Gå til innhold

[Løst] Prisklasse på kjøp av sykkel til mitt behov


slicer

Anbefalte innlegg

Yo, folkens. :D

 

Som tittelen sier er jeg på utkikk etter å kjøpe en sykkel som dekker alle mine behov. Jeg har valgt at jeg vil kjøpe en hybridsykkel. Tenkte dette var best for at den skal gi rask fart og holde lenge. Denne siden ga meg mye bra informasjon om hva jeg burde se etter og diverse ting jeg burde være OBS på. 

 

http://www.altomsykling.org/2011/02/nar-du-skal-kjpe-sykkel.html

 

Men likevel var jeg fortsatt usikker etter å ha lest dette. Jeg fant ikke ut hvilken prisklasse som ville dekke mine behov. 

 

Jeg har tenkt å kjøpe en sykkel som kan holde seg lenge, kanskje 8-10 år. I forhold til bruk kommer jeg til å sykle fram og tilbake til skolen som er tilsammen 30-35 km. Går på UiO, så dette kommer jeg til å gjøre et par ganger i uka. I tillegg, kommer jeg til å sykle noen ekstrem lange turer 1-2 ganger i måneden. Kanskje en 60-80 km etterhvert, men 40 km til å begynne med. Utenom det vil jeg også gjerne sykle 2-3 mil kanskje i helgene. 

 

 

Fra mitt synspunkt tror jeg trenger en sykkel i 6-8000 kr. Men jeg ville gjerne høre med dere siden jeg er "noob" når det kommer til sykkel og sykling. :p Mener dere at jeg må gå høyere opp i pris etter å ha en slik behov? Som sagt, vil jeg bruke sykkelen til å sykle lange distanser 1-2 ganger i måneden. Det kan da være for eksempel distanser som Oslo-Moss eller Oslo-Eidsvoll. Men dette er som sagt bare noen få ganger i måneden. 

 

Når dette er sagt, vil jeg bare høre deres synspunkter om hvor mye jeg skal bruke på sykkelen. Jeg håper å få en god og solid sykkel for 5-6000 som har kanskje en org. pris på 8-10 000. Jeg vet jeg krever mye, og derfor tenkte jeg kanskje det er best å gå for en brukt en. Jeg har ikke peiling på det, men vil gjerne høre erfaringer fra dere om det. Man blir fristet når man leser en tilbud på 5-6000 kr sykkel som har hatt en org. pris på 8000 kr og opptil 10 (få ganger, men finnes faktisk). 

 

Jeg er en person som er glad i å sykle, og vil helst ikke bruke mer enn 6 lapper på den (helst mindre enn 6000 kr). :)

 

Som konklusjon, vil jeg gjerne vite hvor mye jeg skal bruke på den som vil dekke mine behov og om jeg burde gå for en brukt en.

 

På forhånd takk for alle svar. Meget takknemlig for all hjelp jeg kan få. ^_^

 

(PS! Sorry for en så lang "thread". Håper det ikke blir "pain in the ass" for dere. :p

 

Mvh.

En forvirra, men entusiastisk sykkelkjøper

Endret av slicer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke mye til for å få en grei sykkel til å vare i 10+ år. Jeg kjøpte min sykkel (offroad riktignok) ny for 6k, og har ikke vært allverdens påpassende med vedlikehold. En del rust på utsatte steder da den står ute, også om vinteren (går hardt utover dekkene hvis gummien er litt hard), men ellers i god stand. Begynner å nærme seg 10 år nå. Den har tålt latskapen min godt. Stort sett har det blitt en runde med vask og smøring om våren, og lite ellers. Har ikke engang byttet kjede ennå. :p Dette har vært mer enn godt nok for perioder med aktiv sykling, så vel som treningsturer og øvrige langturer på opptil, og tidvis over, 100 km.

 

Kjent merke, bremser og gir av god kvalitet, så kommer du veldig langt. Vel så viktig er en sykkel med riktig størrelse og god geometri for kroppen din, ellers kan du få en del unødvendige vondter her og der (gjerne rygg, nakke, håndledd – t.o.m. knær) etter langturer. Stikk på en sykkelbutikk, finn noen med erfaring og spør litt. Les litt om riktig sittestilling på sykkel, og prøvesitt noen.

 

Long story short: 5-6k burde holde fint. Mer enn det er bare fancy og ned i vekt (lite poeng med mindre du skal sykle ritt, og sikter høyt). Får du en god en på tilbud – desto bedre. Dessuten: Særlig mer og den blir fort fristende for sykkeltyver. Blir den for dyr, blir du livredd for å bruke den også. ;)

Lenke til kommentar

En hybridsykkel burde dekke dine krav relativt OK. Men har du vurdert landeveissykkel?

 

Du får en grei sykkel til den prisen du skriver, men det vil alltid lønne seg å kjøpe brukt. De mest entusiastiske syklistene kjøper nye sykler hvert år, og selger de for over halve prisen året etter. Mulig å gjøre gode kjøp her altså...

 

Kan anbefale bikeshop.no, der vil du finne relativt billige sykler i forhold til hva du får i form av spesifikasjoner på sykkelen.

Lenke til kommentar

Skal ikke mye til for å få en grei sykkel til å vare i 10+ år. Jeg kjøpte min sykkel (offroad riktignok) ny for 6k, og har ikke vært allverdens påpassende med vedlikehold. En del rust på utsatte steder da den står ute, også om vinteren (går hardt utover dekkene hvis gummien er litt hard), men ellers i god stand. Begynner å nærme seg 10 år nå. Den har tålt latskapen min godt. Stort sett har det blitt en runde med vask og smøring om våren, og lite ellers. Har ikke engang byttet kjede ennå. :p Dette har vært mer enn godt nok for perioder med aktiv sykling, så vel som treningsturer og øvrige langturer på opptil, og tidvis over, 100 km.

 

Kjent merke, bremser og gir av god kvalitet, så kommer du veldig langt. Vel så viktig er en sykkel med riktig størrelse og god geometri for kroppen din, ellers kan du få en del unødvendige vondter her og der (gjerne rygg, nakke, håndledd – t.o.m. knær) etter langturer. Stikk på en sykkelbutikk, finn noen med erfaring og spør litt. Les litt om riktig sittestilling på sykkel, og prøvesitt noen.

 

Long story short: 5-6k burde holde fint. Mer enn det er bare fancy og ned i vekt (lite poeng med mindre du skal sykle ritt, og sikter høyt). Får du en god en på tilbud – desto bedre. Dessuten: Særlig mer og den blir fort fristende for sykkeltyver. Blir den for dyr, blir du livredd for å bruke den også. ;)

 

Ja. har tenkt på det også. Men ettersom jeg bor i Oslo vil jeg helst kjøpe en god kjetterlås til den uansett hvor dyr den skulle være. :) 

Men takk for ditt innlegg. :D

Lenke til kommentar

En hybridsykkel burde dekke dine krav relativt OK. Men har du vurdert landeveissykkel?

 

Du får en grei sykkel til den prisen du skriver, men det vil alltid lønne seg å kjøpe brukt. De mest entusiastiske syklistene kjøper nye sykler hvert år, og selger de for over halve prisen året etter. Mulig å gjøre gode kjøp her altså...

 

Kan anbefale bikeshop.no, der vil du finne relativt billige sykler i forhold til hva du får i form av spesifikasjoner på sykkelen.

 

Ja, faktisk. Jeg har hatt lyst på en landeveisykkel, men prisene er så høy dyre. Uansett har jeg lyst til å sykle i varierte terrenger. Jeg trur en hybrid holder seg bedre på markerte store veier i skogen. En landevei vil fort punktere selv på de markerte veiene. :) 

Lenke til kommentar

Eller cyclocross? Jeg hadde også tenkt å kjøpe en hybrid, men endte opp på cyclocross. Det valget angrer jeg ikke på. Blir ikke sykkel på meg med rett styre igjen...

 

Så det er en blanding av landevei/hybridsykkel, men bare litt tykkere hjul. Altså er det styret som gjør sykkelen til cyclocross. Fordi den eneste forskjellen jeg ser her mellom landevei og cyclocross er hjulene er litt tykkere. 

 

http://www.oslosportslager.no/magasinet/cyclocross-vs-landeveiracersykkel-883.aspx

Lenke til kommentar

Så det er en blanding av landevei/hybridsykkel, men bare litt tykkere hjul. Altså er det styret som gjør sykkelen til cyclocross. Fordi den eneste forskjellen jeg ser her mellom landevei og cyclocross er hjulene er litt tykkere. 

 

http://www.oslosportslager.no/magasinet/cyclocross-vs-landeveiracersykkel-883.aspx

Ja, du kan si det sånn. En cyclocross er minst like anvendelig som en hybrid mtp. terreng. Men en cyclocross har også mye av hurtigheten til en racer, samt bukkestyret som gjør det behagelig på lengre turer. Dessuten, en cyclocross har samme type girsystem som på racere (type Shimano Tiagra/Sora, Shimano 105, Shimano Ultegra, SRAM Force/Rival avhengig av prisklasse, alle disse typene girsystem går igjen på racere, hybridsykler bruker gjerne Shimano XT og tilsvarende). Det betyr kort avstand mellom gir (særlig på 11-delt girsystem) noe som gjør det enkelt å holde et nogenlunde jevnt tråkk selv når det er forholdsvis kupert. Og det er ikke rart du ser likheter mellom en racer og en cyclocross, en cyclocross kan sees på som en ombygd racer for røffere terreng. Skal du kjøpe en hybrid kan jeg virkelig ikke se hvordan en hybrid når opp til en cyclocross på noen områder, egentlig. Jeg er som sagt veldig fornøyd med min cyclocross, den er en drøm å sykle på til/fra jobb, og i sentrum. Den er rask nok, og takler dårlig asfalt, fortauskanter og trikkeskinner meget bra. Nå har jeg satt på 32mm forsterkede hybridhjul på min, da jeg slet ut originaldekkene. Eneste sykkel som går raskere enn cyclocross er racere. Andre sykkeltyper som hybrid etc har ikke en sjanse mot cyclocross mtp. hastighet. Cyclocross er bortimot den perfekte pendlersykkel.

 

Skal du kjøpe en cyclocross, pass på at du kjøper en med skivebremser, og at du får 11-delt girsystem.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

Så det er en blanding av landevei/hybridsykkel, men bare litt tykkere hjul. Altså er det styret som gjør sykkelen til cyclocross. Fordi den eneste forskjellen jeg ser her mellom landevei og cyclocross er hjulene er litt tykkere. 

 

http://www.oslosportslager.no/magasinet/cyclocross-vs-landeveiracersykkel-883.aspx

Ja, du kan si det sånn. En cyclocross er minst like anvendelig som en hybrid mtp. terreng. Men en cyclocross har også mye av hurtigheten til en racer, samt bukkestyret som gjør det behagelig på lengre turer. Dessuten, en cyclocross har samme type girsystem som på racere (type Shimano Tiagra/Sora, Shimano 105, Shimano Ultegra, SRAM Force/Rival avhengig av prisklasse, alle disse typene girsystem går igjen på racere, hybridsykler bruker gjerne Shimano XT og tilsvarende). Det betyr kort avstand mellom gir (særlig på 11-delt girsystem) noe som gjør det enkelt å holde et nogenlunde jevnt tråkk selv når det er forholdsvis kupert. Og det er ikke rart du ser likheter mellom en racer og en cyclocross, en cyclocross kan sees på som en ombygd racer for røffere terreng. Skal du kjøpe en hybrid kan jeg virkelig ikke se hvordan en hybrid når opp til en cyclocross på noen områder, egentlig. Jeg er som sagt veldig fornøyd med min cyclocross, den er en drøm å sykle på til/fra jobb, og i sentrum. Den er rask nok, og takler dårlig asfalt, fortauskanter og trikkeskinner meget bra. Nå har jeg satt på 32mm forsterkede hybridhjul på min, da jeg slet ut originaldekkene. Eneste sykkel som går raskere enn cyclocross er racere. Andre sykkeltyper som hybrid etc har ikke en sjanse mot cyclocross mtp. hastighet. Cyclocross er bortimot den perfekte pendlersykkel.

 

Skal du kjøpe en cyclocross, pass på at du kjøper en med skivebremser, og at du får 11-delt girsystem.

 

 

Høres ut som det er greia man burde gå for. :) Men hvor mye koster en god cyclocross vil du tro. Kan man få en god cyclocross for en 5-6000. Eller må man gå høyere opp. Jeg håper å kjøpe en sykkel som varer lenge og kan brukes for lange distanser for en 5000, maks 6000. :) 

Lenke til kommentar

Høres ut som det er greia man burde gå for. :) Men hvor mye koster en god cyclocross vil du tro. Kan man få en god cyclocross for en 5-6000. Eller må man gå høyere opp. Jeg håper å kjøpe en sykkel som varer lenge og kan brukes for lange distanser for en 5000, maks 6000. :)

Av det jeg har sett får man ikke en ny cyclocross til under 7000 kr. Ville i hvert fall gått opp til rundt 10000 for ikke å ende opp med det billigste, som gjerne heller ikke er spesielt bra. Selv har jeg en veldig god cyclocross jeg bruker til/fra jobb og annen nyttekjøring, men den ligger et stykke over det prisleiet du refererer til. Det er bedre å kjøpe dyre ting billig enn å kjøpe billige ting. Kvalitet er faktisk ganske viktig. Og man tar automatisk bedre vare på tingen når man vet den koster litt. Cyclocross er en forholdsvis dyr type sykkel, med ca samme prisnivå som rene racere. Hybridsykler hører til det jeg kaller "billig-kategorier", masseprodusert, hvor lavpris er det absolutt viktigste.

Lenke til kommentar

 

Høres ut som det er greia man burde gå for. :) Men hvor mye koster en god cyclocross vil du tro. Kan man få en god cyclocross for en 5-6000. Eller må man gå høyere opp. Jeg håper å kjøpe en sykkel som varer lenge og kan brukes for lange distanser for en 5000, maks 6000. :)

Av det jeg har sett får man ikke en ny cyclocross til under 7000 kr. Ville i hvert fall gått opp til rundt 10000 for ikke å ende opp med det billigste, som gjerne heller ikke er spesielt bra. Selv har jeg en veldig god cyclocross jeg bruker til/fra jobb og annen nyttekjøring, men den ligger et stykke over det prisleiet du refererer til. Det er bedre å kjøpe dyre ting billig enn å kjøpe billige ting. Kvalitet er faktisk ganske viktig. Og man tar automatisk bedre vare på tingen når man vet den koster litt. Cyclocross er en forholdsvis dyr type sykkel, med ca samme prisnivå som rene racere. Hybridsykler hører til det jeg kaller "billig-kategorier", masseprodusert, hvor lavpris er det absolutt viktigste.

 

ja, haha er enig. Men dessverre når man ikke har noe cash kan det være vanskelig. Hadde jeg hatt penger hadde jeg kanskje gått for det eller en racer. Men de er så dyre. :( 

Lenke til kommentar

ja, haha er enig. Men dessverre når man ikke har noe cash kan det være vanskelig. Hadde jeg hatt penger hadde jeg kanskje gått for det eller en racer. Men de er så dyre. :(

Det gjelder å legge av en slump penger hver eneste mnd slik at man har en buffer for ting man trenger eller har lyst på. Det er jeg selv veldig nøye med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

ja, haha er enig. Men dessverre når man ikke har noe cash kan det være vanskelig. Hadde jeg hatt penger hadde jeg kanskje gått for det eller en racer. Men de er så dyre. :(

Det gjelder å legge av en slump penger hver eneste mnd slik at man har en buffer for ting man trenger eller har lyst på. Det er jeg selv veldig nøye med.

 

 

Sant, men det koster fortsatt når man har andre kostnader itillegg. :) 

Lenke til kommentar
Noen har mer enn andre og det å spare er ikke like lett for alle.

 

Har du råd til det du ønsker deg, så har du råd til å spare. Hvis ikke er det ikke noe å snakke om. Uansett må du betale for det, så det er bare snakk om når pengene blir satt til side. Å ha en buffer klar gir en viss luksus den dagen man kommer over noe man vil ha. :)

Lenke til kommentar

 

Noen har mer enn andre og det å spare er ikke like lett for alle.

 

Har du råd til det du ønsker deg, så har du råd til å spare. Hvis ikke er det ikke noe å snakke om. Uansett må du betale for det, så det er bare snakk om når pengene blir satt til side. Å ha en buffer klar gir en viss luksus den dagen man kommer over noe man vil ha. :)

 

 

 

Noen har mer enn andre og det å spare er ikke like lett for alle.

 

Har du råd til det du ønsker deg, så har du råd til å spare. Hvis ikke er det ikke noe å snakke om. Uansett må du betale for det, så det er bare snakk om når pengene blir satt til side. Å ha en buffer klar gir en viss luksus den dagen man kommer over noe man vil ha. :)

 

 

Jeg er enig i hva du sier. Men jeg syntes å bruke noe mer en 5000 på sykkel er veldig sløsing av penger. Men det er bare meg da. Så det var derfor jeg ville ha noe under 5000. :) 

Lenke til kommentar

Jeg er enig i hva du sier. Men jeg syntes å bruke noe mer en 5000 på sykkel er veldig sløsing av penger. Men det er bare meg da. Så det var derfor jeg ville ha noe under 5000. :)

Jeg synes ikke det, når jeg sykler hver bidige dag. Da vil jeg ha noe ordentlig, og jeg ser ikke på det som sløsing, men som en investering i et raskt transportmiddel og god helse gjennom treningseffekten.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det, når jeg sykler hver bidige dag. Da vil jeg ha noe ordentlig, og jeg ser ikke på det som sløsing, men som en investering i et raskt transportmiddel og god helse gjennom treningseffekten.

 

Bedre treningseffekt med tyngre (les: billigere) sykkel, så den må du lengre ut på landet med. :p Med 5000 får du plenty god nok sykkel til hverdagsbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...