Nicolay Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Hei Skal ha eksamen i automasjon imorgen og det hadde vært fint å få litt hjelp. Forberedelsen går ut på at du har vært ansatt som lærling hos Bioenergi A/S et år. Du får jobber tilknyttet sekundærluft og hydraulikk systemet på fabrikken. Fabrikken forsynes fra et TN-nett. Bioenergianlegget er en søppelforbrenningsanlegg. Ikke helt sikker på hva slags oppgaver vi kommer til å få imorgen, men er ganske sikkert noe med hydraulikk. På det hydrauliske skjemaet vi har fått, ser vi 5 mateskyvere som styres av hydrauliske proposjonalventiler. På sekundærluft skjemaet ser vi 4 forskjellige regulerings sløyfer. 3 av disse er helt like, FT02 som måler mengden sekundærluft med et venturirør. FT02 er koblet til en PLS. FCV02 blir også styrt av en PLS. Fra PLS går signalet inn i en IP omformer også inn til FCV02. Vi har også en PT01 til PIC01 til PY01 som går til en motor. PY01 er en frekvensomformer. Vet ikke helt hva dere eventuelt får ut av dette, men om jeg kunne fått litt info rundt det jeg har skrevet her hadde jeg blitt veldig glad. Mvh Nicolay Lenke til kommentar
Anonym1995123 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Hei Nicolay, Vi sitter i samme båt her i bergen og lurer på mye av det samme! ser fram til eventuelle svar Lenke til kommentar
bergeberge Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 kom til denne tråden da https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1667658 Lenke til kommentar
Nicolay Skrevet 2. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2015 kom til denne tråden da https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1667658 Jeg vet, men det ble posta så mye dritt der nå... Lenke til kommentar
automasjon <3 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Hei, Nicolay Det er virkelig ikke så mye du kan forberede med den informasjonen du har gitt, men det betyr ikke at det ikke finnes noe å gjøre, jeg anbefaler at du, for eksempel finne ut hva slags jordingsmotor du vil ha til motoren til frekvensomformer PY01. Hva mener du med jordingsmotor? Mener du jording til motor? Lenke til kommentar
Nicolay Skrevet 2. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) Vi følger heller denne (Y) Endret 2. juni 2015 av Nicolay Lenke til kommentar
Nicolay Skrevet 2. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2015 denne posten har ikkje tekst / denne posten har ikke tekst. Ikke tekst? Lenke til kommentar
dubby Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 På den hydrauliske delen kommer det sikker utbytte av noe, kanskje sylinder på skyver eller mateskyvere. På tidligere eksamer fra Udir har kontrollering av sløyfer vært på nesten hver eksamen Lenke til kommentar
Nicolay Skrevet 2. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2015 På den hydrauliske delen kommer det sikker utbytte av noe, kanskje sylinder på skyver eller mateskyvere. På tidligere eksamer fra Udir har kontrollering av sløyfer vært på nesten hver eksamen Med kontrollering, mener du feilsøking på hydraulikk sløyfene da/ kontroll at de går som de skal? Lenke til kommentar
dubby Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 På den hydrauliske delen kommer det sikker utbytte av noe, kanskje sylinder på skyver eller mateskyvere. På tidligere eksamer fra Udir har kontrollering av sløyfer vært på nesten hver eksamen Med kontrollering, mener du feilsøking på hydraulikk sløyfene da/ kontroll at de går som de skal? Ikke nødvendigvis på det hydrauliske, kan også være på feks 01 sløyfe til sekundærluftviften. Da sjekker man hvert enkelt instrument at det er innafor det den er kalibrert opp til. Si du kjører sl. viften på fullt og måler 17mA, da skjønner du jo fort at en kalibrering trengs eller at du må feilsøke mer.Du må også sørge for at anlegget er avslått eller at du gjør kontrollen ved produksjonsstans. Hvis det er produksjonsstans kan du også ta en full sløyfe kontroll, da må du bare ha tilført luft og sjekke Lenke til kommentar
Nicolay Skrevet 2. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2015 Dokumentasjon til servomex2700 http://www.tecnisis.pt/docs/2700.pdf Lenke til kommentar
Nicolay Skrevet 2. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2015 Jeg er tomastel Hei, Nicolay Det er virkelig ikke så mye du kan forberede med den informasjonen du har gitt, men det betyr ikke at det ikke finnes noe å gjøre, jeg anbefaler at du, for eksempel finne ut hva slags jordingsmotor du vil ha til motoren til frekvensomformer PY01. Hva mener du med jordingsmotor? Mener du jording til motor? Nei, jeg mener den faktiske jordingsmotoren... Det finnes eget beregningsark for å finne ut hvor stor den skal være. Hvor har du lært det? Faen er en jordingsmotor? Jeg tenker å velge en på 23A, hva tenker du Jegertomastel? Jeg tenkte det ført, men i forhold til gjennomsluppet energi (Monterhåndboka s127) så passer den ikke. Tenker 27A? Med jordingsmotor mener dere kortslutningsmotor, eller er det noe helt annet? Lenke til kommentar
automasjon <3 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Jeg er tomastel Hei, Nicolay Det er virkelig ikke så mye du kan forberede med den informasjonen du har gitt, men det betyr ikke at det ikke finnes noe å gjøre, jeg anbefaler at du, for eksempel finne ut hva slags jordingsmotor du vil ha til motoren til frekvensomformer PY01. Hva mener du med jordingsmotor? Mener du jording til motor? Nei, jeg mener den faktiske jordingsmotoren... Det finnes eget beregningsark for å finne ut hvor stor den skal være. Hvor har du lært det? Faen er en jordingsmotor? Jeg tenker å velge en på 23A, hva tenker du Jegertomastel? Jeg tenkte det ført, men i forhold til gjennomsluppet energi (Monterhåndboka s127) så passer den ikke. Tenker 27A? Mener dere kortslutningsmotor`? Lenke til kommentar
Jegertomastel Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 (endret) Jeg er tomastel Hei, Nicolay Det er virkelig ikke så mye du kan forberede med den informasjonen du har gitt, men det betyr ikke at det ikke finnes noe å gjøre, jeg anbefaler at du, for eksempel finne ut hva slags jordingsmotor du vil ha til motoren til frekvensomformer PY01. Hva mener du med jordingsmotor? Mener du jording til motor? Nei, jeg mener den faktiske jordingsmotoren... Det finnes eget beregningsark for å finne ut hvor stor den skal være. Hvor har du lært det? Faen er en jordingsmotor? Jeg tenker å velge en på 23A, hva tenker du Jegertomastel? Jeg tenkte det ført, men i forhold til gjennomsluppet energi (Monterhåndboka s127) så passer den ikke. Tenker 27A? Med jordingsmotor mener dere kortslutningsmotor, eller er det noe helt annet? Nope, jordingsmotor se s84... Endret 2. juni 2015 av Jegertomastel Lenke til kommentar
automasjon <3 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Jeg er tomastel Hei, Nicolay Det er virkelig ikke så mye du kan forberede med den informasjonen du har gitt, men det betyr ikke at det ikke finnes noe å gjøre, jeg anbefaler at du, for eksempel finne ut hva slags jordingsmotor du vil ha til motoren til frekvensomformer PY01. Hva mener du med jordingsmotor? Mener du jording til motor? Nei, jeg mener den faktiske jordingsmotoren... Det finnes eget beregningsark for å finne ut hvor stor den skal være. Hvor har du lært det? Faen er en jordingsmotor? Jeg tenker å velge en på 23A, hva tenker du Jegertomastel? Jeg tenkte det ført, men i forhold til gjennomsluppet energi (Monterhåndboka s127) så passer den ikke. Tenker 27A? Med jordingsmotor mener dere kortslutningsmotor, eller er det noe helt annet? Nope, jordingsmotor se s84... send bilde da Lenke til kommentar
Nicolay Skrevet 2. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2015 Jordingsmotor, må vi passe på å få med den grønne overledningen også? Kanskje litt slegge fett når vi skal slå på plass motoren? 2 Lenke til kommentar
Jegertomastel Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Jeg er tomastel Hei, Nicolay Det er virkelig ikke så mye du kan forberede med den informasjonen du har gitt, men det betyr ikke at det ikke finnes noe å gjøre, jeg anbefaler at du, for eksempel finne ut hva slags jordingsmotor du vil ha til motoren til frekvensomformer PY01. Hva mener du med jordingsmotor? Mener du jording til motor? Nei, jeg mener den faktiske jordingsmotoren... Det finnes eget beregningsark for å finne ut hvor stor den skal være. Hvor har du lært det? Faen er en jordingsmotor? Jeg tenker å velge en på 23A, hva tenker du Jegertomastel? Jeg tenkte det ført, men i forhold til gjennomsluppet energi (Monterhåndboka s127) så passer den ikke. Tenker 27A? Med jordingsmotor mener dere kortslutningsmotor, eller er det noe helt annet? Nope, jordingsmotor se s84... send bilde da Av hva da, en jordingsmotor eller siden? Lenke til kommentar
dubby Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Sikringen med lys på er for å beskytte signalet, siden det er 24V digitalt signal Lenke til kommentar
Nicolay Skrevet 2. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2015 Så i en eventuell feilsøking, kan det være lurt å ha med at sikringen kan ha gått? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå