn psykofarma vel og merke, men antar det er samme regelverk). Endret 4. juni 2015 av toth Lenke til kommentar
TonyTp Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 TS; Hvis du trenger dette, og legen er enig - kan du ikke bare få det på blåresept? Det blir mye billigere for deg, og legemidler som er "ikke tillatt markedsført" kan likevel fås på blåresept og bestilles, etter godkjenning fra Helfo. Har selv hatt 2 slike vedtak.(på noe helt annet enn psykofarma vel og merke, men antar det er samme regelverk). Godt poeng, jeg skal sjekke det i samtale med legen. Er det noen mulighet for å skaffe via vanlig apotek i Norge uten å bli ruinert er det selvfølgelig å foretrekke Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Du kan også prøve en annen kjede. Noen kjeder legger på mye mer enn andre på spesialbestillinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå