Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ble slått etter byn

Anbefalte innlegg

Heisann! 29mai var jeg ute med ett par venner, på når vi vender hjemover var vi ett par folk, jeg snakker med han ene helt vanlig smalltalk (ettersom jeg ikke kjenner vedkommende)

Så slår han meg i fjeset med albuen. Har en knekt tann, sårt fjes og øm nese. Dette er en person som trener kampsport vet ikke om det har noe å si.

Men jeg lurer på hva jeg kan gjøre? Jeg må gå til tannlegen ettersom det er umulig å spise/drikke uten å få kraftig ising i tennene.

Endret av Synonymanonym
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du kan gjøre? - Du må selvsagt anmelde personen, gå til tannlegen, og kreve erstatning for alle medisinske utgifter i forbindelse med dette. - Dersom det blir en straffesak av det så vil det at han driver med kampsport virke i skjerpende retning, og hvis han konkurrere kan det også få følger for han på dette området. (Bli nektet å konkurrere og trene, kastet ut av klubb osv)

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Hvor raskt må slike handlinger bli gjort?

Han innså ganske med engang etterpå at det var, ja, ett dårlig valg, og det er en som min roomie trener med, vurderer å dra til tannlegen og kreve at han betaler, men viss han ikke vil det kommer jeg til å anmelde det. Men kan det ta for lang tid? Er det noen bedre måte det kan bli løst på?

Er ganske uvitende når det kommer til situasjoner som dette..

Lenke til kommentar

Jeg ville anmeldt det uansett dersom dette var gjort med vilje. Hvilket motiv kunne han ha for å ha plantet albuen i ansiktet ditt? Veldig skjelden at folk gjør slikt uten at det ligger noe bakom. Kan du kanskje ha sagt noe som han oppfattet som krenkende?

Videre er det nok lurt å reise til tannlegen/tannlegevakt dersom du ikke kan spise eller drikke uten at dette medfører besvær

Lenke til kommentar

Anmeld det uansett og gjør det nå. Den første tannlegeregningen er bare den første. Det kan potensielt være skader som må behandles over lenge tid og da er det ikke like lett å komme trekkende med en anmeldelse et år etter at det skjedde.

En annen ting er at det ikke er sikkert du er den første eller siste i rekka av personer han har vært voldelig mot. En anmeldelse kan være en vekker for han så han skjerper seg. Anmelder du ikke så er det lettere for han å tenke at han kan fortsette sånn. En anmeldelse kan også støtte opp om andres lignende saker mot han.

Lenke til kommentar

Det aller viktigaste er uansett at du går til tannlegen for å få kartlagt og dokumentert skaden.

Eg vil anbefale å anmelde forholdet, men du kan sjølvsagt også gå for å ordne opp privat der gjerningsmannen betaler dine utgifter. Ulempen med eit privat oppgjer er at ein då fort befinner seg i ein situasjon der ein får dekt dei umiddelbare utgiftene, men at ein då ikkje får dekt eventuelle seinskader. Å lage ein god oppgjersavtale med gjerningsmannen som også dekker eventuelle seinskader vil fort bli komplisert, og dermed advokatmat.

Ved eit privat oppgjer så står ein også fort i fare å overskride straffelovens bestemmelser om utpressing sidan det du eigentleg seier er at gjerningsmannen må betale dine medisinske utgifter, utgifter for vask av den blodige skjorta, i tillegg til ein liten sum for tort og svie. For vist han ikkje betalar så anmelder du forholdet slik at gjerningsmannen blir ilagt straffereaksjon, får plett på rullebladet og kanskje også øydelegg for gjerningsmannens sportslige framtidsutsikter.

Eg vil derfor anbefale at du dokumenterar skaden og deretter anmelder du forholdet. På den måten er du sikra at du i alle fall får dekt dine noværande og eller framtidige utgifter. Enten direkte frå gjerningsmannen, eller via voldsoffererstatning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...