Elvis Plesly Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Hei. Når jeg søkte skattekort skrev jeg at jeg hadde en forventet inntekt på 110000. Jeg kommer ikke til å tjene så høyt, regner jeg med. La oss si at jeg da tjener 50000, da skatter jeg jo mye mer enn hvis jeg hadde skrevet en inntekt på 50000, sant? For jeg må nå skatte litt over 18%, hvor hvis jeg hadde skrevet forventet inntekt så hadde jeg tjent skattet ca 8. Vil jeg da få tilbake pengene der hvor jeg skattet for mye i henhold til min faktiske inntekt, regulerer den seg slik, eller hvordan fungerer det? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Det som skjer er at du trekker for mye penger. Hva du faktisk ender opp med å betale i skatt regnes ut året etter at du tjener pengene, ved innlevering av selvangivelse. Da skrives det ut skatt, og skatt som ble trukket året før trekkes fra dette beløpet. Om du skal betale mer enn du trakk, så får du restskatt. Om du trakk mer enn du skal betale, får du pengene igjen. 2 Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 3. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2015 Er det slik at man får noe renter på de pengene man får igjen? Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Er det slik at man får noe renter på de pengene man får igjen? Ja, både det du blir trukket for mye og evt. for lite. (hvis du ikke tilbakebetaler innen en gitt frist). Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Er det slik at man får noe renter på de pengene man får igjen? Ja, men den nominelle renten er så lav at den reelle renten er negativ. Selv om det er lite, taper du altså penger på å trekke for mye skatt. http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Rentesatser-pa-tilgodebelop-restskatt-og-resterende-skatt/ Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Pr. i dag er det ingen vits å bry seg om skatte-renter til skatte-etaten. (straffe- og forsinkelsesrenter er en helt annen sak) +/- 0,91% pr. anno har ingen betydning for de aller fleste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå