m4rv Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 Hvilken garanti har du for at du ikke blir langvarig uten jobb når du sier opp din nåværende? Det er en risiko man tar på seg når man sier opp en jobb uten å ha ny. Har ingen garanti for det. Tenker bare at det kan skape litt dårlig stemning visst man f.eks sier opp 1 uke etter man har signert kontrakt. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Det er vel et ekstremt lite problem mot å risikere å stå uten jobb en lang periode. Jeg har sagt ja til jobber jeg egentlig ikke har hatt lyst på, siden jeg ikke hadde noe annet akkurat da, men ventet på flere søknader. Noe jeg har lært etter en liten stund på jobbmarkedet er at man bør alltid si ja til jobb om man ikke har noe annet. Det er ikke sikkert alt går som planlagt hvis du sier nei. 1 Lenke til kommentar
m4rv Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 Er enig i det, så får se hva det ender med. Uansett greit å høre andres meninger og sjekke opp litt i forveien. Lenke til kommentar
m4rv Skrevet 19. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2015 Er det noen av dere som vet om man kan få dagpenger i 1 mnd mellom jobbskifte? Eller er det ikke noe poeng å søke pga behandlingstid etc? Kontrakt i dagens jobb går ut i slutten av mnd og ny jobb starter ikke før 1 mnd etter --> 1mnd uten jobb. Innspill? Lenke til kommentar
Blackster Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Er det noen av dere som vet om man kan få dagpenger i 1 mnd mellom jobbskifte? Eller er det ikke noe poeng å søke pga behandlingstid etc? Kontrakt i dagens jobb går ut i slutten av mnd og ny jobb starter ikke før 1 mnd etter --> 1mnd uten jobb. Innspill? Jeg skal ikke si for sikkert, men dette kan sikkert ditt lokale navkontor hjelpe deg med. men er ganske sikker på at du ikke får noe dagpenger "mellom jobber" hvis du absolutt skal ha penger hadde jeg kanskje heller anbefalt å få feriepenger for neste år utbetalt når du er ferdig med jobben. da må du trekke skatt av feriepengene dine. Det er litt ulogisk å få arbeidsledighetstrygd når du egentlig har signert en kontrakt og skal i jobb, men er uten penger i en måned. da ville jeg nok heller ha spurt den gamle jobben om å få holde på en måned til. eller lignende. Du må nesten ta det som en ulønnet ferie tror jeg svaret fra NAV vil være også... Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Er det noen av dere som vet om man kan få dagpenger i 1 mnd mellom jobbskifte? Eller er det ikke noe poeng å søke pga behandlingstid etc? Kontrakt i dagens jobb går ut i slutten av mnd og ny jobb starter ikke før 1 mnd etter --> 1mnd uten jobb. Innspill? Jeg skal ikke si for sikkert, men dette kan sikkert ditt lokale navkontor hjelpe deg med. men er ganske sikker på at du ikke får noe dagpenger "mellom jobber" hvis du absolutt skal ha penger hadde jeg kanskje heller anbefalt å få feriepenger for neste år utbetalt når du er ferdig med jobben. da må du trekke skatt av feriepengene dine. Det er litt ulogisk å få arbeidsledighetstrygd når du egentlig har signert en kontrakt og skal i jobb, men er uten penger i en måned. da ville jeg nok heller ha spurt den gamle jobben om å få holde på en måned til. eller lignende. Du må nesten ta det som en ulønnet ferie tror jeg svaret fra NAV vil være også... nå snakker du bare tull her, ikke kom med informasjon når du ikke vet. ja du kan få dagpenger mellom jobber. 1 Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 20. juni 2015 Del Skrevet 20. juni 2015 Er det noen av dere som vet om man kan få dagpenger i 1 mnd mellom jobbskifte? Eller er det ikke noe poeng å søke pga behandlingstid etc? Kontrakt i dagens jobb går ut i slutten av mnd og ny jobb starter ikke før 1 mnd etter --> 1mnd uten jobb. Innspill? Du kan begynne med å se på skjemaet på forrige side: Er arbeidstaker oppsagt/avskjediget? Ja/Nei Hvis ja, er han selv skyld i oppsigelsen? Ja/Nei Hvis ja, hvilke faktiske forhold skyldes oppsigelsen/avskjedigelsen? Har arbeidssøker sagt opp selv som alternativ til å bli sagt opp? Har arbeidstaker fått tilbud om annet arbeid i virksomheten? Det du egentlig spør etter er om noen andre har lurt NAV ved å få krysset av feil på dette skjemaet. Overgang til arbeidsledighetstrygd eller dagpenger er ment for de som mister jobben, ikke for å gi en rolig overgang mellom 2 jobber. NAV vil ha folk i arbeid, da hjelper det ikke at du føler at det ikke passer å jobbe ut siste måneden. "Løsningen" på problemet ditt blir da, (Husk at du må ha tjent 1,5G forrige år eller 3G siste 3 år) 1. Lure NAV med skjemaet og få bedrift til å krysse av at de sier deg opp. 2. Påvirke bedriften slik at du ikke får forlenget kontrakten og dermed blir "sagt opp". Husk på at NAV-svindler generelt gir høye straffet om man blir tatt. Et par her inne virker å se på NAV som en pengekasse som skal åpnes når det passer, den tankegangen funker vel helt til man blir tatt. 1 Lenke til kommentar
Blackster Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Er det noen av dere som vet om man kan få dagpenger i 1 mnd mellom jobbskifte? Eller er det ikke noe poeng å søke pga behandlingstid etc? Kontrakt i dagens jobb går ut i slutten av mnd og ny jobb starter ikke før 1 mnd etter --> 1mnd uten jobb. Innspill? Jeg skal ikke si for sikkert, men dette kan sikkert ditt lokale navkontor hjelpe deg med. men er ganske sikker på at du ikke får noe dagpenger "mellom jobber" hvis du absolutt skal ha penger hadde jeg kanskje heller anbefalt å få feriepenger for neste år utbetalt når du er ferdig med jobben. da må du trekke skatt av feriepengene dine. Det er litt ulogisk å få arbeidsledighetstrygd når du egentlig har signert en kontrakt og skal i jobb, men er uten penger i en måned. da ville jeg nok heller ha spurt den gamle jobben om å få holde på en måned til. eller lignende. Du må nesten ta det som en ulønnet ferie tror jeg svaret fra NAV vil være også... nå snakker du bare tull her, ikke kom med informasjon når du ikke vet. ja du kan få dagpenger mellom jobber. Da vil jeg gjerne vite hvilket unntak du bruker. han her snakker om at han selv velger å ikke gå videre med en kontrakt, altså kan betraktes som at han selv har sluttet i jobben og da ilegges forlenget ventetid 1. Forlenget ventetidVedtak om forlenget ventetid fattes på grunnlag av forhold som har skjedd forut for tidspunktet hvor søknad om dagpenger ble satt frem, og løper fra innvilgningsdatoen for dagpenger. Slike vedtak innebærer en straffeliknende reaksjon ved at retten til stønad bortfaller for en periode. Man anses likevel som dagpengemottaker med tilhørende rettigheter og plikter uten at dagpenger kommer til utbetaling. Uker med avtjening av ilagt sanksjon går til forbruk av stønadsperioden. Forlenget ventetid fastsettes dersom stønadssøker innenfor de siste seks månedene før vedtakstidspunktet: har sagt opp eller sluttet i arbeidsforhold uten rimelig grunn, eller er avskjediget eller oppsagt på grunn av forhold som vedkommende selv har vært årsaken til, eller uten rimelig grunn har nektet å motta tilbud om arbeid Det er likheter mellom forlenget ventetid og tidsbegrenset bortfall etter § 4-20, så under punkt 2 nedenfor følger vurderinger som er de samme for begge tilfeller. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Trådstarter har ikke rett på dagpenger (uten å vente ut "forlenget ventetid") i og med at han har fått tilbud om, og takket nei til, fast ansettelse hos eksisterende arbeidsgiver, men det betyr ikke at en annen arbeidstaker som faktisk blir oppsagt, og så får seg ny jobb (med startdato f.eks. 1 mnd etter sluttdato), ikke har rett på det. Slik du ordlegger deg i innlegg #25, så kan det tolkes til at du mener det på helt generelt grunnlag, uavhengig av årsaken til arbeidsledigheten... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå