flinx Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Nå har jeg sjekket bildet av hunden på nytt, og fikk opp følgende data: blender F/2.0 , lukkerhastighet 1/16, ISO 1600. Kameralinsen på Z2 tilsvarer 28 mm brennvidde som er det mest vanlige - tommelfingerregelen er at for at et håndholdt bilde skal være skarpt må lukkerhastigheten være større enn brennvidden, altså 1/28 (1/30 s vil være nærmest vanlige innstilling). Alt under dette vil føre til uskarpe bilder fordi de fleste bruker ikke god nok teknikk til å holde kameraet stødig. ISO 1600 er også forholdsvis dårlig på mobilsensorer siden man da har valget mellom mye støy eller utglattede detaljer. Bildet er eksponert riktig, som betyr at dette vil være et problem på en hvilken som helst annen mobiltelefon. Det er likevel et par ting man kan gjøre for å få det bedre: - bruk stativ ved lave lukkerhastigheter. Motivet bør helst ikke være i mye bevegelse i tillegg (dyr og barn kan f.eks. være et problem) - bruk riktig teknikk for å holde kameraet mer stødig - her er noen tips http://www.digitalcameraworld.com/2014/06/03/how-to-hold-a-camera-getting-started-with-your-new-dslr/ - undereksponer bildet med vilje (gjør det mørkere). Det kan være nok til å gi deg høyere lukkerhastighet, og så gjør du bildet lysere etterpå i et redigeringsprogram. - ta flere bilder i serie. I det du trykker inn på knappen for å ta bildet, beveger de fleste kameraet også, men hvis flere bilder tas etterhverandre, er det større sjanse for at ett av dem er brukbart - bruk en mobil med optisk bildestabilisering. Det kan gi litt bedre resultater, men er ingen magisk fiks - bruk en mobil med større sensor, det slipper inn mer lys. Da må du som regel ha f.eks. noe som en CM1 for at det skal utgjøre en forskjell http://connect.dpreview.com/post/6758994772/panasonic-lumix-dmc-cm1-camera-review?utm_campaign=internal-link&utm_source=mainmenu&utm_medium=text&ref=mainmenu Utebildet du tok er egentlig ikke ille. Det er litt overeksponert bare. Kontrastnivået er forholdsvis dårlig, som gjør at det virker blast, men det er også et vanlig problem, selv på dyre kameraer. Her har jeg justert bildet litt i Lightroom for å gi en litt mer optimal balanse. https://www.dropbox.com/s/wy7pu55zytjp9rb/DSC_0030.jpg?dl=0 Med RAW-støtte i Android 5.0 vil det være muligheter for å få litt flere detaljer ut av bildet, spesielt i 20 MP-modus i stedet for 8 MP som du har brukt. Sjekk også i kamera-appene til Sony om du har muligheter for å manipulere bildet som fremhever kontrastene bedre.Det kan være at Super Auto er det som har skylden - prøv andre innstillinger også. Det som faktisk er utrolig bra med Sony-sensoren i dette tilfellet er at den har klart å beholde detaljer i både skyene og de mørke partiene i bildet, som er veldig vanskelig for et mobilkamera. Det kan også være noe av årsaken til den reduserte kontrasten. Ved å gjøre de mørke områdene lysere og de lyse mørkere, komprimeres det dynamiske omfanget i midttonene. Motiver med mindre forskjeller mellom lyst og mørkt vil ikke nødvendigvis være så problematiske. Lenke til kommentar
flinx Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Like dårlig som Z3, men dyrere. Jippi. Skjønner ikke hvordan disse får så god omtale. Z3 som er min nåværende telefon er den verste telefonen jeg noensinne har hatt. Hva er negativt med den, bortsett fra kameraet? Lenke til kommentar
LeifKo Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Like dårlig som Z3, men dyrere. Jippi. Skjønner ikke hvordan disse får så god omtale. Z3 som er min nåværende telefon er den verste telefonen jeg noensinne har hatt. Hva er negativt med den, bortsett fra kameraet? Sony sine apper er helt håpløse, melding appen etc. Bytter du ut Sony sin kamera-app så virker ikke den fysiske ta bilde knappen. Mobilen tåler (som mange sier) ingenting. Når du først pakker den ut og kjenner på den så føles den virkelig velbygd ut, men stol på meg, enten knuser bakplaten eller så knuser fronten. Det som er bra med den er batteritiden. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Gjøre ren linsen? Den er helt ren, alle bildene blir slik.Komisk at telefonen tar såpass dårlige bilder at du tror linsen er skitten. Tro meg jeg har prøvd det meste. Eneste måten å få bildene til å bli noenlunde akseptable er å knote med instillinger i 10min for hvert bilde, men da er jo hele poenget med et lett tilgjengelig kamera borte. Jeg kjenner meg iallefall igjen fra bildene i testen, annen linse eller ei. Jeg er langt fra imponert Det er forøvrig ikke bare innebildene som er dårlige, utebildene er jo blasse og utvaska også. Hvordan i all verden kan denne få pluss for kamera? http://img.gfx.no/1553/1553765/DSC_0030.jpg Jeg hadde Z1, og oppgraderte nylig til Z3. Jeg kjenner ikke noen som tar markant bedre mobilbilder enn jeg gjorde/gjør med sine telefoner, og bortimot samtlige av de i min omgangskrets har Samsung eller Iphone.Så om du ikke klarer å ta bra bilder med en Z1,Z2 eller Z3, så vedder jeg underbuksa mi på at du ikke klarer å ta bra bilder med noen som helst annen smarttelefon heller. Forskjellene er minimale.For husk: Det er det primært er. En smarttelefon. Enn så lenge kan det aldri erstatte et fullblods systemkamera, og er du som 90% av alle andre mobilbildebrukere, så er det eneste du bruker bildene dine til å nedskalere dem til Instagram-kvadrater, eller laste opp i dårlig kvalitet på Facebook. Eller enda verre: Snapchat, som nedskalerer bildene til de ugjenkjennelige.Og da ser du ihvertfall ikke forskjell! Men det er jo nettopp det som er problemet, at man klarer lett å ta bra bilder med andre kamera men ikke Z-serien. Jeg bruker mobilkamera til alt da jeg ikke har noe systemkamera på siden, så det er viktig med nogenlunde gode bilder. Det sier jo litt når ikke engang journalisten klarer å ta gode bilder. Må man være proff DSLR-bruker for å ta et bra bilde med en mobil? Det er likevel et par ting man kan gjøre for å få det bedre: - bruk stativ ved lave lukkerhastigheter. Motivet bør helst ikke være i mye bevegelse i tillegg (dyr og barn kan f.eks. være et problem) - bruk riktig teknikk for å holde kameraet mer stødig - her er noen tips http://www.digitalcameraworld.com/2014/06/03/how-to-hold-a-camera-getting-started-with-your-new-dslr/ - undereksponer bildet med vilje (gjør det mørkere). Det kan være nok til å gi deg høyere lukkerhastighet, og så gjør du bildet lysere etterpå i et redigeringsprogram. - ta flere bilder i serie. I det du trykker inn på knappen for å ta bildet, beveger de fleste kameraet også, men hvis flere bilder tas etterhverandre, er det større sjanse for at ett av dem er brukbart - bruk en mobil med optisk bildestabilisering. Det kan gi litt bedre resultater, men er ingen magisk fiks - bruk en mobil med større sensor, det slipper inn mer lys. Da må du som regel ha f.eks. noe som en CM1 for at det skal utgjøre en forskjell http://connect.dpreview.com/post/6758994772/panasonic-lumix-dmc-cm1-camera-review?utm_campaign=internal-link&utm_source=mainmenu&utm_medium=text&ref=mainmenu Utebildet du tok er egentlig ikke ille. Det er litt overeksponert bare. Kontrastnivået er forholdsvis dårlig, som gjør at det virker blast, men det er også et vanlig problem, selv på dyre kameraer. Her har jeg justert bildet litt i Lightroom for å gi en litt mer optimal balanse. https://www.dropbox.com/s/wy7pu55zytjp9rb/DSC_0030.jpg?dl=0 Men den listen der bør ikke være nødvendig for å ta et bra bilde på en mobiltelefon. Min tidligere S6 og nå iPhone 6 tar glatt helt ok bilder uten at jeg trenger å justere noe som helst. Uendelig mye bedre enn hva min Z2 tok iallefall. Om man må frem med stativ for å ta et raskt bilde av familiehunden med mobilkamera så er det noe som skurrer. Du prøver å påpeke at det er brukerfeil, da er i såfall andre mobiler utrolig gode til å kompensere for mine elendige fotoegenskaper (forøvrig ikke jeg som tok utebildet, det er linket fra testen på Z3+) Lenke til kommentar
flinx Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Det er likevel et par ting man kan gjøre for å få det bedre: - bruk stativ ved lave lukkerhastigheter. Motivet bør helst ikke være i mye bevegelse i tillegg (dyr og barn kan f.eks. være et problem) - bruk riktig teknikk for å holde kameraet mer stødig - her er noen tips http://www.digitalcameraworld.com/2014/06/03/how-to-hold-a-camera-getting-started-with-your-new-dslr/ - undereksponer bildet med vilje (gjør det mørkere). Det kan være nok til å gi deg høyere lukkerhastighet, og så gjør du bildet lysere etterpå i et redigeringsprogram. - ta flere bilder i serie. I det du trykker inn på knappen for å ta bildet, beveger de fleste kameraet også, men hvis flere bilder tas etterhverandre, er det større sjanse for at ett av dem er brukbart - bruk en mobil med optisk bildestabilisering. Det kan gi litt bedre resultater, men er ingen magisk fiks - bruk en mobil med større sensor, det slipper inn mer lys. Da må du som regel ha f.eks. noe som en CM1 for at det skal utgjøre en forskjell http://connect.dpreview.com/post/6758994772/panasonic-lumix-dmc-cm1-camera-review?utm_campaign=internal-link&utm_source=mainmenu&utm_medium=text&ref=mainmenu Utebildet du tok er egentlig ikke ille. Det er litt overeksponert bare. Kontrastnivået er forholdsvis dårlig, som gjør at det virker blast, men det er også et vanlig problem, selv på dyre kameraer. Her har jeg justert bildet litt i Lightroom for å gi en litt mer optimal balanse. https://www.dropbox.com/s/wy7pu55zytjp9rb/DSC_0030.jpg?dl=0 Men den listen der bør ikke være nødvendig for å ta et bra bilde på en mobiltelefon. Min tidligere S6 og nå iPhone 6 tar glatt helt ok bilder uten at jeg trenger å justere noe som helst. Uendelig mye bedre enn hva min Z2 tok iallefall. Om man må frem med stativ for å ta et raskt bilde av familiehunden med mobilkamera så er det noe som skurrer. Du prøver å påpeke at det er brukerfeil, da er i såfall andre mobiler utrolig gode til å kompensere for mine elendige fotoegenskaper (forøvrig ikke jeg som tok utebildet, det er linket fra testen på Z3+) Den eneste måten hundebildet kunne blitt bedre på med en annen telefon er hvis den har optisk stabilisering, større sensor eller mer lysfølsom optikk/sensor som er bra nok til å gi en dobbelt så høy lukkerhastighet. Problemet er lysforholdene som ga de eksponeringsverdiene du fikk, og som er styrt av fysikkens lover. Sensoren til Sony er faktisk større enn både Galaxy S6 og iPhone 6, som vil gjøre at de må bruke enda tregere lukkerhastighet. S6 har litt mer lysfølsom opptikk, men ikke nok til å kompensere for forskjellen, mens iPhone 6 faktisk er mindre lysfølsom enn begge to. iPhone 6 har større piksler, som gir noe mindre bildestøy, men også mindre oppløsning. At mobilkameraer har klare begrensninger er dessverre noe man bare må innse og kompensere for når man tar bilder. Gjør man det, får man bedre bilder generelt sett også, ikke bare ved vanskelige forhold. 2 Lenke til kommentar
flinx Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Like dårlig som Z3, men dyrere. Jippi. Skjønner ikke hvordan disse får så god omtale. Z3 som er min nåværende telefon er den verste telefonen jeg noensinne har hatt. Hva er negativt med den, bortsett fra kameraet? Sony sine apper er helt håpløse, melding appen etc. Bytter du ut Sony sin kamera-app så virker ikke den fysiske ta bilde knappen. Mobilen tåler (som mange sier) ingenting. Når du først pakker den ut og kjenner på den så føles den virkelig velbygd ut, men stol på meg, enten knuser bakplaten eller så knuser fronten. Det som er bra med den er batteritiden. Håpløse apper hvordan da? Jeg skjønner forøvrig godt at kameraknappen bare fungerer i Sonys app, siden andre apper må legge inn Sony-spesifikk støtte da dette ikke akkurat er standard for Android. Noen apper, som f.eks. Camera ZOOM FX lar deg imidlertid definere volumtastene i stedet for, for å ta bilder. Har du root, finnes det også en løsning https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-pro-Xperia-neo-V-Xperia/How-to-change-default-camera-application/m-p/127602#M6349 Takk for tilbakemeldinger forresten - hvis jeg skaffer meg Z3+ kommer jeg definitivt til å kjøpe et beskyttelsesdeksel. Kjenner altfor mange med knuste iPhone-er på grunn av samme type design. Lenke til kommentar
comadore Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Helt utrolig at testerene ikke sier noe om det største problemet til Z3/Z3C.. Dette med knust glass, å kjøpe mobil som knuser av seg selv, er håpløst. Dårlig testpanel som ikke skriver ting som er relevant, virker som om testpanelet er betalt for å selge mobilen. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Kanskje fordi det ikke skjer alle, og er veldig tilfeldig, dermed ikke testbart? For å vite om Z3+ lider av samme problem tror jeg nok man må ty til XDA forumet eller lignende, og ikke anmeldelser. 2 Lenke til kommentar
bakalaka Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Men det er jo nettopp det som er problemet, at man klarer lett å ta bra bilder med andre kamera men ikke Z-serien. Jeg bruker mobilkamera til alt da jeg ikke har noe systemkamera på siden, så det er viktig med nogenlunde gode bilder. Det sier jo litt når ikke engang journalisten klarer å ta gode bilder. Må man være proff DSLR-bruker for å ta et bra bilde med en mobil? Mulig du føler det slik, men jeg kan på ingen måte se at det stemmer i praksis=) Som sagt, ikke en eneste av mine Iphone eller Samsung-venner tar bedre mobilbilder enn det jeg gjør meg min Z3, snarere tvert imot. Ja, utenom selfiebilder da, men det trodde jeg først og fremst var forbeholdt tenåringer;) Broderen min har hatt samtlige Apple-telefoner de siste årene, og er vel på grensen til det man kan kalle en apple-fantast. Vi var ute å gikk en tur i skjærgården en dag tidligere i vår, og jeg viste et bilde jeg tok til søstera mi med min Z1. Når han så det sa han "klarer du å ta SÅ gode bilder med den drittelefonen din?" Det samme bildet/motivet han tok med sin Iphone var forferdelig i forhold, men selvsagt har teknikk, vinkel etc en del å si også. Men poenget er at selv ihuga Apple-fanatikere har kommentert på hvor gode bildene jeg har tatt på Z1 er, og kameraet på det som nå er min Z3 er på ingen måter dårligere. 1 Lenke til kommentar
Trond HB Skrevet 6. juni 2015 Del Skrevet 6. juni 2015 Like dårlig som Z3, men dyrere. Jippi. Skjønner ikke hvordan disse får så god omtale. Z3 som er min nåværende telefon er den verste telefonen jeg noensinne har hatt. Brukerfeil. Få deg en iPhone som selv oldemor di greier å bruke. 1 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Noen som vet når denne shipper? Bestilte min nå i dag og hadde vært gøy om jeg kunne få den i begynnelsen av juli Lenke til kommentar
Toro22 Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Hvis de stadig har samme skjerm som på Z3 og Z3 compact bør man styre klar. Ca 1/3 av disse sprekker uten grunn, og Sony bryr seg ikke, så garanti kan du glemme Sjekk undersøkelse. http://goo.gl/S5s0hc Lenke til kommentar
Toro22 Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Kanskje fordi det ikke skjer alle, og er veldig tilfeldig, dermed ikke testbart? For å vite om Z3+ lider av samme problem tror jeg nok man må ty til XDA forumet eller lignende, og ikke anmeldelser. Sjekk undersøkelse http://goo.gl/S5s0hc Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Hvis de stadig har samme skjerm som på Z3 og Z3 compact bør man styre klar. Ca 1/3 av disse sprekker uten grunn, og Sony bryr seg ikke, så garanti kan du glemme Sjekk undersøkelse. http://goo.gl/S5s0hc Dette innlegget blir ikke relevant før om ca 6 måneder når man vet om glasset sprekker eller ikke. Så å komme med slike kommentarer ser jeg på som høyst unødvendig da noen kanskje går glipp av en fantastisk telefon om de hører på deg i forkant. Dessuten, om Sony skulle være vanskelige, kan man levere inn tlf på forsikring. Og selvfølgelig har man lovforskrifter i Norge som selger må forholde seg til uansett hva Sony mener eller ikke. Ikke værre enn å vise til paragrafer i forbrukerkjøpsloven eller ta det opp med Brukerklagenemda dersom Telenor, Netcom, Chess eller lignende skulle finne på å krangle. Jeg jobber i telecombransjen, og er det noe telegiganter er redde for er det mye statistikk hos Forbrukerrådet og Brukerklagenemda. Avgjørelsene i Brukerklagenemda offentliggjøres hele veien, og ser man på alle de siste sakene så ser man at alle sakene utenom én ble dømt i teleoperatørens favør. Hvilket betyr at om ikke teleoperatøren er svært sikker i sin sak så går de sjelden til sak. https://www.brukerklagenemnda.no/www/Hjem/Saksbehandling/Nemndas-Avgjoerelser/2015/Februar Siden forbrukerkjøpsloven favoriserer brukere i sakene med sprekt glass på Z3 ville nok de fleste ettergi om folk bare gidder å klage og faktisk legge ved noen paragrafer etc. Nytter ikke alltid å bare skrive "Hei, min tlf har sprekt skjerm helt av seg selv. Dere må fikse den" og forvente at ting skal gå som en dans på røde roser 1 Lenke til kommentar
flinx Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2413064/sony-admits-snapdragon-810-is-causing-xperia-z3-overheating-issues http://www.phonearena.com/news/Watch-Xperia-Z3-with-Snapdragon-801-outrun-the-throttled-Z4Z3-with-Snapdragon-810_id70532 Var redd for at dette kom til å skje. Vurderer nå å reparere min gamle S3 så jeg kan få et halvt år til med bruk, til telefoner med Snapdragon 820 (14 nm og bedre kjernedesign) kommer ut i stedet. Det er egentlig ganske så dårlig med alternativer i toppsjiktet når det gjelder dagens telefongenerasjon. Lenke til kommentar
Toro22 Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Hvordan er styrken på glasset? Z3 og Z3C har rykte på seg til å tåle lite før glasset foran eller bak sprekker. Foreløpig har jeg vært heldig med min Z3C, men mange andre har opplevd sprukket glass. Noen får dette på garantien, andre må betale for å bytte glass. Det vil jeg også vite. Jeg har en Z3 i husholdet som sprakk mens den lå på bordet - og ingen garanti dekket... Over 3000kr ut vinduet. Lenke til kommentar
Toro22 Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Hvis de stadig har samme skjerm som på Z3 og Z3 compact bør man styre klar. Ca 1/3 av disse sprekker uten grunn, og Sony bryr seg ikke, så garanti kan du glemme Sjekk undersøkelse. http://goo.gl/S5s0hc Dette innlegget blir ikke relevant før om ca 6 måneder når man vet om glasset sprekker eller ikke. Så å komme med slike kommentarer ser jeg på som høyst unødvendig da noen kanskje går glipp av en fantastisk telefon om de hører på deg i forkant. Dessuten, om Sony skulle være vanskelige, kan man levere inn tlf på forsikring. Og selvfølgelig har man lovforskrifter i Norge som selger må forholde seg til uansett hva Sony mener eller ikke. Ikke værre enn å vise til paragrafer i forbrukerkjøpsloven eller ta det opp med Brukerklagenemda dersom Telenor, Netcom, Chess eller lignende skulle finne på å krangle. Jeg jobber i telecombransjen, og er det noe telegiganter er redde for er det mye statistikk hos Forbrukerrådet og Brukerklagenemda. Avgjørelsene i Brukerklagenemda offentliggjøres hele veien, og ser man på alle de siste sakene så ser man at alle sakene utenom én ble dømt i teleoperatørens favør. Hvilket betyr at om ikke teleoperatøren er svært sikker i sin sak så går de sjelden til sak. https://www.brukerklagenemnda.no/www/Hjem/Saksbehandling/Nemndas-Avgjoerelser/2015/Februar Siden forbrukerkjøpsloven favoriserer brukere i sakene med sprekt glass på Z3 ville nok de fleste ettergi om folk bare gidder å klage og faktisk legge ved noen paragrafer etc. Nytter ikke alltid å bare skrive "Hei, min tlf har sprekt skjerm helt av seg selv. Dere må fikse den" og forvente at ting skal gå som en dans på røde roser Forsikring dekker ikke, med mindre du har en god mobilforsikring. Og det er jo idiotisk å få det på grunn av Sonys dårlige produkt, da kan du heller velge en telefon uten problemet. Problemet: Telefonen var kjøpt hos Chess, som bruker 3 part til tjenesten Moobi, som bruker ukjent 4.part til reparasjonen. Dette gjør prosessen meget vanskelig. Spesiellt når Sony ikke er hjelpsom i det hele. Da hadde jeg heller danset på rose-torner, enn å sende uendelige mailer til det svarte hullet kundeservice i Chess/Moobi er. Mangel på ansvarlighet: Sony selv, burde ta tak i dette. Jeg snakke med flere hos de, på flere nivåer. De er lite interessert, og peker på alle fra verkted til leverandør, men tar ikke tak i selve problemet: De har ett problem i produksjons prosessen eller med produktet, og informerer ikke leverandører og verksteder om dette. Konklusjon: Så, selv om jeg er en lang tids, tidligere meget fornøyd Sony/Ericson eier/bruker, 10+ telefoner helt siden T28 -> Styr unna Sonys telefoner til de tar på seg ansvaret for 1/3 av sine leverte produkter som ikke møter minstekrav. Lenke til kommentar
EntusXpZ Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Like dårlig som Z3, men dyrere. Jippi. Skjønner ikke hvordan disse får så god omtale. Z3 som er min nåværende telefon er den verste telefonen jeg noensinne har hatt. Jeg har hatt Z1 og har Z3 nå. Beste telefonen ever. Hverdagen blir mye enklere og man får gjort unna "alt" på farten. Ikke minst er den lynrask. :-) Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Når det kommer til bilder så tok jeg en rekke bilder med LG G2, Samsung S3 og Sony Z1. Tok bildene bildene under samme forhold. z1 fikk noen glimrende utendørsbilder, men tidvis makro og portrettbilder utendørs elendige selv etter mange forsøk ble de ikke bedre. Innendørs er hele Z-serien tragisk, veldig mye bildestøy og merkelig postprosessing. Har testa Z2 og Z3 og de tar bilder svært lik Z1. z1 blir noe bedre med manuelle innstillinger men krever endel tilvenning. s3 gode bilder foruten noen innendørsbilder med mye støy. G2 tar klart best bilder, utendørs er de like på portrett og makro er G2 og S3 jevnbyrdige. I svakt lys er G2 overlegen. Har fotografert mye i mitt liv (dog ingen ekspert) og hadde en jury som vurderte bildene G2 har den geniale Xcam-appen som er veldig bra (gir bl.a mulighet for 1/1500 lukketid i sportsmodus og lang lukketid på nattbilder samt mulighet for å droppe støyfjerning), S3 har gode innebygde innstillinger i appen. Z-serien burde burde hatt en god tredjepartsapp med helt annen postprosessing, mulughet for støyfjerning etc. Da kunne de blitt meget gode. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 (endret) Gjøre ren linsen? Den er helt ren, alle bildene blir slik. Komisk at telefonen tar såpass dårlige bilder at du tror linsen er skitten. Tro meg jeg har prøvd det meste. Eneste måten å få bildene til å bli noenlunde akseptable er å knote med instillinger i 10min for hvert bilde, men da er jo hele poenget med et lett tilgjengelig kamera borte. Jeg kjenner meg iallefall igjen fra bildene i testen, annen linse eller ei. Jeg er langt fra imponert Det er forøvrig ikke bare innebildene som er dårlige, utebildene er jo blasse og utvaska også. Hvordan i all verden kan denne få pluss for kamera? http://img.gfx.no/1553/1553765/DSC_0030.jpg Jeg hadde Z1, og oppgraderte nylig til Z3. Jeg kjenner ikke noen som tar markant bedre mobilbilder enn jeg gjorde/gjør med sine telefoner, og bortimot samtlige av de i min omgangskrets har Samsung eller Iphone. Så om du ikke klarer å ta bra bilder med en Z1,Z2 eller Z3, så vedder jeg underbuksa mi på at du ikke klarer å ta bra bilder med noen som helst annen smarttelefon heller. Forskjellene er minimale. For husk: Det er det primært er. En smarttelefon. Enn så lenge kan det aldri erstatte et fullblods systemkamera, og er du som 90% av alle andre mobilbildebrukere, så er det eneste du bruker bildene dine til å nedskalere dem til Instagram-kvadrater, eller laste opp i dårlig kvalitet på Facebook. Eller enda verre: Snapchat, som nedskalerer bildene til de ugjenkjennelige. Og da ser du ihvertfall ikke forskjell! Men det er jo nettopp det som er problemet, at man klarer lett å ta bra bilder med andre kamera men ikke Z-serien. Jeg bruker mobilkamera til alt da jeg ikke har noe systemkamera på siden, så det er viktig med nogenlunde gode bilder. Det sier jo litt når ikke engang journalisten klarer å ta gode bilder. Må man være proff DSLR-bruker for å ta et bra bilde med en mobil? Det er likevel et par ting man kan gjøre for å få det bedre: - bruk stativ ved lave lukkerhastigheter. Motivet bør helst ikke være i mye bevegelse i tillegg (dyr og barn kan f.eks. være et problem) - bruk riktig teknikk for å holde kameraet mer stødig - her er noen tips http://www.digitalcameraworld.com/2014/06/03/how-to-hold-a-camera-getting-started-with-your-new-dslr/ - undereksponer bildet med vilje (gjør det mørkere). Det kan være nok til å gi deg høyere lukkerhastighet, og så gjør du bildet lysere etterpå i et redigeringsprogram. - ta flere bilder i serie. I det du trykker inn på knappen for å ta bildet, beveger de fleste kameraet også, men hvis flere bilder tas etterhverandre, er det større sjanse for at ett av dem er brukbart - bruk en mobil med optisk bildestabilisering. Det kan gi litt bedre resultater, men er ingen magisk fiks - bruk en mobil med større sensor, det slipper inn mer lys. Da må du som regel ha f.eks. noe som en CM1 for at det skal utgjøre en forskjell http://connect.dpreview.com/post/6758994772/panasonic-lumix-dmc-cm1-camera-review?utm_campaign=internal-link&utm_source=mainmenu&utm_medium=text&ref=mainmenu Utebildet du tok er egentlig ikke ille. Det er litt overeksponert bare. Kontrastnivået er forholdsvis dårlig, som gjør at det virker blast, men det er også et vanlig problem, selv på dyre kameraer. Her har jeg justert bildet litt i Lightroom for å gi en litt mer optimal balanse. https://www.dropbox.com/s/wy7pu55zytjp9rb/DSC_0030.jpg?dl=0 Men den listen der bør ikke være nødvendig for å ta et bra bilde på en mobiltelefon. Min tidligere S6 og nå iPhone 6 tar glatt helt ok bilder uten at jeg trenger å justere noe som helst. Uendelig mye bedre enn hva min Z2 tok iallefall. Om man må frem med stativ for å ta et raskt bilde av familiehunden med mobilkamera så er det noe som skurrer. Du prøver å påpeke at det er brukerfeil, da er i såfall andre mobiler utrolig gode til å kompensere for mine elendige fotoegenskaper (forøvrig ikke jeg som tok utebildet, det er linket fra testen på Z3+) Hvis ikke du eller journalisten klarer å ta gode bilder med Z-serien er det brukerfeil, ikke dårlig mobilkamera. 1. Sett mobilen i Manuell 2. Velg 20.7 megapiksler 3. Velg gjennomsnittlig lysmåling 4. Velg AWB hvitbalanse 5. Velg 0 i eksponeringskompensasjon Dette er innstillinger man kun trenger å gjøre en gang, og så får man svært gode bilder fra Z-serien. DxO Mark som er å regne for noen av verdens fremste på sensorkunnskaper plasserte Z2 på 2. plass av alle kameramobiler i fjor, eneste som lå over var Lumia kameraet med 40 megapiksler. Jeg har tatt rundt 2000 bilder med min Z2, og jeg er svært overrasket over hvor gode bildene blir. Men Super-Auto-Intelligent-Transformer-Technology-Multi-Purpose-Full-Pixel-Density-Extreme modusen er elendig. Bruk Manuell så skal du se at kameraet blir født på ny EDIT: Pr dags dato er Xperia Z2 ranket til å ha 7. beste mobilkamera i verden. Z3+ er ikke testet enda men den vil nok få noen ekstra poeng tipper jeg. http://www.dxomark.com/Mobiles Endret 22. juni 2015 av IceBlitz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå