Andropolis Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Hallo, i og med det er lav høyrente om dagen tenkte jeg å bruke ca 100.000 på fond. Har ikke noen bestemt tidshorisont, men det har jeg heller ikke på sparepengene akuratt. Litt sånn "kjekt å ha" bare. Nå har jeg ikke spesielt god greie på fond, og har hverken tenkt ta maks eller minimum risiko, men tenkte kanskje å fordele de slik: 35% DNB Health Care (1,50% forv.honorar) 25% DNB Asian Small Cap retail A (1,75% forv.honorar) 25% DNB Nordic Technology (1,50% forv.honorar) 15% DNB Telecom (1,50% forv.honorar) Er dette en okey portefølje? Er det noe jeg bør vær OBS på her, eller kanskje prioritere annerledes? Eventuelt bytte ut Nordic Technology med Aktiv 50 som er hakket sikrere? Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Jeg antar at alle disse fondene har utenlandske aksjer i sine porteføljer, og det er jo bra å ikke være investert kun i Norge, men det er jo veldig rettet mot teknologi, telekom og helse da. Selv har jeg 20 år horisont og har spareavtale i DNB global indeks (80%) KLP Aksjefremvoksende markeder indeks II (10%) KLP AksjeNorge Indeks II (10%) Jeg mener dette er en grei spredning både på regioner og bransjer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Dollarkursen er veldig høy for øyeblikket. Dersom den faller så faller også de utenlandske delene av fondene. Lenke til kommentar
tven Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Og for å hedge seg mot dette kan en investere i f.eks klp global indeks som er valutasikret. Og til TS: I min mening høres de fondene du nevner veldig dårlig ut. Det sier jeg utelukkende bare ved å se på forvaltningskostnaden. Forskning viser at den sterkeste indikatoren for fremtidig avkastning til forskjellige fond er forvaltningskostnadene (jeg kan se om jeg finner referansen hvis ønskelig). Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Viktig å tenke på at du taper mye på høye forvaltningshonorarer. Indeksfond kan gjerne ha like god avkastning. Mange artikler å lese om banker som flår kundene med høye kostnader og ikke spesielt høyere avkastning. http://www.finansnerden.no/hvorfor-jeg-elsker-indeksfond/ Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Det eneste fondet jeg ville gått for som du nevner er DNB Nordic Technology, som har en gjennomsnittlig avkastning de siste 10 årene på over 20%. Lenke til kommentar
Andropolis Skrevet 2. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2015 Godt poeng, Actibus, har faktisk ikke tenkt nok over hvor mye forvaltningshonorarene faktisk utgjør. Har nå revudert og kikket litt på disse KLP AksjeNorge Indeks II (0,20% forv.honorar) DNB Norge Indeks (0,30% forv.honorar) KLP AksjeNorden Indeks (0,20% forv.honorar) DNB Global Indeks (0,30% forv.honorar) De to første ser ut til å være mye det samme, er det egentlig noe poeng i å fordele over begge i stedet for å sette hele andelen på ett av de? Det ser ut til at både diverse helse- og teknologifond historisk har gjort det bra, men kan kanskje vært lurt å avvente litt til dollar og euroen er litt lavere? Noen med erfaring fra noen av Nordnets Superfond? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Det har nok lite for seg å kjøpe to indeksfond som følger samme indeks. Velg det med lavest honorar. For øvrig er historisk avkastning ikke noen effektiv måte å spå fremtiden på. 1 Lenke til kommentar
Andropolis Skrevet 3. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2015 Det har nok lite for seg å kjøpe to indeksfond som følger samme indeks. Velg det med lavest honorar. Høres fornuftig ut. Da blir det KLP i første omgang. For øvrig er historisk avkastning ikke noen effektiv måte å spå fremtiden på. Med den pessimismen der kunne du trengt noe for å få deg på bedre tanker.. hva med noe å tygge på fra Pfizer eller en ny Cisco router å leke med? Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 Med den pessimismen der kunne du trengt noe for å få deg på bedre tanker.. hva med noe å tygge på fra Pfizer eller en ny Cisco router å leke med? Da er samtlige som tilbyr fondsprodukter i Norge noen store pessimister, for en slik formulering står det jo i alle fondsprospekter jeg har sett.... En veldig fornuftig formulering er det også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå