Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

formatering av Windows 7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg antar at du har Win 7 på DVD eller USB minnepinne og at du prøver å få til en ren Windows installering.

Det jeg også mistenker er at du under installeringen velger "Oppgrader" istedet for "Egendefinert" (Avansert) i dialogboksen hvor du får disse alternativene.

f14706b1-8c3a-427c-8740-a5619b9d6445_0.j

Prøv å installere windows på nytt og velg "Egendefinert" (Avansert).

Formatèr deretter partisjonen du vil installere windows på og gå videre.

Nå skal du kun ha en windows tilgjengelig.

Tar jeg feil i mine antagelser trengs noe mer informasjon om hva du har gjort frem til nå for å installerer windows.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opplever også ofte at man ikke kan slette partisjonen under fresh installasjon. Man kan bare formatere, og da får man valg opp dette (om 2 OS) under POST.

Jeg pleier å manuelt slette partisjon(er) vba DISKPART fra Command Prompt (fra DVD/ISO) før jeg går i gang med selve installasjonen.

https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc738489%28v=ws.10%29.aspx

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har prøvd to ganger nå å formatere pcen, dette endte opp med at jeg fikk to windows 7. Har flere ganger prøvd, men av flere merkelige grunner så får jeg ikke formatert pcn. Er det noen som vet hva jeg må gjøre for at dette går i orden?

Du blander sammen 'formatere' og 'installere' (evt. 'reinstallere')

Ved en formatering sletter du alt innhold i den diskpartisjonen som blir formatert. (I praksis blir det ikke slettet; bare gjemt, men det ser ut som det har blitt slettet.). For å 'tømme' harddisken fullstendig, bør man i stedet slette alle partisjoner på disken. (Det er raskere enn en formatering og det fungerer minst like bra.)

I Win7 installasjonsprogrammet kan du slette partisjoner. Når du kommer til det punktet der du skal velge hvor du vil installere Windows, klikk på en av linkene under vinduet og så videre .. (Du finner detaljerte bruksanvisninger på nettet.)

Installering av Windows bør gjøres på en tom harddisk (unntatt når man vet at man har en god grunn til å ikke gjøre det).

Lenke til kommentar

Hei folkens! Tusen takk for svar, er som du skriver Trainman, jeg tror jeg tok en oppgradering av systemet som havnet på feil harddisk som igjen førte til at jeg nå har x2 Windows 7. 

Jeg ønsker å formatere pcen min, altså slette hele skjiten... jeg vil ha en "ny" pc som jeg kan legge inn spill osv på. 

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...