92storm Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Hei. Pga. gjennomsnittet mitt kom jeg ikke på data ingeniørlinje, så jeg valgte et programm som heter Multimediateknologi og design i UIA. Bachelor programmet er en blanding mellom design og programmering, itilegg kommer jeg til å ta ca. 4 fag fra ingeniørlinjen (handler om SQL, C#, C++ og andre data relaterte fag). DVs. at når jeg er ferdig utdannet så har jeg en god kunnskap om data og IT men er ikke en ingeniør. - Hvor vanskelig skal det bli for meg å finne jobb etterpå? Og kommer jeg til å få mindre lønn enn dataingeniører bare for at jeg ikke har en bachelor i data? - skal dataingeniører få prioritering når det kommer til å søke jobb? Altså når jeg søker jobb i et bedrift, skal de ansatte den personen som har bachelor i data og ikke meg, eller er det avhengig av erfaring og karakter? Takk Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Du kommer ganske langt om du bare kan kalle deg en "utvikler". IT er jobbsøkere sitt marked, så jeg har ingen tvil på at du kan velge og vrake jobber som du vil. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Kommer helt an på hvilken jobb du vill ha og deg selv som person. En trenger ikke "papirer" for å jobbe som ingeniør. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Kommer helt an på hvilken jobb du vill ha og deg selv som person. En trenger ikke "papirer" for å jobbe som ingeniør. Du trenger formell kompetanse hvis du skal jobbe innenfor offentlig sektor. Lenke til kommentar
92storm Skrevet 3. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2015 Kommer helt an på hvilken jobb du vill ha og deg selv som person. En trenger ikke "papirer" for å jobbe som ingeniør. Du trenger formell kompetanse hvis du skal jobbe innenfor offentlig sektor. Takk for svaret alle sammen. Hva mener du med formell kompetanse? jeg skal jo ha bachelor i multimediateknologi og design + 6 fag fra ingeniørutdanning. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Kommer helt an på hvilken jobb du vill ha og deg selv som person. En trenger ikke "papirer" for å jobbe som ingeniør. Du trenger formell kompetanse hvis du skal jobbe innenfor offentlig sektor. Altså man trenger ikke, man kan jobbe en annen plass. Lenke til kommentar
92storm Skrevet 3. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2015 Kommer helt an på hvilken jobb du vill ha og deg selv som person. En trenger ikke "papirer" for å jobbe som ingeniør. Du trenger formell kompetanse hvis du skal jobbe innenfor offentlig sektor. Altså man trenger ikke, man kan jobbe en annen plass. Ja, men jeg regner med at jeg kan få jobb innenfor offentlig sektor når jeg har en bachelor i multimedia? ^^ Lenke til kommentar
Visum Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Kommer helt an på hvilken jobb du vill ha og deg selv som person. En trenger ikke "papirer" for å jobbe som ingeniør. Du trenger formell kompetanse hvis du skal jobbe innenfor offentlig sektor. Takk for svaret alle sammen. Hva mener du med formell kompetanse? jeg skal jo ha bachelor i multimediateknologi og design + 6 fag fra ingeniørutdanning. Ingeniør er et svada begrep i Norge. Dersom du skal jobbe som høgskoleingeniør (kreves det 3årig ingeniørutdanning ved en høgskole). Med formell kompetanse menes det akademiske utdannelse i denne sammenhengen, altså at du har fullført og bestått et studie på høyere utdanning. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Kommer helt an på hvilken jobb du vill ha og deg selv som person. En trenger ikke "papirer" for å jobbe som ingeniør. Du trenger formell kompetanse hvis du skal jobbe innenfor offentlig sektor. Altså man trenger ikke, man kan jobbe en annen plass. Det er langt vanskeligere for selvlært IT-folk å få seg ingeniør jobb i forhold det var tidligere. Dessuten vil en med formell utdannelse få høyere lønn enn en med uten. Ingeniør begrepet er et svada begrep, høgskoleingeniør er bedre begrep å bruke, da denne tittelen er beskyttet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Kommer helt an på hvilken jobb du vill ha og deg selv som person. En trenger ikke "papirer" for å jobbe som ingeniør. Du trenger formell kompetanse hvis du skal jobbe innenfor offentlig sektor. Altså man trenger ikke, man kan jobbe en annen plass. Det er langt vanskeligere for selvlært IT-folk å få seg ingeniør jobb i forhold det var tidligere. Dessuten vil en med formell utdannelse få høyere lønn enn en med uten. Ingeniør begrepet er et svada begrep, høgskoleingeniør er bedre begrep å bruke, da denne tittelen er beskyttet. Muligens men ikke umulig, er selv på min andre. Høyere lønn er ikke gitt, der jeg har jobber har det blitt forhandlet ut i fra jeg hadde fra før og ønsket. Svada og svada, en tittel er det nå og arbeidet er likt med eller uten(min erfaring). Lenke til kommentar
92storm Skrevet 3. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2015 Kommer helt an på hvilken jobb du vill ha og deg selv som person. En trenger ikke "papirer" for å jobbe som ingeniør. Du trenger formell kompetanse hvis du skal jobbe innenfor offentlig sektor. Altså man trenger ikke, man kan jobbe en annen plass. Det er langt vanskeligere for selvlært IT-folk å få seg ingeniør jobb i forhold det var tidligere. Dessuten vil en med formell utdannelse få høyere lønn enn en med uten. Ingeniør begrepet er et svada begrep, høgskoleingeniør er bedre begrep å bruke, da denne tittelen er beskyttet. Muligens men ikke umulig, er selv på min andre. Høyere lønn er ikke gitt, der jeg har jobber har det blitt forhandlet ut i fra jeg hadde fra før og ønsket. Svada og svada, en tittel er det nå og arbeidet er likt med eller uten(min erfaring). Helt riktig, jeg skjønner at selvlærte IT-folkan har det vanskelig å finne jobb, men jeg tror ikke jeg faller under tittlen ''selvlært'' når jeg tar de fagene på universitetet og har en bachelor i noe som har mye å gjøre med IT? Stemmer det ikke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå