Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan skal politi levere innkalling til retten?

Chris2pher

Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg ble innkalt til rettsak (som vitne) for en liten stund siden, jeg kontaktet politiet og snakket med de og spurte hva det gjaldt og litt ting rundt det, hvorpå de sa att det ikke var så nøye om jeg kom eller ikke, der jeg fortalte att jeg ikke var noe spesielt intresert i å stille da jeg bor langt vekke og det ødelegger hele arbeidsdagen min, politiet sa att dette var ok siden jeg bare var vitne i en liten del av saken, men i dag kom politiet på døren til mine foreldre (jeg er 20 år) der de sto å la ut om hele saken og fortalte att jeg nektet å stille i retten og hva jeg skulle når jeg skulle det og la annsvaret over på de. Dette er en sak jeg ikke har noe interesse av å dele med mine foreldre, av forskjeldige grunner (skal ikke gå inn på det da det ikke er relevant for spørsmålet mitt) MEN har politiet lov til dette? Jeg finner iallefall det veldig provoserende att de gjør sånt.

På forhånd takk for alle tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bruker-354933

Hei, 

jeg ble innkalt til rettsak (som vitne) for en liten stund siden, jeg kontaktet politiet og snakket med de og spurte hva det gjaldt og litt ting rundt det, hvorpå de sa att det ikke var så nøye om jeg kom eller ikke, der jeg fortalte att jeg ikke var noe spesielt intresert i å stille da jeg bor langt vekke og det ødelegger hele arbeidsdagen min, politiet sa att dette var ok siden jeg bare var vitne i en liten del av saken, men i dag kom politiet på døren til mine foreldre (jeg er 20 år) der de sto å la ut om hele saken og fortalte att jeg nektet å stille i retten og hva jeg skulle når jeg skulle det og la annsvaret over på de. Dette er en sak jeg ikke har noe interesse av å dele med mine foreldre, av forskjeldige grunner (skal ikke gå inn på det da det ikke er relevant for spørsmålet mitt) MEN har politiet lov til dette? Jeg finner iallefall det veldig provoserende att de gjør sånt.

På forhånd takk for alle tilbakemeldinger.

Hva har du tenkt å gjøre da? Saksøke politiet? Dette er Norge, ikke Amerika.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjette på at politiet her har utført oppgaver som stevnevitne (offentlig forkynning), det vil si, målet er at de skal forkynne innkallingen for deg. Etter domstolloven §§ 168 og 169 skal en forkynning så langt mulig skje for deg personlig, men politiet har rett til å forkynne til en voksen person du bor sammen med hvis du ikke er hjemme. Dersom du bor på samme adresse som dine foreldre har foreldrene dine rett til å ta imot innkallingen og videreformidle den til deg. 

Så, spørsmålet er jo da - bor du hjemme hos mamma og pappa, og har du fått et forkynningsbrev? 

At du er innkalt for å vitne i en straffesak er for øvrig ikke et taushetsbelagt forhold, og heller ikke at du har nektet. Å ta opp forholdet med noens mor er uhøflig, antagelig ikke i tråd med god forvaltningsskikk, men ikke ulovlig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...