Gå til innhold

Privatisteksamen IKT-Servicefaget ISF3102

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal ta eksamen i IKT-Servicefaget med fagkode ISF3102. Denne er skriftlig ettersom jeg har forstått. 

Jeg fant en eksamensoppgave fra 2013 som inneholdt to oppgaver som virker ganske greie.

Spørsmålet mitt er om noen vet ca. hvor lange de forventer svarene å være? Siden det bare er 2 oppgaver regner jeg nesten med at det må være litt? Om noen har noen andre tidligere gitte eksamener er det bare og linke dem  :wee:

All rask hjelp mottas med takk da jeg skal opp til eksamen nå på fredag 5/6  :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.udir.no/kl06/ISF3102/

• Type eksamensordning: Fagprøve + skriftlig

Eg vil tru at det er noko Praktisk når det står fagprøve, men eg veit ikkje.

Du bør skrive nok til at det dekker oppgåva på ein god måte, men ikkje blir ein "Wall of text".

Var inne og så litt på det så ble litt overasket når jeg så det stod fagprøve + skriftlig. Men på brevet jeg har fått fra fylkeskommunen står det kun S (skriftlig) og jeg skal møte i en gymsal så jeg regner nesten med det bare er skriftlig. Hadde vel stått SP (skriftlig og praktisk) om det er noe praktisk. Får håpe jeg klarer og fylle ut et par sider per oppgave og at det er nok. Har erfart tidligere at det kan være veldig dumt å skrive for mye da det ofte hender at man grer ut om ting som ikke er relevant til oppgaven.

Lenke til kommentar

Skal ta denne eksamen selv, og fant den samme PDFen du fant. Kan ikke si jeg husker å ha lært å sette opp en arbeids plass så håper å få noe nærmere det jeg lærte.

Har du noen ider om lese stoff for å friske opp litt? Hadde ikke vært kult å bomme helt på eksamen der.

Lenke til kommentar

Ofte går går servicefag inn på det med både psykisk(Fekk det faktisk på fagprøva mi) og fyskisk HMT(Bokmål HMS), dermed går ein inn på arbeidstasjon også. Men går nok mest på korleis riktig drift skal gå for seg, og Brukarstøtte.

Lenke til kommentar

Oppgåvene ser ut til å vere svært lette, nr2 oppgåva ser ut til å vere den mest omfattande.

3) Endringa av systema som er nemnd over, fører til endringar for dei tilsette i bedrifta. Kva omsyn til HMS (helse, miljø og trykkleik) må ein ta i ein slik situasjon?

Ut i frå oppgåve 3 hadde eg lest meg opp på HMS også.

Lenke til kommentar

Oppgåvene ser ut til å vere svært lette, nr2 oppgåva ser ut til å vere den mest omfattande.

3) Endringa av systema som er nemnd over, fører til endringar for dei tilsette i bedrifta. Kva omsyn til HMS (helse, miljø og trykkleik) må ein ta i ein slik situasjon?

Ut i frå oppgåve 3 hadde eg lest meg opp på HMS også.

God ide, tar aksjon på den delen.

Hvis du ikke har noe imot å svare, hvordan ville du gjort en oppgave som spør etter innkjøp av nytt div utstyr uten muligheter til å slå opp priser?

Lenke til kommentar

Takk for gode tips! Jeg har vært lærling i faget i snart 2 år (er derfor jeg må ha eksamen før fagprøven, da jeg har gått data og elektronikk) og har da vært mye bort support og fysisk oppsett av arbeidsstasjoner. Så den biten føler jeg meg sikker på. Men så er det jo dette med HMS... ser det går mye igjen. Læreplanen og sånne vurderingsskjema som jeg har fått en gang halvåret er proppfull av ordet HMS. Så jeg må nok lese meg litt opp på dette.

Tusen takk for linken!  :w00t:  Den kan nok komme godt med! 

Når det gjelder lesestoff må jeg ærlig innrømme at det har jeg ikke så mye av. Da jeg har vært lærling i 2 år og har vært innom det meste jeg kan tenke på, trodde jeg det kom til å gå bra. Men merker nå at jeg kanskje burde gått til innkjøp av en bok eller to for å få med meg litt av teorien som jeg ikke har hatt  :confused:

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noe imot å svare, hvordan ville du gjort en oppgave som spør etter innkjøp av nytt div utstyr uten muligheter til å slå opp priser?

God ide, tar aksjon på den delen.

Oppgaven er veldig lite gjennomtenkt (ikke din feil) på det området, men du har ikke så mye annet valg enn å dikte opp priser (og poengtere at du ikke har tilgang til priser etc. uten Internett.. Det er naturligvis lov å prøve tenke realistisk, men poenget er uansett først og fremst å få frem fremgangsmåte/tankemåte og ikke faktisk konklusjon.

NDLA kan også være en nyttig lesekilde: http://ndla.no/nb/node/102783

Den dekker Vg2-pensumet som du jo da ikke har vært gjennom, og det er faktisk en del som ikke er så verst, særlig rettet mot virksomhetsstøtte og bruker- og driftsstøtte. Drift- og vedlikeholdsdelen er også "grei nok", men veldig tynn og går ikke på langt nær langt nok i mange fagområder. Delen om HMS (http://ndla.no/nb/node/113874) er veldig tynn... Når det gjelder lærebøker, finnes det nesten ikke lærebøker skrevet til IKT-servicefag - den ene som finnes er i praksis en utskrift av NDLA.

(Jeg er forøvrig faglærer på Vg2 IKT-servicefag og sitter i fagprøvenemnden for IKT-servicefaget, samt at jeg er initiativtaker bak et nytt yrkesfaglig IKT-fag som Akershus fylkeskommune/Bleiker vgs har søkt Udir om. Der har vi p.t. bare fått delvis gjennomslag, så det er nokså uvisst hva som skjer, men det er jo uansett ikke relevant for deg...)

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...