Gå til innhold

Kjede.sammen hvis er.tall? [excel]

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har 10 celler etter hverandre. Noen av disse inne holder tall, og noen er tomme.

Finnes det noe formel som kan kjede sammen kun de cellene som inneholder tall, og samtidig setter inn " - " mellom verdiene?

Dersom jeg bare kjeder sammen alle, vil de tomme cellene bare føre til mange ---- etter hverandre.

Se vedlagt fil for eksempel.

kjedesammen.xlsx

Endret av CAM_83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man klør jo i fingrene etter å lage en egendefinert funksjon via vba, men hvis man lukker øyne (og andre kroppsåpninger) for alt som heter estetikk, så skal vel dette strengt tatt funke (i norsk versjon):

=VENSTRE(KJEDE.SAMMEN(HVIS(ERTALL(C5);C5&" - ";"");HVIS(ERTALL(D5);D5&" - ";"");HVIS(ERTALL(E5);E5&" - ";"");HVIS(ERTALL(F5);F5&" - ";"");HVIS(ERTALL(G5);G5&" - ";"");HVIS(ERTALL(H5);H5&" - ";"");HVIS(ERTALL(I5);I5&" - ";"");HVIS(ERTALL(J5);J5&" - ";"");HVIS(ERTALL(K5);K5&" - ";"");HVIS(ERTALL(L5);L5&" - ";""));LENGDE(KJEDE.SAMMEN(HVIS(ERTALL(C5);C5&" - ";"");HVIS(ERTALL(D5);D5&" - ";"");HVIS(ERTALL(E5);E5&" - ";"");HVIS(ERTALL(F5);F5&" - ";"");HVIS(ERTALL(G5);G5&" - ";"");HVIS(ERTALL(H5);H5&" - ";"");HVIS(ERTALL(I5);I5&" - ";"");HVIS(ERTALL(J5);J5&" - ";"");HVIS(ERTALL(K5);K5&" - ";"");HVIS(ERTALL(L5);L5&" - ";"")))-3)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venstre-knepet er en genial løsning på noe jeg var i ferd å få til på mest mulig kompliserte måte. Ros!

Skal egentlig prate om noe helt annet, siden du nevner VBA-funksjoner. Jeg jobber i en relativt stor bedrift, og i det siste er det dessverre rullet ut en del Officeinstallasjoner med makroer deaktivert. Det er jo irriterende nok at knapper og dropdowns og annet slutter å virke, men der kommer i hvert fall en feilmelding type "Kan ikke kjøre makroen xxxx, den er enten utilgjengelig, eller makroer er deaktivert". Funksjoner derimot, laget i XLM eller VBA, returnerer bare #NAVN eller #VERDI uten hint om hva som har skjedd, og tro meg, det blir et h kaos. Så vær veldig forsiktig med å distribuere sånt utenfor helt kontrollerbare miljøer.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...