samba123 Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 (endret) Må ikke dagens studenter ha en 50% deltidsstilling ved siden av studiene for å få å overleve? Med mindre man mottar støtte fra foreldrene (noe ikke jeg gjør), så er det ikke mulig å studere på heltid (100%). Dette er med på å øke de sosioøkonomiske forskjellene ytterligere, men det er en annen diskusjon. Endret 4. juni 2015 av nilssonn Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 (endret) De to er ikke gjensidig utelukkende alternativer. Etter 2 år som student har jeg et inntrykk av at de som får gode karakterer også er de som engasjerer seg i studentforeningen, har deltidsjobb og fester. Vet ikke hvordan det er ellers rundt i landet, men mange av mine venner her i Bergen (alt fra juss, økonomi til førskolelærer og ingeniør) har samme inntrykket. Har man mye på agendaen blir man tvunget til å bruke tiden effektivt. Vel, eg har det motsette subjektive inntrykket. Det finst ei linjeforening på Gløshaugen der fleire medlemmar begynner på 3. året til hausten utan å ha bestått Matematikk 1 og Matematikk 3 Eg har ikkje sett nokon statistikk på samanhangen mellom engasjement i foreningar og karaktersnitt, men det finst statistikk som syner samvariansen med framtidig lønn. DN seier her at dei som hadde verv i studietida tener jamt over mindre enn dei som gjekk utan verv, og Bindeleddet seier noko liknande her, på si årlege diplomundersøking. Dette er mitt syn også. Det er ikke utelukkende positivt å ha meningsløse verv. Endret 4. juni 2015 av nilssonn Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 De to er ikke gjensidig utelukkende alternativer. Etter 2 år som student har jeg et inntrykk av at de som får gode karakterer også er de som engasjerer seg i studentforeningen, har deltidsjobb og fester. Vet ikke hvordan det er ellers rundt i landet, men mange av mine venner her i Bergen (alt fra juss, økonomi til førskolelærer og ingeniør) har samme inntrykket. Har man mye på agendaen blir man tvunget til å bruke tiden effektivt. Jeg har motsatt inntrykk. De som har alt for mye å gjøre utenom studiene bruker det som unnskyldning for at de har dårligere karakterer. Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 4. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2015 De to er ikke gjensidig utelukkende alternativer. Etter 2 år som student har jeg et inntrykk av at de som får gode karakterer også er de som engasjerer seg i studentforeningen, har deltidsjobb og fester. Vet ikke hvordan det er ellers rundt i landet, men mange av mine venner her i Bergen (alt fra juss, økonomi til førskolelærer og ingeniør) har samme inntrykket. Har man mye på agendaen blir man tvunget til å bruke tiden effektivt. Jeg har motsatt inntrykk. De som har alt for mye å gjøre utenom studiene bruker det som unnskyldning for at de har dårligere karakterer. Selvfølgelig. Det er bare 24 timer i døgnet. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 4. juni 2015 Del Skrevet 4. juni 2015 Må ikke dagens studenter ha en 50% deltidsstilling ved siden av studiene for å få å overleve? Med mindre man mottar støtte fra foreldrene (noe ikke jeg gjør), så er det ikke mulig å studere på heltid (100%). Dette er med på å øke de sosioøkonomiske forskjellene ytterligere, men det er en annen diskusjon. Du kan fint overleve på studiestøtten alene. Men du kan ikke bo pent og ha et så høyt forbruk som mange studenter ønsker seg. 1 Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 5. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) Hvordan er miljøet på siv. ing/ind. øk på NTNU? Jeg vurderer å studere ved NTNU til høsten, men jeg ønsker ikke et traust studieliv inne på lesesalen (det er tross alt 5 år av mitt liv). Jeg har et inntrykk at det er litt "Big Bang Theory"? De fleste jeg kjenner som studerer siv. ing/ind. øk ved NTNU i Trondheim er ikke mine typer for å si det sånn.. Jeg har lyst til å ei studietid hvor jeg kan leve livet fullt ut (ha det gøy, feste og dyrke hobbyene mine). Er et slikt liv forenelig med siv. ing/ind. øk studier ved NTNU? Og hvordan er menneske som studerer der? Jeg har ikke lyst til å bli stuck i en dårlig Big Bang Theory episode i fem år.. Jeg har heller ikke lyst til å studere fra kl. 8-16 hver dag. Slutt å baser virkelighetsforståelsen din på big bang theory som er en ekstremt dårlig serie som formidler hvordan det er å være akademisk ansatt på en ekstremt dårlig måte. Om du ikke har lyst til å studere mellom 8-16 hver dag kommer du nok til å ikke gjøre det så bra på indøk. Det er ingenting som hindrer de som sitter på lesesalen minst 8-16 til å feste og dyrke hobbiene sine. For å være helt ærlig. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med livet mitt. I bunn og grunn har jeg lyst til å reise. Problemet er finansieringen. Jeg liker å være sosial, men ikke i "organiserte" former. Har aldri vært noen fan av klasseturer o.l. Vennene mine er vennene mine fordi de er vennene mine - ikke fordi vi studerer samme fag. Jeg har heller ikke noe problem med å komme i kontakt med folk. Nettverket mitt er stort. Mine personlige erfaringer tilsier at egenskapen "skoleflink" ofte ikke er en positiv egenskap. I mine ører er det heller ikke synonymt med intelligent. Selv har jeg gjort det karaktermessig, men det skyldes at jeg er en pussig skrue. Ser jeg på de rundt meg som har gjort det samme, så er det noen trekk som går igjen: pliktdrevne (føler de er pliktet til å prestere), nevrotiske og underdanige (gjør som de blir bedt om). Men jeg skal en tur til Trondheim å besøke noen venner. Skal stikke innom NTNU Gløs og spørre litt rundt. Kanskjeblir jeg litt klokere. Forresten! Kul hjemmeside, men det der er ikke helt min greie. Spesielt ikke når studentforeningen er sponset av Kongsberg Gruppen. (hehe) ;-) Lol. 50% av studentene på NTNU fikk gode karakterer på VGS uten å være typisk skoleflinke. Det høres ut som du kanskje har godt av å komme deg på universitetet for å jekke deg litt ned, men forbered deg på at du kanskje må begynne å jobbe litt mer, og slutte å se ned på andre folk samt droppe litt av dine fordommer. På en annen side er det kanskje lettere for deg å gå rundt i livet å late som du er bedre enn alle andre, og alle som går på høyere utdanning "seldon coopere". Ellers skjønner jeg ikke hvorfor du spør oss ettersom du tydeligvis føler du vet alt fra før (Hvordan indøkere er, hvordan ulike studentforeninger er). Jeg kommer til å ta høyere utdanning og sannsynligheten er stor for at jeg kommer til å gjøre det godt. Rett skjennepreiken din mot noen andre. Problemet er ikke at jeg vet hva jeg vil bli. Karakterene mine er ikke et hinder, men må studiet passe med det livet jeg ønsker å leve. Endret 5. juni 2015 av nilssonn Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 5. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) Må ikke dagens studenter ha en 50% deltidsstilling ved siden av studiene for å få å overleve? Med mindre man mottar støtte fra foreldrene (noe ikke jeg gjør), så er det ikke mulig å studere på heltid (100%). Dette er med på å øke de sosioøkonomiske forskjellene ytterligere, men det er en annen diskusjon. Du kan fint overleve på studiestøtten alene. Men du kan ikke bo pent og ha et så høyt forbruk som mange studenter ønsker seg. I storbyene er 5000 kr vanlig leieutgift. Da har man 3-4000 kr til å bruke på andre ting. En stor del av dette studierelaterte utgifter (bøker, transport, osv). Også har vi mat som alle må ha... Et raskt anslag sier meg at man skal leve veldig nøktert for å overleve på et slikt budsjett (med mindre man mottar støtte - noe jeg ikke kommer til å gjøre). Så nøkternt at man ikke kan foreta seg noe som helst. Endret 5. juni 2015 av nilssonn Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 Jeg betaler selv 5000 kroner i leie og klarer å leve på studiestøtten. Et greit matbudsjett er 2000 kroner i måneden. Hvis jeg skulle kjøpt månedskort på kollektivtrafikk, hadde det kostet 400 kroner. Da har jeg ikke mye igjen, men nok til å dekke hygiene- og husholdningsprodukter, Netflix og studiemateriell. Jeg lever riktignok nøkternt uten så mange fester, men det er mulig å overleve på studiestøtten hvis man vil. Lenke til kommentar
PhelpsTransposed Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) Jeg kommer til å ta høyere utdanning og sannsynligheten er stor for at jeg kommer til å gjøre det godt. Rett skjennepreiken din mot noen andre. Problemet er ikke at jeg vet hva jeg vil bli. Karakterene mine er ikke et hinder, men må studiet passe med det livet jeg ønsker å leve. Jeg ser to motsetninger her. Om livet du har lyst til å leve er å ikke involvere deg i studiemiljøet, ikke sitte på lesesal og ikke jobbe vanlige dager tror jeg kanskje du bør revurdere om du bør søke deg inn på et femårig studie som krever en del. Spesielt om du tror du kommer til å gjøre det godt med den holdningen. Alle på Gløshaugen har fått gode karakterer på VGS, en stor del har fått det uten å gjøre stor innsats, likevel er snittkarakteren C og folk stryker som bare juling, så ville ikke forventet det. Men for all del, som jeg sa i mitt forrige innlegg og som du viser med dette innlegget - du vil egentlig ikke ha råd siden du har bestemt deg allerede. Endret 5. juni 2015 av PhelpsTransposed 4 Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 5. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) Jeg kommer til å ta høyere utdanning og sannsynligheten er stor for at jeg kommer til å gjøre det godt. Rett skjennepreiken din mot noen andre. Problemet er ikke at jeg vet hva jeg vil bli. Karakterene mine er ikke et hinder, men må studiet passe med det livet jeg ønsker å leve. Jeg ser to motsetninger her. Om livet du har lyst til å leve er å ikke involvere deg i studiemiljøet, ikke sitte på lesesal og ikke jobbe vanlige dager tror jeg kanskje du bør revurdere om du bør søke deg inn på et femårig studie som krever en del. Spesielt om du tror du kommer til å gjøre det godt med den holdningen. Alle på Gløshaugen har fått gode karakterer på VGS, en stor del har fått det uten å gjøre stor innsats, likevel er snittkarakteren C og folk stryker som bare juling, så ville ikke forventet det. Men for all del, som jeg sa i mitt forrige innlegg og som du viser med dette innlegget - du vil egentlig ikke ha råd siden du har bestemt deg allerede. Jeg tror at majoriteten av studentene ved NTNU Gløshaugen har jobbet svært mye med skole helt siden barneskolen. Det er ihvertfall mitt inntrykk (kjenner 10-20 stk som studerer ved NTNU Gløs). Er enig i av mye av det du skriver - kanskje ikke NTNU Gløshaugen er noe for meg. Og det var forsåvidt meningen bak denne tråden også. Endret 5. juni 2015 av nilssonn Lenke til kommentar
PhelpsTransposed Skrevet 5. juni 2015 Del Skrevet 5. juni 2015 (endret) Jeg kommer til å ta høyere utdanning og sannsynligheten er stor for at jeg kommer til å gjøre det godt. Rett skjennepreiken din mot noen andre. Problemet er ikke at jeg vet hva jeg vil bli. Karakterene mine er ikke et hinder, men må studiet passe med det livet jeg ønsker å leve. Jeg ser to motsetninger her. Om livet du har lyst til å leve er å ikke involvere deg i studiemiljøet, ikke sitte på lesesal og ikke jobbe vanlige dager tror jeg kanskje du bør revurdere om du bør søke deg inn på et femårig studie som krever en del. Spesielt om du tror du kommer til å gjøre det godt med den holdningen. Alle på Gløshaugen har fått gode karakterer på VGS, en stor del har fått det uten å gjøre stor innsats, likevel er snittkarakteren C og folk stryker som bare juling, så ville ikke forventet det. Men for all del, som jeg sa i mitt forrige innlegg og som du viser med dette innlegget - du vil egentlig ikke ha råd siden du har bestemt deg allerede. Jeg tror at majoriteten av studentene ved NTNU Gløshaugen har jobbet svært mye med skole helt siden barneskolen. Det er ihvertfall mitt inntrykk (kjenner 10-20 stk som studerer ved NTNU Gløs). Er enig i av mye av det du skriver - kanskje ikke NTNU Gløshaugen er noe for meg. Og det var forsåvidt meningen bak denne tråden også. Min erfaring nå etter mange år her oppe er at de fleste har vært såpass flinke at de ikke har trengt jobbe svært mye med skole. Det er en helt vanlig samtale å ha av typen "på vgs gjorde jeg ingenting og fikk 5/6 i matte, men så fikk jeg helt sjokk når jeg fikk igjen matte 1 eksamen". Få av de jeg kjenner eller snakket med gjennom flere år har vært arbeidshester før de kom til Gløshaugen. Så kan godt hende det er en spesiell gruppe du kjenner. Det kan godt hende Gløshaugen er noe for deg, for all del, men vil du ha gode resultater så tror jeg du må legge inn litt innsats. Ihvertfall i eksamenstiden må du jobbe en hel del om du ikke gjør det gjennom semesteret. Det er også en fordel å ønske å bli kjent med en del folk på linjen din for å få sosialt samvær, som ofte kan være greit for læringsutbyttet og trivselen ellers. Når det er sagt så har jeg aldri hatt så god tid til å holde på med hobbyene mine, samt oppdage nye hobbyer, som når jeg har vært NTNU student. Endret 5. juni 2015 av PhelpsTransposed Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå