Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

matte eksmane muntlig hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei! jeg har fått en oppgave som omhandler om hvordan jeg kan møte matematikken i løpet av et opphold på en fornøyelsespark. Jeg har en tanke om hvordan det skal utføres, men jeg er litt usikker og vil høre andres meninger. 

Den skal inneholde:

Matematisk Modell

fart-vei-tid

Målestokk

prosent

rabatt

funksjoner

valuta 

geometri

Budsjett og regnskap

excel

geogebra

 

Gode eksempler på hvordan jeg kan bruke disse tingene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For geogebra kan du lage en oppgave som forteller om hvor mye en tur koster. Begynn med for eksempel å lage en funksjon, der du har inngangssum og hvor mye en tur koster.

 

Målestokk kan du bruke på et fornøyelseskart, de små kartene du får når du går inn.

 

Budsjett og regnskap gjør du på excel og skriver opp et budsjett i excel, som forteller om hvordan familien må spare.

 

Prosent kan du bruke for eksempel familierabatt eller hvis man kjøper så mye så får man en prosentrabatt.

 

Valuta kan handle om at familien er på ferie i danmark og må veksle penger

 

du må prøve å samle de sammen slik at det ikke blir så mange oppgaver. Håper dette hjelper og lykke til :)

Lenke til kommentar

Du er en dag på Tusenfryd, og kjøper et beger med slush og 2 bokser popkorn for 130 kr.

 

1) Geometri: Regn ut volumet av begeret. Siden begeret har en litt spesiell form, må du anvende alle mattekunnskapene dine, for å finne ut hvor mye slush dette begeret inneholder, ved å feks bruke gjennomsnittet av radiusen av toppen og bunnen.

 

2) Likninger med to ukjente: En annen gang kjøper du 3 bokser popkorn og  2 beger slush for 345 kr. Hvor mye koster en slush og en popkorn( ja, du ELSKER slush og popcorn:-D )

 

3) Likninger med tre ukjente: Dette vil imponere sensor, men forutsetter at du er særdeles god i matte

 

3) Du får et kart, og på kartet er avstanden mellom iskiosken og speed monster 12 cm. Du vet at målestokken er 1:500. hvor mange meter må du gå i virkeligheten?

 

4) Du spiller i et lotteri og sannsynligheten for å vinne på ett lodd er 1/200. Hva er sannsynligheten for å vinne på alle loddene, om du kjøper 3 lodd?

 

5) Dette er en lykkens dag, og du vinner på alle tre loddene. Du kan derfor velge tre premier, men siden du er så glad i sannsynlighet, ønsker du å trekke premiene. Du kan velge mellom 5 forskjellige bamser, 2 megastore sjokolader(toblerone, og vanlig sjokolade) og 3 forskjellige leker. Hva er sannsynligheten for å bare trekke 3 bamser? Hva er sannsynligheten for å trekke 1 premie av hver?

 

6) Du vet at strekningen speed monster kjører er 3km. Dette tar 3 minutter. Hva er farten i km/h?

 

7) Du bestemte deg for å dra til Tusenfryd etter å ha fått en mail for OBOS-medlemmer. I denne mailen stod det blant annet at en ungdomsbillett tidligere har kostet 360 kr, men siden du er medlem av OBOS får du nå billeten til 149 kr. Det stod oppgitt hvor mange prosent du sparte, men har glemt dette tallet og bestemmer deg for å regne det ut. Hvor mange prosent sparte du på å kjøpe billett mens det var tilbudskampanje??

Endret av Meridies
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...