maxijoker Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Jeg bruker Telenor som min internettverks leverandør (ISP). Den dagen Sønico Com. var her og installerte linjen i boligen ble denne først målt til ok med 15Mb som nedlastnings båndbredde, etter 2 min med div. CRC (error)-meldinger ble den erklært som god for 12Mb nedlasting. På Telenor sine sider opplyses det at linjen skal klare 12Mb, rett nok, teoretisk nedlastningshastighet. I ettertid viser det seg at linjen kan fungere med BB 10, men er likevel ustabil, fra maks nedlasting 10,2Mb ned til 7,3Mb. Telenor svarer med å tilby stabilt linje med BB 8Mb. Noe annet tilbys ikke. Nesgradert hastighet, fører til redusert månedsavgift. Hva har man krav på? Det som ISP opplyser som en teoretisk hastighet? Dersom denne hastighet ikke oppnås, kan man da kreve feilretting som rydder unna ustabiliteten? (Opplastningshastigheten er optimalisert, 0,6Mb, uavhengig av en ustabil ned hastighet). Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Du kan prøve å klage, men lite som kan gjøres med hastighet på telefonkabel. Her har avstand, belastning og støy mye å si frem til nærmeste sentral. Lenke til kommentar
covah Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Å tilby xDSL over kobberkabler er ingen nøyaktig vitenskap. ISP kan anta at man får en gitt hastighet basert på lengde og dimensjon av telefonkabelen, men det kan ofte være andre variabler med i spill som gjør at du får lavere hastighet. Jeg tviler på at du får ISP til å gjøre noe særlig i nettet. Alternativet er å se seg om etter andre ISP'er. Kanskje de har forskjellig utstyr i sentral osv. som kan være med på å tyne linja bedre. Et annet alternativ er å se på andre måter å få internett på. Kabel-TV, mobil, kanskje det er fiber-utbygd i nærheten osv. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Du har, i utgangspunktet, ikke "krav" på noe som helst; bredbånd er ingen verken menneskerett eller leveringspliktig tjeneste. Hvis du betaler for et dyrere abonnement enn det som linja klarer å levere, og leverandøren tilbyr billigere abonnementer med lavere hastighet enn det linja klarer, så må du velge mellom det billige abonnementet som ikke "makser" det tekniske potensialet på linja fullt ut, eller det dyrere, som du pga tekniske begrensninger ikke får utnyttet hele hastigheten på. ISP har garantert en klausul i avtalen om "best effort" eller lignende, som betyr at de ikke kommer til å gjøre store tekniske forbedringer på linja for å kunne levere en viss kapasitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå