Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Windows og kontinuerlig lyd

Anbefalte innlegg

Hei

Har ett problem med at Windows ikke opprettholder en kontinuerlig lyd-stream når jeg er koblet til min reciever (Onkyo TX-NR609). Når det ikke er noe lyd å sende (når det ikke går en film f.eks) så kutter windows lyden. Dette er veldig irriterende siden det tar 1-2 sekunder fra recieveren mottar signalet til den har funnet formatet og prosessert lyden og deretter spiller av lyden igjen. Så visst jeg skal se ett lite klipp så må jeg alltid spole tilbake til start for å få med meg lyden. Jeg kan heller ikke bruke test-funksjonen i lydinstillingene til windows for å teste om windows sender ut surround-lyd (noe den gjør btw). Veldig irriterende. 

Og ja, jeg har flere pc'er og problemet er det same på alle. Skulle tro at det var enkelt for Microsoft å legge inn en funksjon for å sende en kontinuerlig lyd via HDMI. 

Takker på forhånd for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme fortsterker som deg. Tidligere hadde jeg en eldre HP laptop liggende som HTPC, da hadde jeg ikke noe problem med delay på lyden. Men nå har jeg byttet til Intel NUC og opplever det samme.

Forrige maskin kjørte forøvrig Windows 7, i motsetning til NUCen hvor jeg kjører Windows 10 IP - kan dette ha noe å si?

Lenke til kommentar

Har samme fortsterker som deg. Tidligere hadde jeg en eldre HP laptop liggende som HTPC, da hadde jeg ikke noe problem med delay på lyden. Men nå har jeg byttet til Intel NUC og opplever det samme.

Forrige maskin kjørte forøvrig Windows 7, i motsetning til NUCen hvor jeg kjører Windows 10 IP - kan dette ha noe å si?

Bruker både windows 7 og 8.1, og det er samme greia på begge...

Lenke til kommentar

...  det tar 1-2 sekunder fra recieveren mottar signalet til den har funnet formatet og prosessert lyden og deretter spiller av lyden igjen.

Dette høres da ut som et receiver-problem ... (?)

Jeg har aldri merket noe til dette selv når jeg har sendt digital lyd til en receiver, men så har jeg da aldri kjørt det via HDMI; kun optisk  (TOSlink).

Lenke til kommentar

... det tar 1-2 sekunder fra recieveren mottar signalet til den har funnet formatet og prosessert lyden og deretter spiller av lyden igjen.

Dette høres da ut som et receiver-problem ... (?)

Jeg har aldri merket noe til dette selv når jeg har sendt digital lyd til en receiver, men så har jeg da aldri kjørt det via HDMI; kun optisk (TOSlink).

Det er slik ved bruk av andre enheter også, f.eks OpenELEC (Kodi) på raspberry Pi 2, men der har det heldigvis kommet ett menyvalg som gjør at man kan velge kontinuerlig lyd, det hjalp veldig :) skulle bare ønske at Windows hadde dette også :)

Lenke til kommentar

Har du sjekket om det er en innstilling i driveren for HDMI audio som kanskje kan endres?

Nå er det lenge siden jeg puslet med AC3Filter, men kanskje du kan finne noe matnyttig der?

Det er i hvert fall mange på forumet der som kan mye om digitallyd på PC.

Har ikke funnet noe enda dessverre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...