Gå til innhold

Jobb som 15-åring

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en jente på 15, fyller 16 senere i år, som er på jakt etter deltidsjobb. 

Har til nå sendt 11 søknader og vært på et gruppeintervju der jeg dessverre ikke fikk jobben.

Lurte derfor på hvor det er lettest å få jobb i min alder, hovedsaklig i butikker etc? Har tenkt litt på GameStop, Platekompaniet etc. Har kunnskap om og interesse for film, men GameStop er vel mer en spillkjede, og har ikke like mye kunnskap om musikk som jeg tror man trenger å ha på Platekompaniet.

Har dere noen råd/anbefalinger? Hva bør jeg gjøre videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvor enkelt det er å få tak i jobb i butikk når du er i den alderen, jeg fant hvertfall ut at det var litt vanskelig når jeg var på din alder. Har du vurdert å prøve noe annet? Kanskje lokalavisen der du bor kan ha noen jobber for deg? Det var hvertfall sånn det startet for meg. Eller et lokalt bakeri? Er mange andre muligheter utenom å jobbe i butikk  :)

Uansett: lykke til! 

Lenke til kommentar

tviler du trenger så mye musikk kompetanse på platekompaniet , er vell mest bare og ringe inn salg eller søke opp ting dersom noen skulle finne på og bestille noe de ikke har inne . 

ikke tenk på hva du ikke kan , tenk heller hva du kan tilby og snakk positivt om deg selv på interjuver .

Endret av Mato
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å jobbe som avisbud er uaktuelt, men takker for svar og innspill! :)

Har det vært noen tilfeller der man har fått jobb på Platekompaniet og GameStop som umyndig? Kan jeg ringe for så å spørre om å komme innom med cv og søknad, eller burde jeg dra rett til butikken?

• Liker 1
Lenke til kommentar

På platekompaniet får du en slags "musikk-quiz" med multiple choice valg som er temmelig omfattende.

Svarene på denne blir tatt med i ansettelsesprosessen for å skille folk fra hverandre hvis det er mange søkere.

Den innebærer å kunne mye om populær musikk og filmer, som er det meste folk spør om i kassa på butikken. De vil ikke ha en som bare digger og hører på black metal stående i kassa f.eks. og ikke kan anbefale den nyeste Justin Bieber plata/boka til ei mamma som skal ha en fin gave til sin 12 år gamle datter.

Det hender ikke sjelden at folk kommer i kassa og spør om en plate de har hørt på radioen men ikke husker artistnavn eller sangnavn, og synger en liten strofe. Hvis du ikke vet hvem det er har dere mistet et salg.

Eller den nye filmen med han derre som handler om det der.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

På platekompaniet får du en slags "musikk-quiz" med multiple choice valg som er temmelig omfattende.

Svarene på denne blir tatt med i ansettelsesprosessen for å skille folk fra hverandre hvis det er mange søkere.

Den innebærer å kunne mye om populær musikk og filmer, som er det meste folk spør om i kassa på butikken. De vil ikke ha en som bare digger og hører på black metal stående i kassa f.eks. og ikke kan anbefale den nyeste Justin Bieber plata/boka til ei mamma som skal ha en fin gave til sin 12 år gamle datter.

Det hender ikke sjelden at folk kommer i kassa og spør om en plate de har hørt på radioen men ikke husker artistnavn eller sangnavn, og synger en liten strofe. Hvis du ikke vet hvem det er har dere mistet et salg.

Eller den nye filmen med han derre som handler om det der.

Er dette noe som kan pugges på forhånd? Og har det vært tilfeller der folk på min alder har jobbet på Platekompaniet? 

Lenke til kommentar

Sannsynligvis har de andre også fått den ja. Jeg måtte fylle ut en sånn lang quiz når jeg søkte jobb der for mange år siden.

Det var alt fra "Hva heter björk's debutplate" til "hvilken film er Gandalf med i", med flervalgsruter under.

Svarene ble tatt med videre i prosessen. Vet ikke om det kan pugges, da det ikke er noe offisiellt dokument som ligger noensted,

og skal være en pekepinn på hvor godt personen egner seg til å jobbe i Platekompaniet, ikke hvor god han/hun har vært til å pugge nøyaktig de spørsmålene som står på testen, og hvor mye allmennkunnskap han/hun har.

Ei venninne søkte jobb der enda flere år før meg og fikk en tilsvarende test før intervju.

De endrer nok spørsmålene ofte for å være aktuelle.

Selv har jeg aldri sett så unge folk i kassa på noen PK-butikker jeg har vært innom i hovedstaden og andre steder.

Vet ikke om dette fremdeles er praksis.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...