Gå til innhold

Hvorfor ser dere ned på oss som jobber i nordsjøen?


Anbefalte innlegg

 

 

På land jobber en "vanlig" mann 1500 timer i året. Et årsverk i nordsjøen er 1800 timer, det opparbeides på 4,5 mnd ca. En sjømann utenriks på 1-1 turnus jobber 2200 timer. I fjor jobbet jeg omtrent 3500 timer. (ja det er mulig)

 

Jeg jobber i en næring hvor det kommer ufaglærte folk, fullstendig uten utdanning, og tjener 800 000 og oppover. Et kurs og en helseattest, det er alt de behøver...

 

Man må også huske at det er boredekksarbeidere, overflatebehandlere, vaskedamer og andre arbeidere som ikke er underlagt den papirmølja som mange av de lengre opp i systemet har. Der er det full gass fra man kommer på jobb til man drar. Jeg har bekjente i nordsjøen som bruker 3-4 dager av friperioden sin for å komme seg etter 2 uker på jobb.

Norge er en oljenasjon, og nordsjøen utgjør 17 prosent av norges bnp. Det finnes normale mennesker der også, ikke bare sutrete småunger som vifter med en heftig lønnsslipp.

En kompis av meg er maskinromsoperatør på rig, og første to årene i nordsjøen hadde han ikke EN fritur som varte 4 uker på grunn av kurs og annet dilldall.

 

 

 

Personlig synes jeg lærere er mer overbetalt mtp arbeidstid og fritid. Fri hver jul, hver påske, hele sommeren etc. Og det er ramaskrik fra den norske lærerstaben med en gang de øvrige vil endre på noe. Hvorfor? Jo for de har det så fantastisk fint per i dag. Og de kan drive undervisning uten noen som helst slags form for kvalitetskontroll!

Hva er det du prater om, ett årsverk på land som du sier er 1950 timer. Rundt 1750 om en ser vekk i fra ferie. Det finnes folk som jobber overtid her også! I tillegg finnes det MANGE som reiser jorden rundt og jobber mange timer(reise) som en ikke får hinsides tillegg for slik som de der ute. Det er den store forskjellen.

 

Jeg var litt kjapp i skrivingen. Bak en vanlig mann skulle det stå i turnus på land. De har 33,5 timers arbeidsuke. Et årsverk er regnet som litt over 1500 timer per år.

 

 

En "vanlig mann i turnus" har heller ikke fri hver jul, påske, hele sommeren etc.

 

Og som flere har presisert her; det er tilleggene som gjør folk provoserte. Da i hovedsak overtidsordningene til de som jobber i operatør- eller boreselskap.

 

La alle faglærte på sokkelen bli lønnet etter oljeserviceavtalen, uansett hvilket selskap man representerer! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må ha skjedd en revolusjon siden jeg gikk ut av skolen.. Hvilken konsekvens får det for en lærer om elevene leverer dårlige resultater på eksamen, tentamen, PISA eller nasjonale prøver?

Misunnelse nei. Har det finere enn finest her jeg er nå :)

Det er overraskende mange som går ut i fra at skolen fremdeles er slik den var da de selv forlot den. Omtrent like logisk som at en person født i 1920 klager over bruken av spanskrøret i dagens skole.

 

Hvilken konsekvens får det for en vanlig arbeider hvis han ikke leverer gode nok resultat?

Lenke til kommentar

Lærere jobber 43.25 timer i uken, mot 37.5 timer som er det vanlige.

Gjaesp. Aner et glimt av misunnelse uten at man egentlig vet hva det går ut på. Omtrent slik som i nordsjøen.

 

Det hadde vært interessant å vite hvordan Utdanningsforbundet har regnet seg frem til det tallet med tanke på at det er en interesseorganisasjon for lærere og altså ikke er uavhengig. Hvor vanlig en arbeidsuke på 37,5 timer er, kan også diskuteres. Her er en artikkel fra 2007: http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/sa_98/kap7.pdf

 

Som vi ser, har en stor del av de sysselsatte en avtalt arbeidstid på mer enn 37,5 timer i uka. Sysselsatte på fulltid har en gjennomsnittlig avtalt arbeidstid på 39,1 timer. I tillegg kommer overtid for flere enn lærerne. Dette tallet kan riktignok ha sunket noe siden 2007, men forskjellen på lærere og andre er altså ikke så ekstrem.

 

For øvrig, om lærere

Lenke til kommentar

 

Lærere jobber 43.25 timer i uken, mot 37.5 timer som er det vanlige.

Gjaesp. Aner et glimt av misunnelse uten at man egentlig vet hva det går ut på. Omtrent slik som i nordsjøen.

 

Det hadde vært interessant å vite hvordan Utdanningsforbundet har regnet seg frem til det tallet med tanke på at det er en interesseorganisasjon for lærere og altså ikke er uavhengig. Hvor vanlig en arbeidsuke på 37,5 timer er, kan også diskuteres. Her er en artikkel fra 2007: http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/sa_98/kap7.pdf

 

Som vi ser, har en stor del av de sysselsatte en avtalt arbeidstid på mer enn 37,5 timer i uka. Sysselsatte på fulltid har en gjennomsnittlig avtalt arbeidstid på 39,1 timer. I tillegg kommer overtid for flere enn lærerne. Dette tallet kan riktignok ha sunket noe siden 2007, men forskjellen på lærere og andre er altså ikke så ekstrem.

 

 

Lærernes komprimerte arbeidsår er på 39 uker og 1 dag (196 dager). Slik regnet her i farten: Et årsverk for en lærer er 1687,5 timer. 1687.5/39.2 = 43 timer i uken. Se gjerne arbeidstidsavtalen. Når elevene har sommerferie, har lærerne altså avspasering.

Lenke til kommentar

 

Må ha skjedd en revolusjon siden jeg gikk ut av skolen.. Hvilken konsekvens får det for en lærer om elevene leverer dårlige resultater på eksamen, tentamen, PISA eller nasjonale prøver?

Misunnelse nei. Har det finere enn finest her jeg er nå :)

Det er overraskende mange som går ut i fra at skolen fremdeles er slik den var da de selv forlot den. Omtrent like logisk som at en person født i 1920 klager over bruken av spanskrøret i dagens skole.

 

Hvilken konsekvens får det for en vanlig arbeider hvis han ikke leverer gode nok resultat?

 

Skriftlig advarsel, og etter mange nok så står du uten jobb. Jeg har sett mange som har blitt avskjediget på grunn av manglende arbeidsinnsats.

 

Du svarte ikke på spørsmålet mitt angående konsekvens om elevenes resultater gir konsekvens til lærerne...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

det heter vel at "Vi kan ikke alle leve av å klippe håret på hverandre".

Noe som forøvrig er rett, hvis samtlige hadde hatt den jobben hadde det gått dårlig.

 

Samtidig kan man vel si at "Vi kan ikke alle leve av å utvinne olje til hverandre".

 

Det er vel ganske intetsigende da man kan si det samme om nesten alt annet. Det eneste unntaket er vel at alle kan leve av å produsere sin egen mat, eller mat til hverandre. Skal man da bruke en logikk der ingenting annet er verdiskapning?

 

Spørs hva man legger i verdiskapning.

Frisørene får jo penger av kundene grunnet tjenesten dem leverer, så dem vil jo få en verdi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

 

Må ha skjedd en revolusjon siden jeg gikk ut av skolen.. Hvilken konsekvens får det for en lærer om elevene leverer dårlige resultater på eksamen, tentamen, PISA eller nasjonale prøver?

Misunnelse nei. Har det finere enn finest her jeg er nå :)

Det er overraskende mange som går ut i fra at skolen fremdeles er slik den var da de selv forlot den. Omtrent like logisk som at en person født i 1920 klager over bruken av spanskrøret i dagens skole.

 

Hvilken konsekvens får det for en vanlig arbeider hvis han ikke leverer gode nok resultat?

 

Skriftlig advarsel, og etter mange nok så står du uten jobb. Jeg har sett mange som har blitt avskjediget på grunn av manglende arbeidsinnsats.

 

Du svarte ikke på spørsmålet mitt angående konsekvens om elevenes resultater gir konsekvens til lærerne...

 

Problemet er at du angriper feil folk. Lærere er ikke skyldig i at systemet rundt dem er mildt sagt dårlig, samt at arbeidsforholdende på vanvittig mange skoler er langt under den vanlige standarden i dette landet. Dette drar arbeidsplassen ned både for læreren og eleven, noe som kan føre til dårligere resultat.

 

En annen ting er at læreren ikke er skyldig for elevenes dårlige resultat, elevene sin oppgave er å lære pensum og de har fått utlevert alle bøkene til akkurat dette. Læreren har få virkemidler han kan bruke mot en "aggresiv" klasse,  og da er det nok lettere og bare gi opp. Samtidig så har du en ellers idiotisk tenkning med at hvis noen lærere er dårlig så fortjener alle lærere å bli nedsatt i lønn. 

 

Hadde det vært opp til meg så hadde jeg økt lønninger til både sykepleiere og lærere, og satt ned lønningen til offshore-arbeidere, men jeg har ikke muligheten til det dessverre.

Lenke til kommentar
En annen ting er at læreren ikke er skyldig for elevenes dårlige resultat, elevene sin oppgave er å lære pensum og de har fått utlevert alle bøkene til akkurat dette.

 

 

 

 

Kanskje et overvåkingskamera, en felles landsdekkende belærende film og en filtrert versjon av Google ville vært billigere og et mer stødig alternativ om lærere kun er på jobb for å overvåke, rusle gjennom pensum og besvare spørsmål.

 

 

Læreren har få virkemidler han kan bruke mot en "aggresiv" klasse,  og da er det nok lettere og bare gi opp.

 

 

 

Hvordan kan det være "greit" at en ansatt gir opp jobben sin?

Om det er en aggressiv klasse så indikerer vel det på at klassen trenger desto mer hjelp, desto mer oppfølging samt mer oppmerksomhet, ikke redusert hjelp, oppfølging og oppmerksomhet via å "gi opp"?

 

 

"Det var litt dårlig plass når jeg skulle sveise på overtrykkventilen, så jeg ga opp, håper det ikke dukker opp noen abnormiteter de neste dagene" 

 

"Nei, jeg skulle slukke brannen men familien i huset hadde så panikk at jeg ga opp"

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Må nesten le litt jeg, det finnes elever som rett og slett ikke vil lære. Jeg har vært vitne til minst 30 elever som er slik iløpet av min tid som elev og det er overhodet ikke noe de lærerne kan gjøre for å hjelpe dem. Skal det stå til deres ansvar? Her trengs det spesial undervisning på høyt nivå for noen få, er det mulig for en lærer som har en klasse på 30 elever? 

 

Jeg sier at det er lettere for en lærer å gi opp en klasse fyllt med slike folk, jeg sier ikke at det er riktig. Personlig hadde jeg gitt opp selv, og det finnes veldig mange andre jobbsammenhenger der man rett og slett gir opp og lar det gå sin gang til neste oppgave kommer. Slik er det for en lærer og. Tro det eller ei men det er helt umulig at læreren skal kunne lære alle, inkludert Ronny som kaster penner på læreren mens han skriker ut seksualforbrytelser. 

 

I din sammenheng så blir det likt som at en brannmann skal slukke tre branner selv, det blir en umulig oppgave og han fokuserer på de som er lettest å hjelpe.

 

Jeg står forsatt for at elevene har som oppgave i å lære pensum selv, læreren skal være der som et godt hjelpemiddel, men til syvende og sist ligger ansvaret hos eleven. 

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

På land jobber en "vanlig" mann 1500 timer i året. Et årsverk i nordsjøen er 1800 timer, det opparbeides på 4,5 mnd ca. En sjømann utenriks på 1-1 turnus jobber 2200 timer. I fjor jobbet jeg omtrent 3500 timer. (ja det er mulig)

Her har du rotet med tallene. Et typisk årsverk for en plattformarbeider er 1460 timer og et typisk årsverk på land er 1750 timer.

 

Edit:

Glemte kildene for antall timer pr. årsverk.

 

http://www.sysla.no/2014/04/17/oljeenergi/dette-gjor-han-nar-han-ikke-er-pa-jobb-i-nordsjoen_11116/

http://www.tu.no/petroleum/2013/12/02/sjofolk-jobber-700-timer-mer-enn-oljearbeidere-i-2-4-ordning

Endret av Dromle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...