-lost Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Har bytta alle bremsene mine. Og skiver. Etter jeg har bytta så ligger bremsene litt på. Bremseskiva er veldig varm uten om at jeg har bremsa noe særlig. Hva kan jeg ha gjort galt. Burde jeg lufta bremsesystemet? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Kan være glidepinnene som trengs å fettes inn med silikonfett eller så kan det være kalipter som trenger overhaling. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Du kan også prøve å klemme opp stemplene da de har lett for å henge litt. Klem de helt tilbake i huset, trykk de ut igjen og repeter noen ganger så gummiringen som trekker tilbake stempelet resetter seg. En generell rengjøring med stålbørste av alle glideflater og påføring av kobber eller silikonfett er også veldig smart, som KVTL påpeker. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Fordel å styre unna kobberpasta på bremsene. Får du det på gummiflater så vil gummien bli svekket og revne raskere, da får du inn møkk både her og der og vil risikere å måtte bytte/overhale kaliper. Silikonbasert er å foretrekke da det ikke ødelegger gummi. Lenke til kommentar
Bennyy Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Siden du sier problemet kom etter du byttet skiver og klosser antar jeg det er for dårlig rengjøring av bremsene. Bremseklaven skal rengjøres grundig når man bytter skiver og klosser, med stålbørste og evt en god bremsefil eller vanlig fil. Om du ikke kjøpte et monteringssett (og om bilen har det); så må du rengjøre stålskinnene som klossen hviler på, kontroller at klossene beveger seg fint og glir frem og tilbake på klaven. Smør opp klaven på de plassene hvor klossen glir med monteringspasta av en sort; Kobberpasta fungerer greit her. Next: Kontrollere glidebolter, evt slipe vekk rust som har lagt seg på boltene og smør opp de med SILIKONFETT. Her skal du ikke bruke kobberpasta, eller grease! Huske også og rens opp innvendig i klaven hvor glideboltene går visst der er mye rust og skit. Poenget er at alle deler skal bevege seg fritt og gli lett. Til slutt kontrollere caliperne fungerer. Greier du og presse tilbake med en stor tang uten store problemer er de som regel i orden. Har du bil med håndbrekk på caliper må du ha verktøy for å skru tilbake stempelet. Har du egne bremseband innvendig i skiva kan du presse tilbake stempel på vanlig måte. Husk å justere bremseband etter du bytter skiver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå