Gå til innhold

Klage inn GET til Forbrukerombudet grunnet villedende HFC-markedsføring?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Surfet litt rundt, og fant litt på GET sine sider noen ganske hårreisende eksempler på hvordan de promoterer HFC, og sammenligner det med andre (overlegne) teknologier.

 

Det jeg reagerer på er denne illustrasjonen her:

 

pdK9Sgz.png

Kilde: https://www.get.no/hjem/nomu/gigabit

 

------------

 

For de av oss som er relativt nettverkskyndige gjør dette vondt i hjernen. De som ikke er det svelger nok dette rått.

 

Problemene med reklamen:

 * De tar utgangspunkt i at TP er 100Mbit

 * Høyere hastighet enn 100Mbit på TP "krever proff installasjon". Installasjon av coax er da like kravstore på "proff installasjon".

 * De tar utgangspunkt i at en ruter er på 1Gbit, mens de reklamerer med at coax-ruteren er på 6Gbit. Jeg er 110% sikker på at GET ikke leverer noe utstyr til privatpersoner som kan rute over 1Gbit på en singel port.

 * Det bildet der kan like gjerne vinkles til å vise GET koblet opp med gammel antennecoax som ikke klarer å få sync engang, og fiber rett inn til DWDM-system som kan rute flere Tbit.

 

Hva mener dere? Er det kun jeg som reagerer på dette? Noe som burde klages inn?

 

Fint om dere holder et saklig nivå på diskusjonen, og at diskusjonen omhandler dette temaet, og ikke alt mulig annet i ISP-verdenen.

Endret av j--
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart denne sammenligningen er det rene svada, men spørsmålet er om de kan "tas" på dette.

 

Selv om de kanskje har rett i sin tolkning av den teoretiske kapasiteten på en perfekt koaks, glemmer de jo å nevne at disse "6000 Mbps" deles på noen hundre abonnenter, og en god del av kapasiteten går med til broadcast-trafikk (digital-TV og filmleie), ikke internett-aksess.

 

Så glemmer de at det kan oppstå driftsavbrudd på alle toveis tjenester hvis naboen kjøper seg en "sjarmerende" gammel TV som tilkobles felles koaks. 

 

Selv ville jeg ikke nølt med å velge Gets "suboptimale" fibereksempel over, fremfor det monopolistiske HFC-regimet de selger til oss i dag. HFC er kanskje et OK "nest best" alternativ (etter DSL) for mange kunder der det er ulønnsomt eller komplisert å starte fiberprosjekter p.t., men Gets skjeve markedsføring av HFC bidrar nok til at mange sitter på gjerdet, blir usikre, eller blir overbevist av denne oversminkede glorifiseringen av HFCs fortreffeligheter.

 
En klar fordel for Get er at det i HFC-nettene ikke finnes noen reell konkurranse om kundene utenom Canal Digital, som ikke gidder bygge ut med mindre man kan "konvertere" noen hundre boenheter i slengen. Jeg skjønner dem godt, med sin betydelige investering i HFC vil de forsøke å strekke dette ut i det lengste, helt til det ender med FTTB og koaks kun lokalt i bygget.
 

Docsis 3.1 kan nok endre en del på tilbudet, men tipper likevel det drøyer lenge med symmetrisk gigabit fra Get til en levelig pris.  :)

 

Fakta er at de eneste jeg kjenner som har symmetrisk gigabit internettaksess i privatboligen hjemme i dag, og lever godt med det, er de som har valgt bort HFC fremfor en stabil og enkel fibermatet switch tilknyttet et lokalt TP-eller fibernett i bygningen. De opplever også lavest mulig latency. Greit at ikke alle "fiberleverandører" leverer optimalt på den aksessformen de har til rådighet, eller vet hvordan de skal bygge eller drifte et stabilt nett, men da er det er jo ikke teknologien som styrer, men viljen og evnen til å benytte teknologien optimalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Egenlig er jeg enig, GET/Canaldigital har i flere år lovet vi skulle få sett høyere hastighet:

 

Men per dags dato er maks 200 mbit hastighet.

Jeg mener vi har god grunn å klage, selv har jeg klaget på canaldigital en del, fordi man maks kan få 100 mbit hastighet.

Uten det hjelper noe særlig, så hva mener dere vi bør gjøre?

 

Det burde også finnes en løsning på å kun bli internetkunde.

 

http://www.tek.no/artikler/get-har-demonstrert-nytt-superbredband/135010

 

 

Skulle gjerne hatt et slik modem, men vi tro det vil koste 5000-10 000 kr.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fint om dere holder et saklig nivå på diskusjonen, og at diskusjonen omhandler dette temaet, og ikke alt mulig annet i ISP-verdenen.

 

 

Egenlig er jeg enig, GET/Canaldigital har i flere år lovet vi skulle få sett høyere hastighet:

 

Men per dags dato er maks 200 mbit hastighet.

Jeg mener vi har god grunn å klage, selv har jeg klaget på canaldigital en del, fordi man maks kan få 100 mbit hastighet.

Uten det hjelper noe særlig, så hva mener dere vi bør gjøre?

 

Det burde også finnes en løsning på å kun bli internetkunde.

 

http://www.tek.no/artikler/get-har-demonstrert-nytt-superbredband/135010

 

 

Skulle gjerne hatt et slik modem, men vi tro det vil koste 5000-10 000 kr.

 

Hei LMH1. Fint om du også leser siste setningen min før du svarer neste gang, så slipper vi innlegg som ikke har direkte med hva denne tråden handler om. Takk.

 

 

Klart denne sammenligningen er det rene svada, men spørsmålet er om de kan "tas" på dette.

 

[...]

Takk for langt og godt svar. Er det som er spørsmålet - om alt bare blir for vagt for å få resultat av å klage de inn.

 

Jeg må dessverre av personlige grunner vente en måneds tid før jeg forsøker å klage GET inn til forbrukerombudet.

Lenke til kommentar

Hvis du leser lengere ned på siden:

https://www.get.no/hjem/nomu/gigabit

Callsenterdagene 2013

Så var det et fordrag i 2013 er vel det feil informasjon til de grader.

Men spørs vel om det blir misvisende markedsføring av den grunn.

Men er enig den siden bør enten fjernes eller oppdateres, da den gir feil inntrykk av get.

Den nederste "* Callcenterdagene 2013" viser kun at GET ble kåret til "Norges beste kundeservice på bredbånd" i den bransjekåringen.

 

Er ikke sikker på hvor mye den siden der egentlig er tilgjengelig. Har ikke funnet ut hvor GET linker til den fra sin nettside. Enten er det en utdatert/ikke brukt del av get.no, ellers er det noe som brukes i forbindelse med det GET sender ut til borettslag.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe å klage på. De selger og lever produktene de markedsfører. Om de realiserer tjenesten sin med brevduer men leverer det de lover så gjør de ikke noe ulovlig. Ser du på en salgspresentasjon for f.eks. wimax så vil du se at de fremmer sine styrker og spiller på konstruerte problemstillinger til konkurrenter. Det kalles markedsføring og det er forsåvidt ikke feil det de sier. Coaxen er allerede installert og trenger derfor ingen proff installasjon. Coax-teknologien kan bære 6Gbps like fint som fiber kan levere 100Tbps. Det eneste som er feil der er at de bruker mengde benevnelser i stedet for farts benevnelser.

 

De sammenligner/forklarer teknologier, de reklamerer ikke for produktene sine...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...