InFlamesWeMust Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 HeiSkal bruke komplett sin pc bygger til å bygge pc. Det er noen ganger litt snevert valg av ram på den og det eneste jeg har funnet hitil som jeg synes virket bra var denne:https://www.komplett.no/hyperx-fury-2133mhz-64gb-8x8gb/838109?CKS=PCWJeg tenker å ha 64 gb. Driver med mye video redigering.Så lurte jeg på dette med mhz da. Fordi jeg ønsker at det skal være kjapt også.Den jeg har nå er: 32 av disse https://www.komplett.no/corsair-vengeance-ddr4-2800mhz-16gb/823288?CKS=PCWSkal bytte pcen jeg har nå til en annen pga at 980 ti kom ut og får to stykk av prisen til to Titan X som jeg har. Det jeg da lurer på er:Er det veldig forskjell fra de ram brikkee jeg har nå til de 64 gb'ene?Og hvis det er det, kan jeg evt sette inn egne brikekr selv slik som disse?:https://www.komplett.no/hyperx-predator-2800mhz-64gb-8x8gb/838126 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 (endret) Det er i praksis liten forskjell på f.eks 2133mhz og 2800mhz på DDR4. Iallfall ikke til vanlig bruk eller til gaming. Usikker på om det er store forskjeller mhp video redigering. Det er veldig enkelt å bytte rambrikker selv skulle du ønske det. Hadde kjøpt disse jeg hvis du skal ha 64GB http://www.proshop.no/RAM/G.Skill-Ripjaws-DDR4-2400-OC-Blk-64GB-2472085.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite Billigere og litt høyere hastighet. G.Skill klokker som regel bra også. Skal bytte pcen jeg har nå til en annen pga at 980 ti kom ut og får to stykk av prisen til to Titan X som jeg har. Hørtes ut som et dårlig bytte. Nedgradere fra TitanX SLI til 980 TI SLI ? Endret 3. juni 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Jeg redigerer en del med Movie Studio Platinum 13, har "bare" 16GB RAM og rendrer 1 minutt video (fraps filer, dvs ca100GB for 30 min, kommer an på fps) på ca 1 minutt. RAM er ikke så viktig når det gjelder videoredigering etter mine erfaringer da det stort sett går lite info gjennom RAM når man rendrer. Infoen kjøres rett fra RAM til HDD så det ligger jo ikke der lenge, hvis 1 minutt er ca 1-2 GB så vil det jo ikke ligge der lengre enn det tar å skrive det til HDD. Hva skal du redigere siden du trenger så mye RAM, hvilket program bruker du, hvor mye minne bruker maskinen når du redigerer og rendrer? Håper du vil svare på det da det hjelper meg også Lenke til kommentar
InFlamesWeMust Skrevet 3. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2015 Jeg bruker Premier Pro til å redigerer YouTube videoer til min gaming kanal Med min ny pc som har to Titan X, 5930 3.5 ghz og 32 gb 2666mhz ram så kan det ta opp til 45 min med alt høyeste kvalitet, maximum rendering quality, AC2 og resten på fult. Ca en 5-15 gb fil.Tenkte at rammen hadde noe å si O_O hehe Lenke til kommentar
helsten2 Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Du vil kun merke forskjell i benchmarks! Og RAM bytter du selv, ja. Selv jeg, med 10 tommeltotter, klarer det https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=DFHP5cGuZtU#t=301 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Jeg bruker Premier Pro til å redigerer YouTube videoer til min gaming kanal Med min ny pc som har to Titan X, 5930 3.5 ghz og 32 gb 2666mhz ram så kan det ta opp til 45 min med alt høyeste kvalitet, maximum rendering quality, AC2 og resten på fult. Ca en 5-15 gb fil. Tenkte at rammen hadde noe å si O_O hehe Takk for svar Nei tror virkelig ikke du trenger 64 GB RAM Rart at det tar så lang tid, nå bruker jo Movie Studio CUDA-kjerner til å hjelpe til med renderingen da, vet ikke med Premier Pro. Jeg har testet med mange settings før jeg fikk renderingen til å ta ca 30-40 min med en 100 GB 30 minutters video, ble bedre kvalitet også Hva mener du med max quality? Jeg rendrer med 20.000mbit/s bitrate, bitraten er jo det som har noe å si på størrelsen på filene og dermed tiden det tar, og alt annet på max, men da er videoene kun med 30fps. Ved 60fps så tar det litt over dobbelt så lang tid. "Special effects" har jo også en del å si hvis du bruker masse av det En viktig ting er harddisk oppsettet du bruker. Hvis du bruker samme disk til å lese råfilen som du bruker til å lagre den ferdige så vil det ta mye lengre tid. Før jeg satte inn en ekstra disk slik at jeg hadde 1 for råfilm og 1 for den ferdige film så tok det over dobbelt så lang tid. Anbefaler deg 2 disker i RAID 0 eller RAID 1 for råfilene da det er råfilm disken som brukes "hardest" og lesehastigheten på denne avgjør hvor mye info som kan behandles på en gang, det stoppes av lesehastigheten der. Kan også stoppes av disken med de ferdige filmene/ råfilmene hvis de er ekstremt store. Hvis du rendrer 1 minutt med video som er f.eks. 1GB ferdig så vil renderingen "stagnere" hvis disken ikke klarer å skrive 1GB i minuttet, og omvendt, hvis råfilen er 1GB for 1 minutt og harddisken ikke klarer å lese 1 GB per minutt. Håper det hjelper litt 1 Lenke til kommentar
InFlamesWeMust Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 Jeg bruker Premier Pro til å redigerer YouTube videoer til min gaming kanal Med min ny pc som har to Titan X, 5930 3.5 ghz og 32 gb 2666mhz ram så kan det ta opp til 45 min med alt høyeste kvalitet, maximum rendering quality, AC2 og resten på fult. Ca en 5-15 gb fil. Tenkte at rammen hadde noe å si O_O hehe Takk for svar Nei tror virkelig ikke du trenger 64 GB RAM Rart at det tar så lang tid, nå bruker jo Movie Studio CUDA-kjerner til å hjelpe til med renderingen da, vet ikke med Premier Pro. Jeg har testet med mange settings før jeg fikk renderingen til å ta ca 30-40 min med en 100 GB 30 minutters video, ble bedre kvalitet også Hva mener du med max quality? Jeg rendrer med 20.000mbit/s bitrate, bitraten er jo det som har noe å si på størrelsen på filene og dermed tiden det tar, og alt annet på max, men da er videoene kun med 30fps. Ved 60fps så tar det litt over dobbelt så lang tid. "Special effects" har jo også en del å si hvis du bruker masse av det En viktig ting er harddisk oppsettet du bruker. Hvis du bruker samme disk til å lese råfilen som du bruker til å lagre den ferdige så vil det ta mye lengre tid. Før jeg satte inn en ekstra disk slik at jeg hadde 1 for råfilm og 1 for den ferdige film så tok det over dobbelt så lang tid. Anbefaler deg 2 disker i RAID 0 eller RAID 1 for råfilene da det er råfilm disken som brukes "hardest" og lesehastigheten på denne avgjør hvor mye info som kan behandles på en gang, det stoppes av lesehastigheten der. Kan også stoppes av disken med de ferdige filmene/ råfilmene hvis de er ekstremt store. Hvis du rendrer 1 minutt med video som er f.eks. 1GB ferdig så vil renderingen "stagnere" hvis disken ikke klarer å skrive 1GB i minuttet, og omvendt, hvis råfilen er 1GB for 1 minutt og harddisken ikke klarer å lese 1 GB per minutt. Håper det hjelper litt Hei Takk for svar kjære forum person hehe. Nei jeg bruker ofte mye spesial effecter og synes det tar ganske lang tid ja. Jeg har en 500 gb ssd til OS og en 2 SSHD til der jeg lagrer mine recordings. Så det har med harddisk å gjøre og ikke noe annet? Lenke til kommentar
InFlamesWeMust Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 Det er i praksis liten forskjell på f.eks 2133mhz og 2800mhz på DDR4. Iallfall ikke til vanlig bruk eller til gaming. Usikker på om det er store forskjeller mhp video redigering. Det er veldig enkelt å bytte rambrikker selv skulle du ønske det. Hadde kjøpt disse jeg hvis du skal ha 64GB http://www.proshop.no/RAM/G.Skill-Ripjaws-DDR4-2400-OC-Blk-64GB-2472085.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite Billigere og litt høyere hastighet. G.Skill klokker som regel bra også. Skal bytte pcen jeg har nå til en annen pga at 980 ti kom ut og får to stykk av prisen til to Titan X som jeg har. Hørtes ut som et dårlig bytte. Nedgradere fra TitanX SLI til 980 TI SLI ? 980 Ti fikk jo samme score som Titan :o sånn 2 fps eller noe i fra hverandre. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Ja? Men hvorfor skal du bytte fra TitanX SLI til 980 TI SLI? TitanX er fortsatt bedre enn 980 TI og har mer VRAM. Hvis du allerede har disse kortene (som du skriver du har) hvorfor nedgradere? Lenke til kommentar
InFlamesWeMust Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 Ja? Men hvorfor skal du bytte fra TitanX SLI til 980 TI SLI? TitanX er fortsatt bedre enn 980 TI og har mer VRAM. Hvis du allerede har disse kortene (som du skriver du har) hvorfor nedgradere? Jeg hadde feil komponenter i en bygget pc hos komplett.no Så det gikk ikke å bytte deler uten å bytte hele pcen. Jeg ville ha annet kabinett og harddisk + noe annet. Da så jeg plutselig reviews av 980 Ti og synes at det var rart at gaming testene samt de syntetiske testene gav nesten like resultater på et 980 Ti som en Titan X. Her snakker vi 100 forskjell i poeng på 3d Mark og 2 fps på spill. I noen spill kjørte 980 Ti enda bedre enn Titan X. Når et 980 ti koster 6800 og et Titan 12000. Så kan d jo nesten få 4 980 ti for prisen av to Titan X. Hvilket vil kjøre mye bedre? Og tenkte jeg kunne få litt penger til overs for bedre ram. Er Titan bedre da siden de syntetiske og gaming testene viser annerledes? Har hørt at Titan er et overpriset kort iforhold til hva det gir. Til og med til videoredigering. Liker kortet veldig bra da. Tenkte bare at en kunne spare mye penger Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 (endret) Blir forvirret jeg .. OK - Hvis du ikke har en PC så ville jeg jo absolutt kjøpt to 980 TI over to TitanX mhp prislappen. Du skrev du hadde to TitanX derfor jeg ikke skjønte en dritt hva du drev med. Skal bytte pcen jeg har nå til en annen pga at 980 ti kom ut og får to stykk av prisen til to Titan X som jeg har. Skal bytte pcen jeg har ... To Titan X som jeg har Regner med det du mener er at du kar kjøpt en PC veldig nylig på Komplett - og ønsker nå å benytte angrefristen til å endre litt? Og i den sammenheng bytter du til 980 TI, og samtidig sparer noen kroner? I så fall go for it. Endret 4. juni 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Hei Takk for svar kjære forum person hehe. Nei jeg bruker ofte mye spesial effecter og synes det tar ganske lang tid ja. Jeg har en 500 gb ssd til OS og en 2 SSHD til der jeg lagrer mine recordings. Så det har med harddisk å gjøre og ikke noe annet? Jepp, da er det harddisk som er problemet. En til opptak og en til ferdige filer er det du trenger. Hvis du har lyd separat fra opptaket så vil jeg anbefale å ha en harddisk til det også, skal slenge inn en ekstra disk i mitt oppsett snart for separat lyd (kommentarer). Kjøp ekstra disk og drit i det andre foreløpig. Du vil ikke ha en SSD eller SSHD for dette da det ikke vil hjelpe noe og blir bare dyrere uten noe vinning. Du trenger en HDD som kan overskrives ofte og er driftssikker mtp overskriving. Det er derfor jeg anbefaler RAID 1 på opptaksdisken siden du da har redudanse hvis en disk skulle krasje, med RAID 1 får du også raskere lesing. Jeg har overskrevet opptaksdisken på 2TB disk over 20 ganger på 6 måneder, ca 250 filmer. HGST disker er et godt valg her. http://www.multicom.no/hgst-deskstar-4tb-7200rpm-35/cat-p/c/p4470597 Effekter og renderingtid har jeg ikke så mye erfaring med, men det får du nok ikke gjort noe med De få effektene jeg har brukt i noen filmer har ikke økt renderingtiden betydelig. Håper dette hjelper (kan nesten garantere det ) 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Skal bytte pcen jeg har nå til en annen pga at 980 ti kom ut og får to stykk av prisen til to Titan X som jeg har. Skal bytte pcen jeg har ... To Titan X som jeg har Regner med det du mener er at du kar kjøpt en PC veldig nylig på Komplett - og ønsker nå å benytte angrefristen til å endre litt? Og i den sammenheng bytter du til 980 TI, og samtidig sparer noen kroner? I så fall go for it. Jeg tror det er angrefristen han mener. Jeg er helt enig. Det er ganske mye å spare på det. Jeg trodde først han skulle bytte to Titan X mot 980 TI "straight up", jeg. Det hadde vært en dårlig deal, for å si det sånn. Lenke til kommentar
Dovakin Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Hvis lesing og skriving til disk er en flaskehals ville jeg kjøpt Samsung 850 Pro, eventuelt flere for å kjøre i Raid. De med større lagringsplass har høyere lese/skrivehastigheter. Det er også mulig å kjøre på med workstation type oppsett med hovedkort med 2 x prosessorer og dobbelt opp med ram og så sette opp virtuell harddisk i ram (f.eks. ImDisk), men det blir både dyrt og sikkert for hardcore for ditt bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå