Nordlendingen Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Ikke så enkelt å få svar fra Microsoft, hverken på tlf, nett eller ved besøk hos en "Microsoft Partner". Prøver dermed en henvendelse her på Forumet, i håp om at noen med peiling på dette kan hjelpe. I en liten bedrift ønsker vi å gå over fra Windows Live Mail til Outlook. Det er Outlook vi ønsker, for å få med oss adresseboken som kan linkes mot Lync / Skype for business. For å begynne med Outlook: Office 365 finnes i flere "business" eller "enterprise" versjoner. Enterprise ser ut til å være for de helt store bedriftene så jeg tenker på Business hvor det er tre å velge mellom. Når det gjelder mail ser det ut til at Ofice 365 Business har Outlook og that's it. Office 365 Business Premium har i tillegg det de kaller "avanserte mailfunksjoner" men det går ikke frem noe sted jeg kan finne, om det betyr at en eller annen utgave av Exchange er med. For meg ser det ut til at Microsoft i hvertfall vil ta hånd om domenet, men jeg forstår ikke helt hva det innebærer. Så er det Exchange, hvor "Exchange Server" ser ut til å trenge en egen maskin konfigurert som en Microsoft Server. Det har ikke vi, vi har et nettverk med enkeltstående pc'er og en maskin (pc) som fungerer som filserver og printserver. Exchange Online finnes etter hva jeg kan se i to utgaver, stor og liten med forskjellige funksjoner. Vi får inn ganske mye mail, ca 12-1500 pr dag. Vi har pop mailserver hos Uniweb som fungerer utmerket og som vi gjerne vil fortsette med. Det vi ønsker med å bytte mailklient til Outlook er: - Felles adressebok som er oppdatert på tvers av enheter inkl laptoper, og som fungerer sammen med Lync / Skype for business. - Arkivering av store mengder gamle mailer, trenger ikke nødvendigvis å være i skyen. - Flagging av mailer så andre i firmaet kan se det dersom jeg "håndterer" en melding. - Gjerne felles "sendt" boks så alle ser hva som er sendt av mail. Hittil har jeg trodd at Office 365 Business (uten "avanserte mailfunksjoner") + et tilleggsabonnement på Exchange Online (plan 1 eller plan 2, som er navnene på "liten" eller "stor"). Så til spørsmålet: Kan noen gi råd om dette please, spesielt mtp om Office 365 Business Premium med de "avansrte mailfunksjonene" vil være det jeg er ute etter, eller om det er 365 Business + Exchange jeg skal gå etter? 1 Lenke til kommentar
serpaul Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Office 365 Office SBP inkluderer en online Exchange. De andre spørsmålene dine kan jeg ikke svare på da jeg driver for meg selv og ikke har satt meg inn i samarbeidsfunksjonene. Kundestøtten er forøvrig kun på engelsk . Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 For å begynne med Outlook: Office 365 finnes i flere "business" eller "enterprise" versjoner. Enterprise ser ut til å være for de helt store bedriftene så jeg tenker på Business hvor det er tre å velge mellom. Når det gjelder mail ser det ut til at Ofice 365 Business har Outlook og that's it. Office 365 Business Premium har i tillegg det de kaller "avanserte mailfunksjoner" men det går ikke frem noe sted jeg kan finne, om det betyr at en eller annen utgave av Exchange er med. For meg ser det ut til at Microsoft i hvertfall vil ta hånd om domenet, men jeg forstår ikke helt hva det innebærer. Når det gjelder planene for småbedrifter er Office Business 365 essentials selve online-tjenesten (exchange(mail)-server, lync online, sharepoint etc) mens Office 365 business er selve office-pakken som du installerer lokalt på din datamaskin (Outlook, word, excel) - Business Premium inneholder begge disse, og er altså den komplette Office365-pakken med online-tjenestene og pffice-pakken. - Office 365 Business Essentials : Microsofts online-tjenester, Exchange-server i skyen, Lync server i skyen, Sharepoint server i skyen med Onedrive for business - Office 365 Business . Office-pakke for lokal installasjon kjøpt som abonnement - Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Publisher og OneNote på opptil fem PC-er eller Macer/enheter. - Office 365 Business Premium : Begge de ovenstående Så er det Exchange, hvor "Exchange Server" ser ut til å trenge en egen maskin konfigurert som en Microsoft Server. Det har ikke vi, vi har et nettverk med enkeltstående pc'er og en maskin (pc) som fungerer som filserver og printserver. Exchange Online finnes etter hva jeg kan se i to utgaver, stor og liten med forskjellige funksjoner. Vi får inn ganske mye mail, ca 12-1500 pr dag. Vi har pop mailserver hos Uniweb som fungerer utmerket og som vi gjerne vil fortsette med. Som forklart over er exchange-server i skyen en del av online-tjenesten til MS, så det trenger du ikke tenke på hvis du bare skal ha Office (#2) - når det er sagt så kan jo en Exchange-server tilby mye funksjonalitet utover det en pop-server som dere sikkert har hos uniweb gjør. Det vi ønsker med å bytte mailklient til Outlook er: - Felles adressebok som er oppdatert på tvers av enheter inkl laptoper, og som fungerer sammen med Lync / Skype for business. Dette er nok en del av server-funksjonaliteten, og du vil ikke nødvendigvis få dette dersom du ikke bytter mail-server. - Arkivering av store mengder gamle mailer, trenger ikke nødvendigvis å være i skyen. Dersom det skal arikveres på én PC så kan det jo bare ligge i en outlook, i motsatt fall - hvis det skal kunne deles og hentes opp av alle så ville jeg lagt dette som en felles mailboks i Exchange online (som er en del av Office 365 online-tjenestene) - Flagging av mailer så andre i firmaet kan se det dersom jeg "håndterer" en melding. Da er vi nok inne på server-funksjonalitet fra Exchange igjen. - Gjerne felles "sendt" boks så alle ser hva som er sendt av mail. Kommer an på hva du mener. - For felles mailbokser/adresser kan man legge inn en verdi i regsitry som gjør at alle mailer sendt fra denne adressen havner i felles sendt-boks. - Dersom det er personlige adresser så kan ikke disse samles uten videre, men det kan gis tilgang til andre brukere. Hittil har jeg trodd at Office 365 Business (uten "avanserte mailfunksjoner") + et tilleggsabonnement på Exchange Online (plan 1 eller plan 2, som er navnene på "liten" eller "stor"). Du kan i utgangspunktet plukke enkelttjenester for å få til det du vil, For eksempel kjøpe 1 stk Office-365 lisens for å aktivere en delt mailboks for deling av mail som hentes inn i outlook til alle som en delt boks, og så enkeltlisenser for Lync på samme konto, men det blir ikke nødvendigvis billigere enn å gå for en full migrering, og jeg tror det rette for deg er å kjøpe Essentials for alle som skal ha mail, og premium for alle som skal ha mail+Office-lisens, og flytte mail-serveren. - Ser ingen åpenbar grunn til å fortsette å ha den hos Uniweb. 2 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Med å ta hånd om domenet mener de at for at du skal få opprettet exchange mailboxen din må du være eier av domenet. Dette gjøres lett om du for eksempel bruker Domeneshop. Du legger da inn @dittdomene i O365, for så å få bekreftet dette med domeneshop. Lenke til kommentar
Hogstad Rådgivning Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Jeg ser du har fått gode svar på hva Office 365 pakkene inneholder. Exchange Online er et av elementene i Office 365 Business Essentials eller Office 365 Business Premium. For å få den funksjonen du ønsker med Skyp4B er det en av disse du trenger. Business Premium gir deg Office lokalt i tillegg til serverproduktene. Du kan installere Office på 5 enheter med den lisensen. PC/Mac, nettbrett, mobil.... Jeg vil gjerne gi en kommentar til det med delte/felles postboks. Det er enkelt å få til med Exchange Online, men hver bruker må ha en lisens for å bli medlem av den fellespostboksen. For flagging av maiiler bruker du kategorier. Du kan beholde domenet hos Uniweb, men du må endre DNS for å få epost inn/ut av Exchange Online/Office 365. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå