Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Faren min drikker veldig mye hver eneste kveld, og hverken moren min eller meg klarer å snakke ham til fornuft. Derfor vurderer jeg nå å gå mer aktivt til verks for å vise ham hva jeg synes om drikkingen.

Her er idéene mine så langt:
1. Nekte å snakke med ham når han tar fram alkoholen og si at han kan "kontakte meg" igjen når han er edru.

2. Forandre personlighet: slutte å hjelpe til hjemme, drite i skolen osv. Kommenterer han det skal jeg si at det er slik jeg føler det hver kveld.

3. Drikke meg dritings selv så han kan få litt av sin egen medisin.

Burde jeg gjennomføre noe av dette, i tilfelle hva? Jeg er sykt redd for at han skal føle seg som en verre far enn han er og begynne å drikke enda mer, eller at det bare vil øke konfliktnivået og føre oss enda lengre fra hverandre, men jeg takler det ikke lengre, så det er kanskje verdt en sjanse. Evt andre idéer? Er 17 år forresten.

Anonymous poster hash: a0725...bc4

Anonymous poster hash: ce456...0be
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville spurt noen som har litt peiling. Jeg tror det er minst en psykolog her på forumet, så kanskje han vil dukke opp med noen tips. 

Jeg ville uansett ikke satt i gang med noe uten å ha en klar plan som folk med peiling også hadde tro på. Samtidig er det jo bare du som kjenner din far og kan forutsi mulige reaksjoner. 

Lenke til kommentar

Jeg ville spurt noen som har litt peiling. Jeg tror det er minst en psykolog her på forumet, så kanskje han vil dukke opp med noen tips. 

Jeg ville uansett ikke satt i gang med noe uten å ha en klar plan som folk med peiling også hadde tro på. Samtidig er det jo bare du som kjenner din far og kan forutsi mulige reaksjoner. 

Håper det! For det trengs virkelig akkurat nå...

Faren min er verdens staeste type, og ser absolutt ikke noe problem i at han drikker. Hvis jeg lager et problem for ham (at jeg ikke snakker til ham) blir han kanskje mer interessert i å løse det. Men jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt en alkoholisiert far men en far sterkt påvirket av psykiske lidelser han nektet å medisinere seg mot eller legge seg inn frivillig for og så meg nødt til å manipulere oppførselen hans ved å gjøre hva du nevner i punkt en, noe som har irritert han og ført til at han ved flere anledninger har blitt kjempesur, aggressiv og truende til tider noe som ikke går over ved han da sykdommen hans er ganske permanent som har ført til at jeg har tatt noen oppgjør med han og skjelt han ut noen ganger de siste årene. Dette har fungert med gode resultater og vi har et mye mer ærlig å åpent forhold nå enn vi hadde for 3 år siden. 

Lenke til kommentar

Det beste rådet her er å be deg om å sjekke denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1658682 Jeg har lest hele greia, jeg har hatt rusproblemer før og en del familiemedlemmer har hatt eller har fortsatt rusproblemer så jeg vet en del og kan bare si at den tråden er utrolig bra. Tar opp saken på en bra måte og gir gode råd til hvordan du IKKE må gå frem og hvordan du bør/ kan gå frem.

Lenke til kommentar

Er dette noe som har pågått lenge? Om, er det noe som har blitt verre den siste tiden? Og kan det evnt. ligge noen årsaker bak at han drikker så mye?

Så lenge jeg kan huske, men når var var yngre la jeg meg tidligere og merket det ikke på samme måten. I det siste har det også blitt mye mer sprit.

Jeg har ikke hatt en alkoholisiert far men en far sterkt påvirket av psykiske lidelser han nektet å medisinere seg mot eller legge seg inn frivillig for og så meg nødt til å manipulere oppførselen hans ved å gjøre hva du nevner i punkt en, noe som har irritert han og ført til at han ved flere anledninger har blitt kjempesur, aggressiv og truende til tider noe som ikke går over ved han da sykdommen hans er ganske permanent som har ført til at jeg har tatt noen oppgjør med han og skjelt han ut noen ganger de siste årene. Dette har fungert med gode resultater og vi har et mye mer ærlig å åpent forhold nå enn vi hadde for 3 år siden. 

Takk for innspill! Så bra at det fungerte :) Heldivis kan jeg ikke se for meg faren min bli truende eller aggressiv, og blir han sint har jeg jo oppnådd noe. Jeg har flere argumenter mot han enn han har mot meg, og dersom det er den minste sjanse for at det kan fungere er det jo verdt er forsøk. Akkurat nå glir vi bare lenger og lenger fra hverandre fordi jeg ikke orker å være i samme rom som han på kveldstid, og på dagtid er jeg jo på skole og holder på med andre ting.

Det beste rådet her er å be deg om å sjekke denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1658682 Jeg har lest hele greia, jeg har hatt rusproblemer før og en del familiemedlemmer har hatt eller har fortsatt rusproblemer så jeg vet en del og kan bare si at den tråden er utrolig bra. Tar opp saken på en bra måte og gir gode råd til hvordan du IKKE må gå frem og hvordan du bør/ kan gå frem.

Alt som står i sånne "bruksanvisninger" er:

1. Allier deg med noen

2. Få personen til å innse problemet

3. Send til avrusning

4. Personen er frisk

Del 1 er gjennomført, da jeg er "på lag" med moren min. Del 2 er derimot umulig. Moren min har prøvd å få ham til å innse problemene i hvertfall 15-20 år, og jeg de siste 7 årene. Jeg lagte en kalender for noen år siden og satte kryss på alle dagene han drakk (altså alle dagene), men han innså likevel ikke problemet. Eller, han innser det kanskje men har sier at han aldri kommer til å slutte uansett hva, så vi kan bare slutte å mase. Derfor ser jeg etter alternative løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...