Gå til innhold

TEST: Nvidia GeForce GTX 980 Ti

Anbefalte innlegg

Så, nesten det 2X da.

Må nesten vurdere å bytte kort da :hmm:

Mye billigere med 780 nummer 2 da. De går jo for "knapper og glansbilder" på brukten nå. :)

Nei ville ikke anbefalt ham det siden 780 har kun 3Gb vram og det vil seriøst begrense fremover. Bedre han selger sitt og kjøper 980 Ti.

Jeg teller 6GB. :p

SLI dobler ikke vram som spill kan dra nytte av...

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg teller 6GB. :p

SLI dobler ikke vram som spill kan fra nytte av...

Hmm.. Mener å huske jeg la ved en link der. :p

Litt mangelfull er den jo riktignok, men en av sjefene i AMD sa nylig at han ble litt oppgitt over at 295x2 ofte ble betegnet som et 4GB kort. Som han sa så er det et kort med 8GB når man bruker Mantle. Dette er lignende påstanden som angående DX12, at når man går bort fra at hvert skjermkort rendrer hvert sitt bilde, så får man effektivt mer RAM tilgjengelig. Riktignok ikke en dobling, men det går heller ikke 100% til hvert sitt kort.

Om disse funksjonene kommer til å trenge nye hovedkort vet jeg ikke, så det kan jo fort tenkes å være ganske uaktuelt uansett. Men litt av det som jeg tenker på er hvordan en testvinner og det beste kjøpet krone for krone som f.eks. GTX770 var, plutselig over natten blir "ubrukelig". Og da bare fordi GTX970 hadde mer RAM og yter mye bedre i høyere oppløsninger. Faktum er jo at alle spillene som GTX770 kjørte bra før 970 ble lansert, de kjører fremdeles bra på 770. Og med mindre man kjøper en 1440p skjerm, så er ikke ytelsen så vannvittig mye bedre. GTX960 slår vel knapt 770 på annet enn strømforbruk?

Jeg vet vi skal ta markedsføringen med et par kilo salt, men det er jo blitt sagt at DX12 vil gjøre at det blir som å få et nytt skjermkort selv om du beholder det du har fra før. Så la oss si at to 3GB GTX780 fremdeles må duplisere informasjon og at det går halvparten av minnet på hvert av kortene til det. Så sitter man fremdeles igjen med 3GB til delte resurser. Eller noe sånt som 4,5GB til sammen. Altså en hel GB mer enn et enkelt GTX970. Mon tro om ikke det hadde gitt litt ytelse i 1440p det også? ;)

Det blir litt ville spekulasjoner fra min side, og fasiten har vi nok ikke før om 2 måneders tid om DX12 kommer sammen med Win10. Men det er også en viss fare for at en del av oss kommer til å sitte med litt røde kinn om vi da tenker tilbake på de til tider skråsikre rådene vi dispenserte i nåværende dager. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

7000 kroner er faktisk ganske mykje.

koster 5000 i USA...

virker som om butikkene her til lands bestiller fra USA for så å putte moms på det, kan de ikkje bestille fra Taiwan eller Sør korea og putte moms på det? ville sikkert vært nærmere 6000 da..

I USA oppgis normalt priser uten skatt, og størrelsen på den varierer fra stat til stat.

Salgsskatten der er likevel ubetydelig i forhold til Norges skattenivå på varer. Det er greit å ha i bakhånd, dersom man planlegger en tur over. Da kan man jo putte gromdingsene i kofferten på vei hjem. Selv om man har ymse grenser for hvilke verdier man kan bringe med seg hjemover, så går det nok som regel veldig greit uten å måtte fortolle ting i ferieøyemed.

Lenke til kommentar

7000 kroner er faktisk ganske mykje.

koster 5000 i USA...

virker som om butikkene her til lands bestiller fra USA for så å putte moms på det, kan de ikkje bestille fra Taiwan eller Sør korea og putte moms på det? ville sikkert vært nærmere 6000 da..

I USA oppgis normalt priser uten skatt, og størrelsen på den varierer fra stat til stat.

Salgsskatten der er likevel ubetydelig i forhold til Norges skattenivå på varer. Det er greit å ha i bakhånd, dersom man planlegger en tur over. Da kan man jo putte gromdingsene i kofferten på vei hjem. Selv om man har ymse grenser for hvilke verdier man kan bringe med seg hjemover, så går det nok som regel veldig greit uten å måtte fortolle ting i ferieøyemed.

Javisst kan man handle der borte "in person". Det jeg sier er bare at det er lett å glemme at det vanligvis ikke er angitt noen skatt på prisene over dammen, mens samme nettopris (5000 over dammen) øyeblikkelig ville fått et tillegg på en tusenlapp her på berget, som utgjør halve forskjellen bare pga. momsen. Så angitt pris er ikke direkte samenlignbart, og det er lett å glemme når man kjapt titter på prislappene.

Ellers er det også en rekke grunner til at prisen på samme produkt blir forskjellig i forskjellige markeder, men den lange og altfor kjedelige forklaringen redigerte jeg nettopp bort.  :thumbup:

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...