Slutta Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Hei, jeg har skikkelig problemer med å få til å huske hvordan jeg bruker hvis formelen i excel. Jeg må slå det opp hver eneste gang og jeg har snart en eksamen der jeg vet at jeg må bruke den.. Er det noen av dere som har en veldig enkel måte å huske dette på? Gjerne regle på RIM! Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Hva er det du har problemer med å huske?HVIS(A>B;SANN;USANN)Logisk uttrykk kommer først. Dersom det logiske uttrykket er riktig (A er større enn B) er SANN output, hvis det logiske uttrykket ikke er riktig (A er IKKE større enn B) er USANN output. Du velger selv hva SANN og USANN skal være. Det er tre ting du må huske. Trenger vel ikke rim for det? Eller er det noe jeg misforstår? Hvis du øver litt i Excel sitter det nok ganske raskt. Lenke til kommentar
Slutta Skrevet 2. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2015 Jeg sliter med å huske hvordan jeg får formelen til å virke. Jeg kan f.eks. sitte i 20 minutter med =hvis(a1;>10;"fint";"ikke fint";) og ikke skjønne hva jeg har gjort galt... Så er det frem med boka å finne ut svaret.. Det setter seg på en måte ikke fast, jeg har ellers ganske gode excel kunnskaper, det er bare denne som ikke går helt inn hos meg dessverre. Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Litt vanskelig for å se hvordan man skal gi råd her.HVIS-formelen har tre inputs:- Logisk uttrykk- SANN- USANNDa trenger du to semikolon. Inputs - 1 er antall semikolon du trenger. Semikolon sin funksjon er å skille inputs. Du har brukt fire. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) Det som er fint med Excel er at programmet faktisk HJELPER deg med syntaksen. La Excel hjelpe deg med syntaksen så er problemet løst. Endret 2. juni 2015 av geir__hk Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 3. juni 2015 Del Skrevet 3. juni 2015 (endret) Jeg kan f.eks. sitte i 20 minutter med =hvis(a1;>10;"fint";"ikke fint";) og ikke skjønne hva jeg har gjort galt... Så er det frem med boka å finne ut svaret.. I dette tilfellet har du en semikolon for mye, foran >Men det var kanskje bare et eksempel? Edit, javisst, en for mye til slutt også. I alle fall: =HVIS(Påstand; hvis ja; hvis nei) Beste hilsen Harald Endret 3. juni 2015 av Harald Staff Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå