Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Få sykemelding litt frem i tid, vanlig?

Anbefalte innlegg

Jeg skal til legen i morgen, og det ender antagelig i en sykemelding, ettersom jobben jeg har bare forværrer skaden jeg har. Men, ettersom jeg snart har ferie og strengt tatt ikke bør være borte torsdag og fredag denne uken passer det best å være sykemeldt fra mandag og 14 dager ut om det er så lang sykemelding legen mener jeg trenger. Dette vil ihvertfall passe meg best på mange måter. Har også veldig lang arbeidsdag rett etter jeg er ferdig om jeg får fra 14 dager i morgen, noe som neppe er det beste om det ikke er 100% enda.

Men, hvor vanlig er det å spørre om at sykemeldingen starter fra mandag-søndag om 14 uker? Vil ikke at det skal høres ut som om jeg er ute etter sykemelding, men om jeg blir det vil jeg nå ha mest mulig ut av det, både praktisk sett og mtp. skaden.

Usikker på om jeg bør spørre om å få utsatt den til å gjelde fra mandag i stedet fra i morgen om jeg får.

Eller bør jeg kjøre på med fra i morgen om legen sier det, så være borte i 14 dager uten å spørre om å få endret?

Anonymous poster hash: bc387...643
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er så dårlig at du bør sykemeldes på dagen, så syns jeg det høres helt skrudd ut å spørre om å få "utsatt" sykemeldingen med noen dager. Det er uansett arbeidsgiver sitt ansvar å dekke opp for deg hvis du er så syk at du må sykemeldes, og hvis jobben gjør sykdom/skade verre så bør du ta til fornuften og ikke jobbe.. :)

Hvis du ikke er i stand til å jobbe når sykemeldingen er ferdig så får du ny, og slipper forhåpentligvis å gjennomføre en lang arbeidsdag. Spesielt om det er noe fysisk bør du lytte til kroppen og prøve å bli frisk hvis det å jobbe gjør det verre. Sitter selv hjemme med en elektriker som har vært sykemeldt i et år nå og må på arbeidsavklaringspenger + ny utdannelse fordi han jobbet for lenge med senebetennelse. 

Lenke til kommentar

Du kan prøve deg fram til de medisinene som virker best for deg.

De du får tak uten resept på apoteket er Naproxen, Dicloflenac (Voltarol), Ibuprofen, disse virker som betennelsesdempende.

Acetylsalisylsyre oppfører seg også som betennelsesdempende men virker også i sentralnervesystemet (hodet).

Paracetamol virker i sentralnervesystemet.

Selv tar jeg 800mg i slengen ibuprofen når det passer meg, blir da opptil over 2 gram for dagen noen ganger. Har prøvd høye doser med dicloflenac og naproxen uten virkning merkelig nok, det har vist med hvor stoffet taes opp muligens, ibuprofen i magen og de andre i tollfingertarmen. Paracetamol virker ikke noe særlig, men med kodein virker det godt, ikke like godt som ibuprofen kan gjøre men jeg blir mer mobil.

TO LONG DIDNT READ:

Du kan godt øke dosen din! 800mg 3 ganger for dagen. Eller starte dagen med 800mg og ta 400mg med noen timers mellomrom for og etterfylle over dagen.

Endret av Toast Is Pimp!
Lenke til kommentar

Må si jeg ikke er fan av å ta store doser medisiner etter anbefalling fra tilfeldige folk på nett, så jeg holder meg nok fint til det legen sa, 400mg 3 ganger om dagen.

Vil forøvrig anbefalle alle andre å gjøre det samme. Du mener det sikkert godt, men er veldig få personer jeg stoler på når det gjelder min helse...

Anonymous poster hash: 5e1c4...4a6
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forholder meg fortsatt til legen, skal tilbake om ~2 uker for å se på andre alternativer om det ikke har blitt bra. Da blir det antagelig trykkbølgebehandling. Er relativt sikker på at det ikke blir bedre, for det kjennes bare værre ut etter snart en uke på ibux.

Kunne sikkert tripplet dosen uten noe fare, men syntes legen bør ta stilling til det...

Lenke til kommentar

Ser denne er satt som løst, men om du skulle komme i en situasjon hvor du er sykemeldt i en ferie, så har du krav på å ta ut ferien din senere.. Så det ville neppe hjelpe arbeidsgiveren din noe :p

Mtp. kursing(umulig å ta senere) og ressursjer de dagene jeg ville utsette ville det hjulpet MYE at jeg var der de 2 dagene.

Når avdelingen går fra en ~8-10 personer til 3-4 teller hver enkelt person.

Er ikke bare antall dager man er borte som teller, men også når. De 2 aktuelle dagene jeg ville utsette var passet veldig dårlig både for meg og arbeidsgiver. 2 dager fra eller til hadde sånn jeg ser det ikke noe konsekvens for albuen heller.

Ville ikke ha sykemelding i ferien, men sånn at sykemelding og ferie var rett etterhverandre, sånn at  jeg fikk mest mulig ut av sykemeldingen også, samt slapp 2 harde dager rett etter sykemelding, og at jeg fikk være på jobb 2 viktige dager. Og selvfølgelig er det behagelig å ha 3 uker fri på rad uten å jobbe i mellom, men det er altså mange andre grunner :)

Uansett, skal antagelig til legen igjen etter ferien, får se hva det blir til da, men da slipper jeg denne problemstillingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...