Gå til innhold

XCOM 2 - tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Spennende å følge hva det blir av dette. Fint om TS gidder å oppdatere førstepost med linker etterhvert som tiden går.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Håper på mulighet til massiv ødelegging av bygninger og strukturer, et himla stort research tre, nye taktiske og strategiske muligheter og flere nye aliens.

For min del håper jeg at jeg slipper å få game over fordi jeg ikke bygde flere UFO-detektorer for fire timer siden.  :ermm:

Lenke til kommentar

 

Håper på mulighet til massiv ødelegging av bygninger og strukturer, et himla stort research tre, nye taktiske og strategiske muligheter og flere nye aliens.

For min del håper jeg at jeg slipper å få game over fordi jeg ikke bygde flere UFO-detektorer for fire timer siden.  :ermm:

 

Når skal det være 'game over' da ? Strategiske og taktiske spill er ikke noe man bare kan surfe videre på fordi man har brukt noen timer på det. Det er en læringsprosess. X-com er spillet som folk skal slite med, rage quite på, deretter starte på igjen og komme seg videre. 

 

Aner ikke hvor mange timer med ulike spill som Civilization, X-com, Xenonauts og andre taktiske spill jeg feila på før jeg begynte å vinne. Selvsagt kan det være snakk om feil man gjorde for flere timer siden, men da unngår man den feilen på neste runde. Når det blir for enkelt så går man opp i vanskelighets grad og lærer seg nye måter å komme seg opp og fram på.

 

Hvis du forventer et spill der du ikke kan bli straffa for dårlige avgjørelser i starten eller underveis i spillet så er nok ikke X-com spillet for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Krysser fingrene for at PC-eksklusive betyr langt mer dynamisk combat istedenfor disse "gjem deg bak objekt x med null, halv eller hel dekning". Savner et spill som henter mekanismene fra Jagged Alliance 2 og setter de i XCOM. Hadde vært drømmeløsningen.

 

 

 

Håper på mulighet til massiv ødelegging av bygninger og strukturer, et himla stort research tre, nye taktiske og strategiske muligheter og flere nye aliens.

For min del håper jeg at jeg slipper å få game over fordi jeg ikke bygde flere UFO-detektorer for fire timer siden. :ermm:

 

Så i et spill hvor jorden blir invadert og det å oppdage og stoppe nye skip står sentralt så blir du overrasket av at du taper på grunn av at du ikke hadde god nok UFO-detection?

Lenke til kommentar

Krysser fingrene for at PC-eksklusive betyr langt mer dynamisk combat istedenfor disse "gjem deg bak objekt x med null, halv eller hel dekning". Savner et spill som henter mekanismene fra Jagged Alliance 2 og setter de i XCOM. Hadde vært drømmeløsningen.

 

Forhåpentligvis får man endel ting som man måtte velge bort ved multiplattform ja, for eks moddeverktøy ved release som de har annonsert med Steam Workshop støtte :)

Lenke til kommentar

Når skal det være 'game over' da ?

Jeg sier bare at jeg trodde jeg gjorde det bra, men plutselig ble jorden invadert av en hel drøss UFOer fordi jeg ikke hadde nok detektorer. Jeg fikk INGEN advarsel om dette på forhånd. Hadde noen sagt at det begynte å bli større UFO aktivitet, og at jeg derfor måtte bygge flere av de detektorene, hadde det ikke vært et problem. Du kan sammenligne det med å få hele basen mørklagt fordi du ikke har nok strøm - uten at du har noen som helst sjanse til å se dette på forhånd. Dermed må du bygge en ny generator før du kan gjøre noe som helst annet, inkludert å sende folk ut på oppdrag. Det er en grunn til hvorfor vi hele tiden får se hvor mye strøm vi har, og hvorfor det er svært viktig å vite at vi har nok detektorer i god tid til å bygge flere når vi trenger dem.

 

Du kan jo kontre med at det bare er å bygge flere tidlig, men det koster penger å bygge dem og drive dem. Med et stramt budsjett er det mer enn nok av andre ting å bruke penger på. Og når jeg som sagt tror jeg gjør det bram blir det for dumt å få game over uten noen som helst advarsel.

Lenke til kommentar

Jeg sier bare at jeg trodde jeg gjorde det bra, men plutselig ble jorden invadert av en hel drøss UFOer fordi jeg ikke hadde nok detektorer. Jeg fikk INGEN advarsel om dette på forhånd. Hadde noen sagt at det begynte å bli større UFO aktivitet, og at jeg derfor måtte bygge flere av de detektorene, hadde det ikke vært et problem. Du kan sammenligne det med å få hele basen mørklagt fordi du ikke har nok strøm - uten at du har noen som helst sjanse til å se dette på forhånd. Dermed må du bygge en ny generator før du kan gjøre noe som helst annet, inkludert å sende folk ut på oppdrag. Det er en grunn til hvorfor vi hele tiden får se hvor mye strøm vi har, og hvorfor det er svært viktig å vite at vi har nok detektorer i god tid til å bygge flere når vi trenger dem.

 

Du kan jo kontre med at det bare er å bygge flere tidlig, men det koster penger å bygge dem og drive dem. Med et stramt budsjett er det mer enn nok av andre ting å bruke penger på. Og når jeg som sagt tror jeg gjør det bram blir det for dumt å få game over uten noen som helst advarsel.

Nå er det jo slik at for å være bevisst på om det kommer mye UFO-er så trenger du noe for å oppdage de da. I motsetning til strøm som er ganske straightforward så er evnen til å oppdage UFO-er avhengig av, vel, kapasiteten til å oppdage UFO-er. Burde spillet advart deg om noe du ikke hadde forutsetning for å vite fordi du ikke oppgraderte det du trengte for å vite det?

 

Begynner å bli en stund siden jeg spilte XCOM (synes det blir for simpelt selv om det er gøy), men det ligger vel litt i kortene at det skal være litt uforutsigbart og man må prioritere.

Lenke til kommentar

Ja, spillet burde absolutt ha advart meg om at jeg burde oppgradere ting i god tid, så jeg har en sjanse til å faktisk gjør det. Det fikk jeg aldri noe som helst beskjed om.  Lenge oppdaget jeg UFOer i tide, skjøt de ned, tok vare på vrakene, og alle landene støttet meg og var glade. Men så helt plutselig kom noen titalls UFOer på svært kort tid, og jeg hadde ikke sjanse om å stoppe en tredjedel av dem. Dermed ble det game over, fordi jeg ikke fikk noe som helst advarsel om en forestående invasjon, eller om at jeg kanskje burde oppgradere litt her og der. Det er sånt man har rådgivere til. De gir råd. Men disse idiotene satt og drakk kaffe.

 

Å være uforutsigbar en ting, men det betyr ikke at man skal få instant game over fordi man gjorde en feil for to, tre timer siden.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Ja, spillet burde absolutt ha advart meg om at jeg burde oppgradere ting i god tid, så jeg har en sjanse til å faktisk gjør det. Det fikk jeg aldri noe som helst beskjed om.  Lenge oppdaget jeg UFOer i tide, skjøt de ned, tok vare på vrakene, og alle landene støttet meg og var glade. Men så helt plutselig kom noen titalls UFOer på svært kort tid, og jeg hadde ikke sjanse om å stoppe en tredjedel av dem. Dermed ble det game over, fordi jeg ikke fikk noe som helst advarsel om en forestående invasjon, eller om at jeg kanskje burde oppgradere litt her og der. Det er sånt man har rådgivere til. De gir råd. Men disse idiotene satt og drakk kaffe.

 

Å være uforutsigbar en ting, men det betyr ikke at man skal få instant game over fordi man gjorde en feil for to, tre timer siden.

 

Da tror jeg ikke du skal prøve deg på Ironman Classic, der går det ifra himmel til helvete iløpet av ett øyeblikk og game over... tror jeg restarta 12 ganger før jeg endelig klarte det, men syntes dette faktisk er halve moroa med XCOM. Tålmodighet er en dyd :p

Lenke til kommentar

Hadde du synes det samme i f.eks Civilization? Du er i allianse med en del nasjoner og er venner med flere... men helt uten forvarsel har fire nasjoner du trodde du var venner med slått seg sammen bak ryggen din, og gruser hele nasjonen din i løpet av tre, fire omganger? Bare fordi du ikke godtok en avtale fra en av dem to timer tidligere? Hva med SimCity? "Gratulerer, du har nått en million innbyggere... men fordi du ikke bygde nok brannstasjoner for tre timer siden står hele byen nå i brann nå uten forvarsel. Game over." Veldig morsomt, ikke sant?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dersom du finner spill dårlige fordi de unnlater å forklare deg hvordan du skal vinne har du en utfordring med å finne passende strategi spill tror jeg.

 

Strategi (eller egentlig de fleste spill) er jo:

spill, lær, tap.... spill, lær, tap.... (gjenta inntil:) spill, Vinn!.

 

...det vil si: Øvelse gjør mester.

 

For leeeenge siden, første gang jeg spilte Civ, ignororte jeg å bygge militære enheter. Ekspansjon, wonder's og forskning var morsomt. Det gikk jo bra ei stund....

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Dersom du finner spill dårlige fordi de unnlater å forklare deg hvordan du skal vinne har du en utfordring med å finne passende strategi spill tror jeg.

Jeg prøver så godt jeg kan, men klarer ikke å forstå hva som er så vanskelig å forstå her. "Ops, du gjorde en tabbe for tre timer siden. Game over." Hva er det du ikke skjønner?

Lenke til kommentar

 

Dersom du finner spill dårlige fordi de unnlater å forklare deg hvordan du skal vinne har du en utfordring med å finne passende strategi spill tror jeg.

Jeg prøver så godt jeg kan, men klarer ikke å forstå hva som er så vanskelig å forstå her. "Ops, du gjorde en tabbe for tre timer siden. Game over." Hva er det du ikke skjønner?

 

Hva er det du ikke skjønner? Jeg kan prøve å bryte det litt ned for deg:

 

Spillet heter "XCOM: Enemy Unknown"

 

Du leder forsvaret av jorden mot en ukjent fiende. Som kapasitet og omfang man ikke har forutsetning for å vite. Derfor er det essensielt at i ditt forsvar så fokuseres det på:

 

1. Oppdage nye trusler

2. Stoppe truslene

 

Du sier selv at du klarte deg fint og så plutselig hadde du ikke kapasitet til å oppdage alle truslene og dermed tapte spillet. Hva skulle spillet gjort? Jukset for deg og sagt "du bør investere i mer overvåkning av luftrommet fordi nå kommer det et større omfang av invasjon"? Bli holdt i hånda slik at du ikke går på en smell på grunn av noe du ikke hadde forutsetning for å vite og heller ikke skulle ha forutsetning for å vite? Der det faktisk ligger litt i kortene at du faktisk må balansere investeringene dine og investere i noe som ikke gir tydelig avkastning her og nå men er der for å ta forholdsregler i tilfellet en ukjent faktor skulle dukke opp.

 

Oppsummert: Du klager over at du ikke ble advart slik at du kunne ta valg, som du i spillet ikke hadde noen forutsetning for å vite, men som er et resultat av en ukjent faktor som du i all forstand burde vite er ukjent.

 

Det kan godt være at det ikke er gøy å få en smell fordi man ikke prioriterte riktig for noen timer siden, men det er litt av konseptet bak utfordrende strategispill, du skal ikke ha full kunnskap om alle potensielle trusler, da sitter du basically på en jernbane og forbereder deg på svinger du vet kommer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du sier selv at du klarte deg fint og så plutselig hadde du ikke kapasitet til å oppdage alle truslene og dermed tapte spillet. Hva skulle spillet gjort?

Rådgiver: "Antallet UFOer begynner å øke, så det er kanskje på tide å bygge flere detektorer?"

Meg: "God idea. Bare sett i gang."

 

Verre er det ikke. Det er en grunn til hvorfor man har rådgivere i strategispill. De gir råd om hva man bør gjøre. Det er derfor de heter rådgivere. Råd-giver. Jeg klarer ikke skrive det enklere enn det.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Rådgiver: "Antallet UFOer begynner å øke, så det er kanskje på tide å bygge flere detektorer?"

Meg: "God idea. Bare sett i gang."

 

Verre er det ikke. Det er en grunn til hvorfor man har rådgivere i strategispill. De gir råd om hva man bør gjøre. Det er derfor de heter rådgivere. Råd-giver. Jeg klarer ikke skrive det enklere enn det.

 

Min utheving. Hvordan skal de har forutsetningene for å anslå dette når flere detektorer er nødvendig for å vite at antallet UFOer begynner å øke? Det du ønsker er ekvivalenten av et strategispill hvor rådgiverene sier "En faksjon du ikke har møtt har laget masse soldater og er på vei hit, du bør bygge tropper". Noe man i utgangspunktet ikke skulle ha informasjonen til å kunne rådgi om.

 

Det skal være et informasjonsgap og det er du selv som må vurdere hvor mye du skal investere i god dekning og det straffer seg hvis du feilberegner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...