13375k1133z Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Har seg slik at varmekablene på badet har sluttet å fungere etter 1 års drift. Jeg rapporterte dette til elektriker med en gang jeg oppdaget det. Jeg ble informert at saken var oversendt serviceavdelingen og de ville kontakte meg. Sist uke sendte jeg en epost til dem hvor jeg spurte hvor lang tid det ville ta, svaret jeg fikk var at de skulle ta en titt når de hadde anledning - uten å gå mer konkret inn på hvor lang ventetid det er. What to do? Begynner å bli temmelig lei å vente. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Har seg slik at varmekablene på badet har sluttet å fungere etter 1 års drift. Jeg rapporterte dette til elektriker med en gang jeg oppdaget det. Jeg ble informert at saken var oversendt serviceavdelingen og de ville kontakte meg. Sist uke sendte jeg en epost til dem hvor jeg spurte hvor lang tid det ville ta, svaret jeg fikk var at de skulle ta en titt når de hadde anledning - uten å gå mer konkret inn på hvor lang ventetid det er. What to do? Begynner å bli temmelig lei å vente. Hva med å spørre om hvor lang ventetid du må estimere? Evt kan du jo få et annet firma til å se på det.. Lenke til kommentar
13375k1133z Skrevet 2. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2015 Beklager dårlig formulert første post. Jeg har bedt om estimering, men det hadde de ikke mulighet å gi. Dette er en garantisak, så ønsker jo at det aktuelle firmaet ser på saken, slik at jeg slipper å betale for det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Utbedringer i reklamasjonssaker skal skje innen rimelig tid. I denne saken vil jeg si 2-3 uker er rimelig tid siden du antagelig klarer deg fint uten varmekabler noen uker på sommeren. Men det er spørs om ikke dette kommer inn under håndtverkerloven i stedet for forbrukerkjøpsloven siden jeg antar hoveddelen av varmekabelleveransen var arbeidet som ble utført og ikke materiellet som ble brukt. Det er i praksis samme krav til utbedring innen rimelig tid der så det endrer ikke så mye på saken. Men jeg synes det er slapt av de å ikke følge opp saken tettere og informere deg bedre. Bare ring igjen og be om en dato, særlig hvis det må koordineres med ferien din. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Man må klage skriftilig for at man ikke skal tape sin rett. (Vet ikke om e-mail holder i dette tilfellet.) Jeg ville brukt vanlig skrivepapir og brukt de klagemilighetene som finnes. Tror dette er relevant: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-63 http://handverkerklagenemnda.no/ Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Man må klage skriftilig for at man ikke skal tape sin rett. Nei, det må man ikke. En muntlig reklamasjon kan riktignok bli vanskelig å bevise. E-post skulle være "forsvarlig etter forholdene" (jf. hvtjl. § 4), så da holder det at man kan dokumentere at den er sendt. TS: Du kan prøve å nevne for elektrikerfirma at hvis dette skal ta for lang tid, jf. hvtjl § 24 (3), vil du få noen andre til å rette mangelen og kreve prisavslag tilsvarende kostnaden, jf. hvtjl. § 25. Du kan eventuelt også ymte frampå om et mulig erstatningskrav i tillegg, jf hvtjl. § 28. (Sistnevnte tviler jeg på at vil føre frem i retten.) Men vet du om problemet er knyttet til elektrikerarbeid, eller rørleggerarbeid, eller kanskje en feil ved varmekablene? 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Litt mulig avtalerett og litt problematikk rundt bevisførsel. Derfor bør man selvfølgelig klage i brevs form. Det gjelder selvfølgelig å "posisjonere" før en videre juridisk oppfølging. Bevisførsel kan være det mest sentrale momentet videre framover. Ellers et lite sitat: Før du klagerFør du klager saken inn for Håndverkerklagenemnda, må du ha reklamert skriftlig til håndverkeren. Dette må skje innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget – http://handverkerklagenemnda.no/ Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Og ellers rent teknisk hva kan denne feilen bestå i? En feilsøking skulle ikke ta mer enn 5 minutter. Mest sannsynlig: Feil i termostat. Hvis feil i termostat eller brudd i leder fram til varmekabel så skulle reparasjonen være unnagjort på noen få minutter. Feilen vil normalt kunne repareres ganske hurtig og for "småpenger". Hvis der i mot brudd i kabelen nede i innstøpingen så må hele gulvet brytes opp på nytt, den gamle kabelen fjernes, ny kabel legges og gulvet støpes på nytt. Dette vil være en reparasjon som er like dyr som den første leggingen av kabel. Konklusjon: Det ville være lurt å få tak i en "nøytral elektriker" til å feilsøke og finne feilen, og så kjøre "juridisk safe løp" hvis feilen skulle vise seg å ligge i den dyre enden, dvs at den jobben som er gjort er verdiløs. Hvis installatøren ser for seg en feil av denne typen, så er man kanskje ikke så ivrig etter å gå i gang med noen ting. På den annen side det "mest vanlige" vil vel være at dette er en enkel feil som er lett å rette, men det kunne kanskje være en god ide å finne ut av. Noen som er uening i denne konklusjonen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå