Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan lage VPN server?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo bare å sette opp en server med OpenVPN (server delen) og så bruker OpenVPN klienten til å koble seg på.

Det er faktisk veldig enkelt. Letteste er vel å leie en eller flere billige VPS servere i utlandet (der man ønsker å få en IP fra) og så kan man veksle litt mellom flere lokasjoner.

Om ikke må man ha en dedikert server (eller f.eks en NAS boks eller virtuell server hjemme). (ikke å anbefale)

Husk at man er MYE mindre anonym med en slik løsning du er ute etter. Særlig siden du eller en av vennene dine må betale for serveren. Og slik VPN fungerer så skjules(krypteres) kun trafikken til/fra klienten og til serveren, mens all trafikk gående inn/ut fra selve serveren er ukryptert. Så det er da enkelt å vite hva som serveren brukes til for de som har kapasitet til slikt.

Er det bare for å se på type Netflix USA eller lignende, så er det ikke noe problem.

Er det for å bruke VPN serveren til å laste ned Torrents type ting, ulovlige ned lastete filmer/serier/musikk osv, vil leverandøren av serveren kunne få ordre om å utlevere info om hvem som eier IP adressen, og dermed serveren. Og så får eieren seg en skikkelig smekk på fingrene.

Er det for å være skikkelig annonym, skjule seg fra myndigheter osv, er det bare å glemme, om du ikke finner en leverandør som tar BitCoin, og ingen navn/epost adresser eller andre spor går tilbake til dere. Da må også serveren sikres slik at logger osv slettes hele tiden, eller at det ikke føres logger, for om ikke kan man via VPN serveren se hvilke IP adresser som har hatt tilgang på serveren.

Å bruke en norsk server eller en hjemmeserver er også veldig dumt om man tenker å laste ned ting, for siden det nå er lov til å spore norske IPer, så vil en VPN server med flere brukere kunne oppfattes som en "større" aktør, og derfor gjøre den mer interessant å spore opp for Simonsen og co. som driver med dette for film og musikk bransjen her i Norge.

Og man får jo da heller ikke fordeler som å kunne se på innhold fra utlandet på Netflix/Hulu+ osv.

Min erfaring, og jeg har begge typer, er at det beste er å bruke en kommersiell VPN tilbyder. Det ivaretar sikkerheten bedre, man får større utvalg, man får ofte ubegrenset nedlastningshastighet osv osv.

Mitt tips er å f.eks bruke Astrill, og deres Home plan (som gir tilgang for inntil 5 enheter/pcer). Ikke noe i veien med at kameratene bruker samme Astrill konto de også. Så lenge en person kun bruker Astrill på en enhet.

Kostnaden blir også mye billigere enn å kjøre egen server eller flere, og alle kameratene kan f.eks bruke ulike land når de laster ned, eller samme land på samme tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Spørsmål er litt hva en ønsker å gjøre her...

En kan benytte en VPN server til å lage et (slags) LAN over internett. Dette er den opprinnelige ideén bak VPN (virtual private network).

Det gir jo fordeler (forenkler) mht tilgang til maskiner, oppsett av lokale spillservere, deling av mapper, kopiering av data etc brukerne imellom.

Det er flere måter å sette det opp på. Jeg personlig liker best å gjøre sånt i router/firewall, såfremt den har kapasiteten (kryptering tar ressurser).  Jeg liker at all styring av nettverk er samlet på ett sted. Dessuten vil router<->router type VPN, f.eks IPSec, automatisk koble seg opp. Det betyr at alle enheter (på hver side av routerne) alltid vil kunne nå hverandre (altså ikke noe oppsett/installasjon annet enn i routere). Slikt krever imidlertid at en har kontroll over routere på begge/alle LAN en ønsker å koble sammen.

Er målet derimot anonymitet utad, vil en kommersiell VPN konto (f.eks. Astrill som nevnt over) være bedre løsning av flere grunner.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Ettersom TS vil dele VPN med "noen venner" tipper jeg det er snakk om å spille multiplayer over en virtuell LAN-forbindelse. Isåfall bør du sjekke ut Hamachi, om det fremdeles eksisterer.

Hamachi eksisterer fortsatt, bruker det på mine dedikerte servere i utlandet, for å få et "lokal nett" slik at filoverføring mellom serverne går som om serverne hadde vært her hjemme.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil bruke det fordi skolen blokkerer alle nesten alle nettsider.

Jeg og en annen prøvde å bruke VPN, og vi fikk tilgang til de blokkerte nettsidene. Men det gikk ganske treigt.

Tenkte vare på om man kunne lage en slik selv. At man for eksempel setter opp en VPN server på en gammel PC. Er det mulig?

Lenke til kommentar

En VPN server på en gammel løsning vil jo fungere, men den vil ikke være noe raskere enn internett linjen dere har hjemme eller der pcen skal stå. Og husk om du har la oss si en 100/20mbit linje, så er det jo bare 20mbit dere vil få ut til dere fra serveren.

Og da går jo ting sakte med en gang. Har dere lavere hastigheter enn det igjen, så ville jeg igjen anbefalt å betale noen kroner for f.eks Astrill eller de mange andre tjenestene der ute, Og som med så mye annet, jo kjipere du er ang penger, jo kjipere tjeneste får du.

Så prøv ev. en VPN tjeneste med servere i Norge eller Sverige, som kan gi deg 50+ mbit/s.

Om det var en gratis VPN tjeneste du testet så er jo de naturligvis veldig trege, for de har jo ikke råd til gode linjer og servere som takler antall brukere..

Lenke til kommentar

Jeg vil bruke det fordi skolen blokkerer alle nesten alle nettsider.

Jeg og en annen prøvde å bruke VPN, og vi fikk tilgang til de blokkerte nettsidene. Men det gikk ganske treigt.

Tenkte vare på om man kunne lage en slik selv. At man for eksempel setter opp en VPN server på en gammel PC. Er det mulig?

Sikker på at skolen støtter VPN? kan være det er sperret for det også.. 

Beste og letteste. 

Om en av dere har en altibox linje og en asus router så setter du bare opp PPTP på det og vips.. så har du en bra vpn til det, hvis skolen godtar vpn ut da. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...