AnonymDiskusjon Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Hei, Jeg sitter med et problem, hvor jeg ikke vet hva jeg skal gjøre.En vennine sendte meg nettopp en melding, og spurte omvi kunne snakke, selvfølgelig sa jeg ja, og vi har en samtale.Det som kom fram var dette;Natt til søndag kom hennes stefar hjem, mens hun var alene hjemme.Han var full.Han setter seg så ved siden av henne i sofaen, og legger vekk hennes pc, for så åinnsistere på at hun skal se ham i øynene. Han fortsetter så med å kysse henne på hånden,og si hvor vakker hun er, og hvor smart hun er, etc.Så fortsetter han sin monolog i en halvtime, før han fortsetter med å kysse henne på skuldra, og halsen, noe hun åpenbart ikke liker. Det ender med at han drar for å finne en pub å drikke seg seg ihjel på.Hun insisterer på at han er harmløs, og bare ville kose. Jeg mener jo at dette er langt utenfra den "kos" som er normal mellom en +-50 år gammel stefar, og en 16 år gammel stedatter, men hun ønsker jo ikke å høre på meg. Hun rasjonaliserer og bortforklarer det, og sier det bare er hun som ikke er komfortabel med kosing. Når jeg prøver å hevde at dette faktisk er ulovelig, får jeg de samme svarene. Hun ønsker heller ikke selv å ta kontakt med noen som kan hjelpe/forklare, selvom jeg anbefaler henne det. Hva skal jeg gjøre? Jeg mener, dette kan jo IKKE fortsette! Hva han driver med er direkte kvalmt! Men føler meg litt bundet når hun ikke en gang vil si det til moren... Anonymous poster hash: c2e5c...982 Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 (endret) Kanskje hun vil ha den kuken i kjeften, hvis ikke så må du varsle politiet/barnevernet dersom hun har blitt seksuelt misbrukt. Endret 1. juni 2015 av Exxon Valdez 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Hva han driver med er direkte kvalmt! Hva du måtte føle som kvalmt, er uinteressant. Spør heller den det gjelder! 3 Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Hva han driver med er direkte kvalmt! Hva du måtte føle som kvalmt, er uinteressant. Spør heller den det gjelder! Helt riktig. Og siden hun venninnen benekter det, så har TS ingen sak. 1 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Det stefaren gjør er skadelig for venninnen din, og det er ulovlig. Hun er 16 år og stedatteren hans, dette regnes som incest. Vi kan ikke se vekk fra at han vil gå lengre om han ikke blir satt grenser for. Overgrep starter ofte i det små, og så utvikler det seg over tid. Hun kan bli preget for livet av dette. Det er ikke bra det han driver med. Du er i en vanskelig situasjon der du føler ansvar for henne, samtidig som det virker vanskelig for deg å bryte vennskapsbånd og lojaliteten som er mellom dere ved å snakke med moren. Men hun er 16 år og juridisk og psykologisk fremdeles et barn. Jeg antar at du selv er på samme alder, og at dette er et for stort ansvar å bære for deg. Da bør du snakke med noen voksne om dette. Hva med en lærer eller en voksen du har tillit til og som samtidig kjenner venninnen din? Ofte er det sånn at når barn og ungdom forteller om grensekrenkende adferd fra voksne så er det fordi de egentlig ønsker at noen skal gripe inn og sette en stopper for det - noe de selv ikke klarer på grunn av relasjonen til overgriper. At hun rasjonaliserer vekk ubehaget sitt er ingen god grunn til å la dette få utvikle seg videre, heller et signal om at hun er under sterkt press. 5 Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Dersom hun venninna har en far, kanskje det hjelper å få henne til å fortelle faren hennes om dette. Han kan sette en stopper for dette ved å kontakte stefaren eller at datteren flytter hjem til faren? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2015 Hva han driver med er direkte kvalmt! Hva du måtte føle som kvalmt, er uinteressant. Spør heller den det gjelder! Dette kom kanskje ikke godt fram i forklaringen, så sier det her. Når hun sa det selv fortalte hun at det var meget ukomfortabelt, og at hun absolutt ikke likte det. Det var mer når jeg begynte å presse henne på at det ikke er greit å gjøre slikt, at dette med at det var "normal kosing" osv. kom frem. Hun begynte også å veldig forsvare stefaren, noe jeg jo egentlig forventet da det jo er hennes stefar. Det betyr fortsatt ikke at det er greit. Jeg står på mitt, og sier at det å drive med seksuell trakasering mot et barn når du er i en tillitsperson IKKE er greit, og har loven på min side. Jeg spør unansett ikke om hvorvidt dette er noe som er lovlig, eller moralsk "godt" eller ikke, men hva jeg kan gjøre. Anonymous poster hash: c1997...a7b Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2015 Det stefaren gjør er skadelig for venninnen din, og det er ulovlig. Hun er 16 år og stedatteren hans, dette regnes som incest. Vi kan ikke se vekk fra at han vil gå lengre om han ikke blir satt grenser for. Overgrep starter ofte i det små, og så utvikler det seg over tid. Hun kan bli preget for livet av dette. Det er ikke bra det han driver med. Du er i en vanskelig situasjon der du føler ansvar for henne, samtidig som det virker vanskelig for deg å bryte vennskapsbånd og lojaliteten som er mellom dere ved å snakke med moren. Men hun er 16 år og juridisk og psykologisk fremdeles et barn. Jeg antar at du selv er på samme alder, og at dette er et for stort ansvar å bære for deg. Da bør du snakke med noen voksne om dette. Hva med en lærer eller en voksen du har tillit til og som samtidig kjenner venninnen din? Ofte er det sånn at når barn og ungdom forteller om grensekrenkende adferd fra voksne så er det fordi de egentlig ønsker at noen skal gripe inn og sette en stopper for det - noe de selv ikke klarer på grunn av relasjonen til overgriper. At hun rasjonaliserer vekk ubehaget sitt er ingen god grunn til å la dette få utvikle seg videre, heller et signal om at hun er under sterkt press. Det er nettopp det at det skal utvikle seg jeg er bekymret for. Et problem her er at det er en ganske stor geografisk avstand mellom oss. Jeg kjenner ikke moren hennes, og ingen av de voksne jeg kjenner hvem hvem hun er...men kan jo alltids ringe moren, og introdusere meg. Om hun vil lutte. Det siste er nettopp det jeg tenker. Derfor jeg føler jeg må gjøre noe, og har alle planer om å gjøre det. Er bare så fordømt vanskelig å finne ut hva... Dersom hun venninna har en far, kanskje det hjelper å få henne til å fortelle faren hennes om dette. Han kan sette en stopper for dette ved å kontakte stefaren eller at datteren flytter hjem til faren? Hehe, la oss bare være vennlige å si at faren ikke er et alternativ i dette tilfellet... Anonymous poster hash: c1997...a7b Lenke til kommentar
Exxon Valdez Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Dersom hun venninna har en far, kanskje det hjelper å få henne til å fortelle faren hennes om dette. Han kan sette en stopper for dette ved å kontakte stefaren eller at datteren flytter hjem til faren?Hehe, la oss bare være vennlige å si at faren ikke er et alternativ i dette tilfellet... Anonymous poster hash: c1997...a7b Da blir det litt vanskelig å få en slutt på dette incestmiljøet. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 Du kan ikke være sikker på at moren tar datterens parti, jeg har møtt noen som ikke blir trodd av sine mødre når de forteller om far/stefars overgrep. Siden du og moren ikke kjenner hverandre kan det være at du vil ha vansker med å finne gehør hos henne. Selvsagt finnes det mødre som tror på ungene sine, men du kan ikke være sikker, selv om det er en mulighet. Ditt problem er hvordan få løftet ansvaret over på noen som kan gjøre noe for å stoppe misbruket. Det er ikke ditt ansvar å gjøre noe med misbruket direkte, men å bringe videre det du har fått vite. Det beste hadde vært å koble inn en nøytral og offentlig person. Disse har nemlig meldeplikt til barnevernet, noe du ikke har. Som siste utvei kan du selv kontakte barnevernet, men det kan være ganske vanskelig for en ungdom og en venninne. Det kan likevel hende at det er det som blir løsningen. 5 Lenke til kommentar
Gjest bruker-354933 Skrevet 1. juni 2015 Del Skrevet 1. juni 2015 (endret) Hei, Jeg sitter med et problem, hvor jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. En vennine sendte meg nettopp en melding, og spurte om vi kunne snakke, selvfølgelig sa jeg ja, og vi har en samtale. Det som kom fram var dette; Natt til søndag kom hennes stefar hjem, mens hun var alene hjemme. Han var full. Han setter seg så ved siden av henne i sofaen, og legger vekk hennes pc, for så å innsistere på at hun skal se ham i øynene. Han fortsetter så med å kysse henne på hånden, og si hvor vakker hun er, og hvor smart hun er, etc. Så fortsetter han sin monolog i en halvtime, før han fortsetter med å kysse henne på skuldra, og halsen, noe hun åpenbart ikke liker. Det ender med at han drar for å finne en pub å drikke seg seg ihjel på. Hun insisterer på at han er harmløs, og bare ville kose. Jeg mener jo at dette er langt utenfra den "kos" som er normal mellom en +-50 år gammel stefar, og en 16 år gammel stedatter, men hun ønsker jo ikke å høre på meg. Hun rasjonaliserer og bortforklarer det, og sier det bare er hun som ikke er komfortabel med kosing. Når jeg prøver å hevde at dette faktisk er ulovelig, får jeg de samme svarene. Hun ønsker heller ikke selv å ta kontakt med noen som kan hjelpe/forklare, selvom jeg anbefaler henne det. Hva skal jeg gjøre? Jeg mener, dette kan jo IKKE fortsette! Hva han driver med er direkte kvalmt! Men føler meg litt bundet når hun ikke en gang vil si det til moren... Anonymous poster hash: c2e5c...982 Først og fremst er det viktig at du venter med å IKKE melde direkte fra til en voksen, da dette kan ødelegge tilliten dere to har for hverandre. Det virker som om vennina di stoler veldig mye på deg, ettersom det er deg hun tok seg tid til å snakke med. Så det eneste du kan gjøre i dette tillfelle er å vente, det høres veldig rart ut, men du må huske at det du beskriver ikke er nok til å dømme stefaren for det han gjorde. Å kysse hånda til en i familien er veldig gammeldags, men samtidig en vanlig måte å vise sin kjærlighet på. Det er rett og slett ikke nok til å kalle dette for et overgrep. Du skriver også at han var full under handlingen, og det kan derfor være grunnen til hans oppførsel da han ikke var like bevisst etter det høye inntaket av alkohol. Det kan hende også hende det kun var et enganstilfelle, MEN det er akkurat derfor det er viktig for deg å vente. Spør vennina di om stefaren hennes har oppført seg slik tidligere, er svaret ja så er det viktig at du tar kontakt med moren hennes eller andre voksne som du stoler på. En ting som også er viktig å nevne er at du burde passe på å ikke gå drastisk til verks. Møt vennina di først, og prøv å snakk fornuft til henne. Spør henne akkurat hva som skjedde, hva hun følte, og om stefaren har oppført seg truende før. Jeg vet ikke hvor godt du kjenner denne stefaren, men er han en pedofil og en overgriper kan han ha flere andre psykotiske trekk. Slike folk er det viktig å passe seg for, og heller la voksne gjøre jobben med å konfrontere han for sine handlinger. Ikke vent altfor lenge før du snakker til en voksen, for tenk hva han kan finne på neste gang han drikker igjen. Kanskje tyr han til makt neste gang. Lykke til, og jeg håper det ordner seg for deg og venninna di til slutt. Endret 1. juni 2015 av bruker-354933 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Du må gjerne vente litt å se dette an, men ikke vent for lenge. Denne grøten pleier å bli varmere jo mer du går rundt den og du kan ende opp med å glatte over det som skjer - akkurat slik som venninnen din. Hun har betrodd seg til deg av en grunn, mest sannsynlig at hun ikke klarer å gjøre noe med situasjonen på egen hånd. Visst kan hun oppleve at du svikter henne, men det kan hun også om du ikke foretar deg noe. Har du noen seriøse voksne du kan diskutere dette med, gjerne i starten uten at du nevner hvem venninnen din er? Poenget er ikke i første omgang å straffe stefaren, men bringe på det rene hva som skjer? Om det som hendte var en engangshendelse i fylla så går det stort sett greit. Ungdommer flest tåler dette, selv om det er en ubehagelig grenseoverskridelse. Men hvis dette er starten på et misbruk, så må stefaren stanses før han påfører henne større skade. Du kan ikke finne ut av eller gjøre noe med dette på egen hånd, det må noen voksne gjøre. Du er klar over at du også kan ringe barnevernet anonymt for å drøfte slike saker? 3 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Du er klar over at du også kan ringe barnevernet anonymt for å drøfte slike saker? Å være anonym angiver er å synke omtrent så dypt det går an. Det er ikke noe å anbefale andre å bli.Slik er i hvert fall min moral - men tystere fins jo, så tydeligvis er ikke alle helt enig med meg. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Du er klar over at du også kan ringe barnevernet anonymt for å drøfte slike saker? Å være anonym angiver er å synke omtrent så dypt det går an. Det er ikke noe å anbefale andre å bli.Slik er i hvert fall min moral - men tystere fins jo, så tydeligvis er ikke alle helt enig med meg. Som samfunn er vi da bedre tjent med at kjeltringer og avskum har vanskelige forhold enn at terskelen for å melde fra om lovbrudd og urett er skyhøy? 3 Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Du er klar over at du også kan ringe barnevernet anonymt for å drøfte slike saker? Å være anonym angiver er å synke omtrent så dypt det går an. Det er ikke noe å anbefale andre å bli.Slik er i hvert fall min moral - men tystere fins jo, så tydeligvis er ikke alle helt enig med meg.Interessant at du klarer å ta ordet moral i bruk. Å være anonym angiver er ikke én ting; det er et ansvar og man bør være sikker i sin sak. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 2. juni 2015 Del Skrevet 2. juni 2015 Hvis hun drøfter saken anonymt er hun verken tyster eller angiver. Leseferdighetene er det visst så som så med. For å drøfte hvordan man best skal gå frem er ikke å angi. Men noen ser ikke forskjell på sort og hvitt. Når det er sagt finnes det så visst en del tilfeller der det er riktig å melde anonymt, uten at jeg vil si det er riktig i denne fasen av saken. Enn så lenge vet vi ikke sikkert hva som skjer eller er i ferd med å skje, TS sitter kun med en alvorlig bekymring og utfordringen er hvordan hun skal få løftet dette ansvaret over til noen som har mulighet til å gjøre noe med få bedre greie på hva som skjer mellom venninnen og stefaren. Vi må ikke glemme hvem som er den svake part i denne saken og hvem som er overgriper, hvem som er barn og svak, og hvem som er voksen og har overtaket. Noen ser ikke forskjell på frivillighet og tvang, sort og på hvit, og hvis vi bare beveger oss sakte nok merker vi nok ikke overgangen. For det er det som skjer med misbrukte; sakte flyttes grensene, barnet vikles inn i et spill av manipulering, grooming og dårlig samvittighet. Denne rolleforvirringen og manglende grenserespekten er ofte langt mer skadelig enn selve følgeskadene av de seksuelt krenkende handlingene. De fleste unger tar ikke alvorlig skade av å blitt tatt på kjønnet sitt eller bli tuklet med kroppen sin, skaden oppstår i hovedsak når det er en tillitsperson, en stefar, bror, onkel, mor eller lærer, etc som skal representere trygghet for barnet tar seg til rette og krenker grenser og bruker barnet til egen behovstilfredsstillelse. Seksuelt misbruk er ikke alltid, men ofte skadelig for barnet eller ungdommens utvikling, selvfølelse, selvbilde og videre helse. Mange misbrukte ender opp med alvorlige livsvansker i form av depresjon, spiseforstyrrelse, selvskading, rus- og samlivsproblemer og får dårlige liv. Jeg mener klart at alle har et moralsk ansvar for å verne de som er svake og utsatte, til og med noen ganger ved å melde anonymt. Jeg mener klart at det er en moralsk forkastelig handling å vite om misbruk uten å gripe inn for å forhindre dette. Ikke alle er i en posisjon der de selv kan gripe inn, da må det ansvaret gis til noen som kan. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå